Emad Zare Nazari

[آموزش] نصب آینه تاشو برقی 207i SD بر روی 206/207i اکوماکس کروز + سیمکشی فابریک و فعالسازی با دیاگ

40 ارسال در این موضوع قرار دارد

در ۱ ساعت قبل، alirezabastany گفته است :

حالا اگر بزاریم روی همون حالت 207 اس دی بمونه و کارمون راه بیفته اشکالی نداره؟ بدون استفاده از نسخه قدیمیه Ikco Diag

نه مشکلی خاصی پیش نمیاد. فقط اگه برای راهنمای هر سمت، هردو لامپ راهنما هالوژنی باشه ممکنه توی BCM خطا‎ی "اتصال کوتاه یا باز بودن مدار راهنما" ثبت کنه ولی راهنما رو از کار نمیندازه. فقط بخاطر اینکه انتظار داره یکی از راهنماها(عقب) LED باشه این خطا بوجود میاد.
و همینطور اگه ماشینت هاچ‌بک هست امکان استفاده از برف‌پاک‌کن و پمپ شیشه‌شوی عقب رو از دست میدی!

اما اگه ماشینت 206SD باشه و چراغهای عقب رو هم اسپورت با راهنمای LED گذاشتی، نوع خودرو داخل BCM روی 207SD تنظیم باشه بهتر هم هست؛ یه تیر و دو نشون میشه!

از خودم 206 هاچ‌بکه و چراغ عقبم 207i جدید هست، واسه همین نوع خودرو توی BCM روی 207HB گذاشتم مشکل تند زدن راهنما رفع بشه. تا حالا که هیچ ایرادی توی عملکرد خودرو پیش نیومده و خطایی هم توی نودها ثبت نشده. واسه اینکه هم برف‌پاک‌کن عقب کار کنه و هم DSM فعال باشه، اول نوع خودرو و بقیه‌ی تغییرات Config رو با نسخه جدید IKCO DIAG انجام دادم و بعد با نسخه 8.69 فقط تیک DSM رو زدم.

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در ۱ ساعت قبل، Emad Zare Nazari گفته است :

نه مشکلی خاصی پیش نمیاد. فقط اگه برای راهنمای هر سمت، هردو لامپ راهنما هالوژنی باشه ممکنه توی BCM خطا‎ی "اتصال کوتاه یا باز بودن مدار راهنما" ثبت کنه ولی راهنما رو از کار نمیندازه. فقط بخاطر اینکه انتظار داره یکی از راهنماها(عقب) LED باشه این خطا بوجود میاد.
و همینطور اگه ماشینت هاچ‌بک هست امکان استفاده از برف‌پاک‌کن و پمپ شیشه‌شوی عقب رو از دست میدی!

اما اگه ماشینت 206SD باشه و چراغهای عقب رو هم اسپورت با راهنمای LED گذاشتی، نوع خودرو داخل BCM روی 207SD تنظیم باشه بهتر هم هست؛ یه تیر و دو نشون میشه!

از خودم 206 هاچ‌بکه و چراغ عقبم 207i جدید هست، واسه همین نوع خودرو توی BCM روی 207HB گذاشتم مشکل تند زدن راهنما رفع بشه. تا حالا که هیچ ایرادی توی عملکرد خودرو پیش نیومده و خطایی هم توی نودها ثبت نشده. واسه اینکه هم برف‌پاک‌کن عقب کار کنه و هم DSM فعال باشه، اول نوع خودرو و بقیه‌ی تغییرات Config رو با نسخه جدید IKCO DIAG انجام دادم و بعد با نسخه 8.69 فقط تیک DSM رو زدم.

خب شما جایی رو میشناسین که با نسخه قدیمی برای آدم همین کارو انجام بدن؟ چون ماشینم هاچبکه و خب برف پاک کن عقب مهمه

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 1399/02/23, 13:22:07، Emad Zare Nazari گفته است :

نه متاسفانه! این سیم مستقیماً به BCM نرفته که بشه از روی سوکت BCM جابجاش کرد! کلا یه رشته سیم ضخیم V_ECO از BCM خارج شده و بعد از اون زیر موکت یا هرجای دیگه توسط اینترکانکتورها توی مسیر درخت سیم‌کشی خودرو بین قطعاتی که نیاز به V_ECO دارن تقسیم شده.

از اونجایی که BCM ساخت EKS از همون پکیج باکس، سوکت‌ها و سیم‌کشی کروز استفاده کرده، امکان ارتباط با MFD و ICN کروز رو داره و همینطور برای کانفیگش از همون منوی اکوماکس کروز توی نرم‌افزار دیاگ استفاده میشه، از لحاظ تئوری باید سازگار باشه! نقشه‌های سیم‌کشی EKS رو با کروز مقایسه کردم سوکت‌ها و پین‌ها مثل هم هستن و از همین آموزش میشه استفاده کرد.
برای اطمینان بیشتر میتونی اول دیاگ بزنی، از منوی پژو 206 داخلی > اکوماکس کروز وارد BCM و قسمت Config اون بشی، تیک DSM رو فعال و OK کنی. صفحه BCM رو ببندی و دوباره از همین مسیر Config رو باز کنی، اگر تیک DSM فعال مونده بود ینی میشه!(البته نقل قول بعدی رو بخون، شاید با نسخه‌ی خاصی از IKCO DIAG بشه فعالش کرد)
همینطور بعد از فعال شدنش، وقتی که با ریموت درب‌ها رو قفل میکنی حدود 1-2 ثانیه بعد دوباره دکمه قفل ریموت رو بزنی و ماشین شروع نکنه به راهنما زدن ینی داره دستور بستن آینه‌ها رو به DDSM میفرسته.

دیگه بذار این گزینه فعال بمونه، بعد میتونی لوازم رو تهیه کنی و سیم‌کشی رو انجام بدی.
اینکه گزینه DSM فعال باشه ولی ماژول DDSM روی خودرو نصب نباشه خطایی توی سیستم ایجاد نمیکنه و مشکلی پیش نمیاد.

سلام. بعد از OK کردن و چک کردن دوباره تیک DSM میپره یا همون لحظه‌ی OK کردن خطا میده؟ و چه خطایی؟

موقع OK زدن ندیدم خطایی بیاد، فوقش چندتا پارامتر درست مقداردهی نشده باشن اونا رو توی یه پیام هشدار نشون میده و بعد پیام Carried Out ظاهر میشه.

 

ضمناً  قابل توجه تمام دوستانی که میخوان از این آموزش استفاده کنن:

فعال کردن گزینه DSM برای BCM اکوماکس کروز، زمانی که توی کانفیگ نوع خودرو 206HB/206SD/207HB باشه با نسخه‌های جدید IKCO DIAG امکان‌پذیر نیست و وقتی دوباره صفحه Config رو باز کنید تیک DSM پریده!
ولی وقتی نوع خودرو 207SD باشه این مشکل پیش نمیاد.
اول برای تست اینکه سیم‌کشی ارتباط شبکه درست عمل میکنه، میتونید توی صفحه‌ی Config نوع خودرو رو روی 207SD قرار بدید و تیک DSM رو فعال کنید. بعد با ریموت تست کنید و ببینید آینه‌ها زمان قفل باز و بسته میشن یا نه.

اینکه نوع خودرو رو موقتاً روی 207SD قرار بدید هیچ مشکلی برای برق ماشین ایجاد نمیشه چون درخت و نقشه سیم‌کشی 206 و 207 همه یکیه؛ چه هاچ‌بک و چه اس‌دی! تنها تفاوت‌هایی که تغییر نوع خودرو ایجاد میکنه: یکی اینکه تصور میکنه راهنمای عقب LED هست و مشکل تند زدن راهنما رو رفع میکنه(چه HB و چه SD) و دومین تغییرش این هست که اگه ماشین هاچ‌بک باشه و کانفیگ رو روی SD قرار بدید، به تغییر وضعیت کلید برف‌پاک‌کن عقب عکس‌العملی نشون نمیده و روشنش نمیکنه! بجاش یه گزینه واسه دکمه صندوق پران توی کانفیگ میاد!
پس از این لحاظ خیالتون راحت باشه که تغییر نوع خودرو از HB به SD یا از 206 به 207 (و یا برعکس) هیچ ایرادی توی خودرو ایجاد نمیکنه.

حالا اگه با تغییر نوع خودرو به 207SD بستن آینه‌ها با دوبار زدن دکمه قفل ریموت صورت گرفت و همینطور همراه با بازکردن قفل، آینه‌ها هم باز شدن ینی ارتباط شبکه برقراره و از لحاظ سخت‌افزاری و سیم‌کشی همه چی اوکیه.
مجدد وارد Config نود BCM بشید، نوع خودرو رو بنا به خودروتون انتخاب کنید و هر تغییراتی که توی کانفیگ BCM نیاز دارید همینجا انجام بدید(البته بجز DSM).

حالا واسه فعال کردن DSM میتونی از این ترفند استفاده کنید:
نرم‌افزار IKCO DIAG رو از روی سیستم پاک کنید و به جاش نسخه‌ی 8.69 نرم‌افزار رو نصب کنید

Download IkcoDiagSetup(8.69).msi

حالا با این نسخه از نرم‌افزار از مسیر پژو 206 ایرانیزه > اکوماکس کروز وارد منوی کانفیگ BCM بشید، فقط تیک گزینه‌ی DSM رو بزنید و OK کنید. هیچ چیز دیگه‌ای رو دست نزنید. حتی ممکنه نوع خودرو رو سفید نشون بده(چون نسخه قدیمی هست 207 نداره و نمیشناسه). ممکنه زمان OK کردن به چندتا پارامتر گیر بده ولی نادیده بگییدر OK بزنید تا به پیام Carried Out نشون داده بشه.
برای اطمینان دوباره وارد نود BCM و Config شید و چک کنید که تیک DSM فعال باشه.

تمام! گزینه‌ی DSM واسه خودرو فعال شده و آینه‌ها با دوبار زدن دکمه قفل بسته میشن و همزمان با بازکردن قفل، باز میشن.

⭐این روش با نسخه‌ی 8.69 روی 206HB ، 206SD و 207HB با BCM اکوماکس کروز تست شده و جواب میده.

⭐با آپدیت کردن نود BCM این گزینه غیرفعال نمیشه، اما اگه تغییری توی Config نود ایجاد کنید و یا بدون تغییر دکمه‌ی OK رو بزنید تیک DSM می‌پره؛ ولی دوباره میتونید از همین روش فعالش کنید.

متاسفانه لینک دانلود نمیشه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

واسه سیم کشی روی ۲۰۶ قدیمی از کدوم قسمت واسه سیم کشی باید استفاده کنیم؟کسی سیم کشی هاشو بلده؟

برق ۱۲ ولت

 بدنه

Acc

Lock+

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 15 ساعت قبل، alirezabastany گفته است :

خب شما جایی رو میشناسین که با نسخه قدیمی برای آدم همین کارو انجام بدن؟ چون ماشینم هاچبکه و خب برف پاک کن عقب مهمه

والا جایی که نمیشناسم. خودمم آیکو دیاگ دارم که باهاش این روش رو پیدا کردم و انجام دادم.

نهایتاً اگه کسی قبول نکرد که نرم‌افزار IKCO DIAG روی سیستمش رو پاک کنه و موقت نسخه 8.69 بریزه، میتونی رو یه لپ‌تاب از خودت نرم‌افزار رو نصب کنی، آیکو دیاگ اونا رو بزنی به لپ‌تاپ خودت و باهاش این کار رو انجام بدی.

در 4 ساعت قبل، alirezabastany گفته است :

متاسفانه لینک دانلود نمیشه

متاسفانه گوگل درایو اجازه اشتراک گذاری فایل نصبی رو نمیده. توی تلگرام گذاشتمش میتونی از همون لینک قبلی و یا از اینجا دانلودش کنی.

در 3 ساعت قبل، hamidumz گفته است :

واسه سیم کشی روی ۲۰۶ قدیمی از کدوم قسمت واسه سیم کشی باید استفاده کنیم؟کسی سیم کشی هاشو بلده؟

برق ۱۲ ولت

 بدنه

Acc

Lock+

این آموزش واسه 206 های ایرانیزه با سیستم الکترونیک کروز هست. واسه فرانسوی‌ها اگر کلید واسه آینه تاشو برقی فابریکی با قابلیت باز و بست همراه با قفل کردن خودرو تولید شده باشه ینی BSI هم پشتیبانی میکنه؛ دیگه باید اون نوع کلید رو تهیه کنی و بر اساس نقشه‌های 206 فرانسوی سیم‌کشی رو انجام بدی که اطلاعی ازش ندارم.
اگرم پژو اینجور کلیدی نساخته، برای باز و بست آینه‌ها همراه با ریموت باید پاور آینه نصب کنی.

اما خوده آینه‌ها رو میتونی 207 ای طرح جدید تاشو بذاری.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 17 ساعت قبل، Emad Zare Nazari گفته است :

والا جایی که نمیشناسم. خودمم آیکو دیاگ دارم که باهاش این روش رو پیدا کردم و انجام دادم.

نهایتاً اگه کسی قبول نکرد که نرم‌افزار IKCO DIAG روی سیستمش رو پاک کنه و موقت نسخه 8.69 بریزه، میتونی رو یه لپ‌تاب از خودت نرم‌افزار رو نصب کنی، آیکو دیاگ اونا رو بزنی به لپ‌تاپ خودت و باهاش این کار رو انجام بدی.

متاسفانه گوگل درایو اجازه اشتراک گذاری فایل نصبی رو نمیده. توی تلگرام گذاشتمش میتونی از همون لینک قبلی و یا از اینجا دانلودش کنی.

این آموزش واسه 206 های ایرانیزه با سیستم الکترونیک کروز هست. واسه فرانسوی‌ها اگر کلید واسه آینه تاشو برقی فابریکی با قابلیت باز و بست همراه با قفل کردن خودرو تولید شده باشه ینی BSI هم پشتیبانی میکنه؛ دیگه باید اون نوع کلید رو تهیه کنی و بر اساس نقشه‌های 206 فرانسوی سیم‌کشی رو انجام بدی که اطلاعی ازش ندارم.
اگرم پژو اینجور کلیدی نساخته، برای باز و بست آینه‌ها همراه با ریموت باید پاور آینه نصب کنی.

اما خوده آینه‌ها رو میتونی 207 ای طرح جدید تاشو بذاری.

شما خودتون تهران تشریف دارین؟

چون رو لپتاپ خودم نصب نشد کس دیگه هم نتونست

فعلا برف پاک کن عقب ندارم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 4 ساعت قبل، alirezabastany گفته است :

شما خودتون تهران تشریف دارین؟

چون رو لپتاپ خودم نصب نشد کس دیگه هم نتونست

فعلا برف پاک کن عقب ندارم

خیر من کرمان هستم.

نرم‌افزار IKCO DIAG روی سیستمت نصب میشه اما اجرا نمیشه.
برای رفع این مشکل اول باید یه نسخه اولیه (یکی از نسخه‌های 8.20 تا 8.60) رو نصب کنی تا درایورهای مورد نیاز نصب بشن و بعدش آخرین نسخه یا نسخه‌ی مورد نظرت(که اینجا 8.69 رو میخوایم) رو نصب کنی.

از Control Panel و Programs and Features چک کن اگه IkcoDiagSetup یا چیزی شبیه به این بود حذفش کن.
از اینجا نسخه اولیه رو دانلود و نصب کن. بعدش فایل نصبی 8.69 رو اجرا و نصب کن درست میشه.

حالا نرم‌افزار بدون مشکل اجرا میشه و توی صفحه اول عبارت "ارتباط با لینک برقرار نشد" رو نشون میده که با وصل کردن آیکو دیاگ به USB لپ‌تاپ اونو میشناسه و دیگه اوکی میشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 1398/09/12, 15:02:44، Emad Zare Nazari گفته است :

سلام خدمت دوستان؛
همونطور که می‌دونید، آینه‌های پژو
207i SD قابلیت تاشوندگی برقی همراه با باز و بست قفل رو دارن و بعضی از دوستان، هم بخاطر استفاده از این قابلیت و هم ظاهر شیک‌تر آینه‌های 207i جدید، قصد خرید و نصب این آینه‌ها روی پژو 206 رو دارن. ولی به دلیل نبود راهنمای نحوه سیم‌کشی با کلید شیشه‌بالابر/تنظیم آینه جدید(DDSM) و هزینه‌ی گزافی که برخی از نصاب‌ها میگیرن، دو دل موندن و از خرید آینه منصرف شدن. جدا از این، اکثر نصاب‌ها به روش تجربی و آزمون خطا اقدام به نصب می‌کنن و برای باز و بست آینه‌ها همراه قفل/بازکردن درب‌ها هم از کیت‌های پاور آینه و یا رله استفاده می‌کنن و کلاً سیستم الکترونیک خودرو رو نادیده می‌گیرن😁.

اما یه خبر خوب واسه‌ی علاقه‌مندان به نصب این آینه ها! همونطور که می‌دونید سیستم برق و الکترونیک پژو 207i SD ایرانیزه هست و با 206 های ایرانیزه(و حتی سایر محصولات ایران‌خودرو) مشترکه! ینی پایه و اساس و base سیستم یکیه، فقط کانفیگ نرم‌افزارشون با هم تفاوت داره. پس چرا با سیم‌کشی صحیح و ایجاد تغییراتی در نرم‌افزار خودرو نشه این امکان رو به طور فابریک و بدون هیچ قطعه اضافی فعال کرد؟

از اونجایی که 207i SD تازه به بازار اومده و هنوز شماتیک نقشه‌های اون توی اینترنت پخش نشده، خودم دست به کار شدم و به روش مهندسی معکوس نحوه سیم‌کشی و راه‌اندازی این قابلیت رو براتون آماده کردم.

* این آموزش برای 206 HB/SD و 207i HB با سیستم الکترونیک اکوماکس کروز EcoMux CROUSE قابل استفاده‌ست. امکان نصب روی سیستم اکوماکس تجمیع شده به شرط برقراری ارتباط شبکه LIN وجود داره. ولی در مورد سیستم الکترونیک سازه‌پویش هیچ اطلاعی ندارم.

مشخصه قبل از هر چیز نیاز به تهیه‌ی یک جفت آینه 207i جدید تاشونده کروز پلاس، یک جفت فلاپ آینه هم‌رنگ خودرو و کلید الکترونیکی شیشه‌بالابر/کنترل آینه کروز پلاس دارید.
(آینه چپ با کد قطعه
IK00834380 ، آینه راست با کد قطعه IK00834280 و کلید الکترونیکی با کد قطعه IK00834480)
j76220__thumb.jpg     a074176__thumb.jpg

همونطور که از ظاهر برد داخل DSM (کلید قدیمی با کد قطعه IK00499280) و DDSM (کلید جدید با کد قطعه IK00834480) مشخصه، کلید جدید دیجیتالی بوده و به دنