hamid reza

نکات نگهداری صحیح 206 برای بالا بردن عمر خودرو

<t></t>  

  1. 1. <t></t>


لطفا وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام نمایید تا بتوانید رای خود را در نظر سنجی ارسال نمایید.

30 ارسال در این موضوع قرار دارد

سلام خدمت دوستان عزیز

میخواستم دوستان واساتید محترم تجربیات خودشونو در مورد نگهداری صحیح خودرو در تمام زمینه ها از جمله :

نگهداری صحیح بدنه و نگهداری صحیح موتور و اتاق و . . . . و هرچی که به ذهن خودتون میرسه رو در اختیار دوستان دیگه هم بذارید !!

(من توی تاپیک نحوه تعویض پمپ بنزین مطلبی خوندم که فهمیدم نباید بذاریم باک ماشین خالی بمونه چون باعث داغ شدن پمپ و در نتیجه

باعث سوختن آن میشود )

نکاتی مثل این میتونه باعث بالا بردن عمر مفید خودرو بشه !!!

rose.gif

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

۱. نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می‌کند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

۲٫ بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که می‌خواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که می‌گفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی می‌گویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می‌شود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا می‌کشم.)

۳٫ عدم تعویض به موقع روغن گیربکس: در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی می‌گویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و…می‌شود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.

۴٫ تعویض یکبار در میان فیلتر روغن: گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض می‌کنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل می‌شود که بعدا متوجه می‌شویم اگر هربار فیلتر راعوض می‌کردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری می‌شد.

۵٫ درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می‌شود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

۶٫ پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان: چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.

۷٫ خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. می‌شود.

۸٫ گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این می‌شود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می‌شود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده می‌شود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو می‌شود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو به لرزش بیافتد کلاچ را بگیریم.

۹٫ با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس: بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت‌های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می‌کند و درعوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت می‌کنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری می‌شوند.

۱۰٫ ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور می‌شود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر می‌شود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.

۱۱٫ ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن می‌شود برای تامین این آب هم می توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .

۱۲٫ سنگین کردن بیش از حد خودرو:پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت می‌شود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .

۱۳٫ نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۰ درصد می‌شود.

۱۴٫ نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند.

۱۵٫ استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی: بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

۱۶٫ دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال ۵۰۰۰ میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال ۵۰۰۰ sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.

۱۷٫ استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر می‌کند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد.

۱۸٫ خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی: این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر می‌کند تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش می‌کنند این کار ضرر جدی به موتور وارد می‌کند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می‌شود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست.

۱۹٫ تکیه پا به کلاچ: بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی می‌کند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس می‌شود.

۲۰٫ جلو آوردن بیش از حد صندلی: خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر می‌شود و به اصطلاح دست فرمون خوب می‌شود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد.

۲۱٫ گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می‌شد. ولی در خودروهای انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن می‌شود.

۲۲٫ گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری: این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودروهای انژکتوری این کار بی فایده است.

۲۳٫ پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان: زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته می‌شوید.

۲۴٫ خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین می‌شود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت می‌شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور می‌شود.

پسند شده توسط 6 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خيلي نكات باعث سلامت ماشين ميشه

به نظر من نكته بسيار مهم اين است كه فقط يك نفر از يك خودرو استفاده كند منظورم اينه كه به هيچ عنوان خودروي شخصي خودتون رودر اختيار كسي قرار ندهيد حتي ...

مطلب بعدي سرويس هاي دوره اي منظم و استفاده از روغن هاي خوب و مرغوب

رانندگي با احتياط و حوصله و اصولي،دقيقا يه رانندگي آرام و متين

يه دوستي دارم فكر كنم 35000 تا با روغن توتال رونده بود،لنت ترمز واي شده بود يه آهن صيقل داده شده،لاستيك كه نگو مثل دل همتون صاف و بي غل غش،داخل اطاق مثل...

جمعه يه دور باهاش زدم صد رحمت به ژيان اين طفل معصوم يه v20 مدل86 هستش

گذاشته بودش بغل v1مدل 88 من ،مثل اينكه يه پژوي 70 كنار ماشينم بود

به نظر من بايد هميشه به فكر ماشينت باشي و مثل بچه خودت ازش پذيرايي كني،بهترين قطعه و وسيله

بهترين روغن،بهترين شرايط رانندگي و...

بايد يه مكانيك خوب هميشه داشته باشي هر 6 ماه يكبار يه چكاپ كني از خودرو،حداقل يه تون آپ انجام بدي

من شخصا به وسيله خيلي ميرسم خوب خرجش ميكنم و هميشه هم روپا هستش

يه پژو 504 بابام داشت 25سال خانواده من رو همراهي كرد دست آخر من نامردي كردم فروختمش

هر وقت ميرفتم كارواش همه جمع ميشدن و...

سند يكبرگ بيرنگ حتي يك لكه ،بدون هيچ خط و خش،كاركردش 250هزار تا سبز كاهويي بود

سيستم صوتي فول سوني،دزدگير فابريك خودش (استوك فرانسه) در كل بابام ماشينش مثل ما براش عزيز بود

وقتي من دادمش سنندج تا 15 روزي باهام حرف نزد بعد از اون هم خيلي كم پشت فرمون ماشين جديدش نشست

و من بزرگترين اشتباهي كه كردم اون ماشين رو فروختم

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با تشکر از مسعود عزیز دوستان دیگه هم لطف کنن تجربیاتشون رو در اختیار ما بذارن !!!!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به ماشین رسیدگی کنین قبل از اینکه خراب بشه

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دلم نيومد بابت وقتي كه دوستان گذاشتن و مطالب ارزشمندي كه گفتن فقط با كليد تشكر قدرداني كنم.

پس اينجا هم دوباره سپاسگزاري ميكنم.

اما يك پيشنهاد هم براي مدير محترم سايت دارم، به جاي واژه تشكر بهتر نيست از واژه سپاس استفاده كنيم؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام و تشکر از همه ی دوستان

به نظرم آدم ماشینو گاز بده اما تو دستانداز نندازتش.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام من تو مطالب بالا چيزي در مورد فيلتر هوا و فيلتر تهويه اتاق نديدم كه هم در مصرف ماشين و هم براي سلامتي سرنشينان توصيه ميشه كه اين دو هم بازديد و عوض بشن

با تشكر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
سلام من تو مطالب بالا چيزي در مورد فيلتر هوا و فيلتر تهويه اتاق نديدم كه هم در مصرف ماشين و هم براي سلامتي سرنشينان توصيه ميشه كه اين دو هم بازديد و عوض بشن

با تشكر

منظور از سرويس دوره اي خودرو همون بازديد فيلترها،صافي بنزين و... ميشه كه در بالا من بهش اشاره كردم و در تصديق صحبت شما بسيار مهم و ارزشمندهست

در كل مثل آدمي ميمونه كه تغذيه مناسب و كاملي داره

ممنونم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام و تشکر از پستتون

یه نظر در مورد شستوشوی ماشیناتون بدم

به دلیل وجود مواد اسید های موجود در کف خیابون ها مخصوصا زمستون های ایران به دلیل پاشیدن نمک دوستان خودرو خودشونو با مواد مخصوص ( شامپوی خودرو ) بشورن و ترجیحا کارواش درس حسابی که با آب گرم باشه و فشار خیلی بالا آب نباشه بشورن

همین تور به زیر شویی ماشین اهمیت زیادی بدن چون از رو شویی و داخل شویی مهمتره

برای نگهداری از زیر بندی سیم کشی و دیگر لوازم زیر خودرو

در خودرو های 206 اصلا موتور رو با آب و فشار نشورن و با مواد اسپری موجود در بازار بشورن یعنی اسپری کنن و با دستمال تمیز پاک کنن البته به جز ECU , و جعبع فیوز که خیلی خطرناکه .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری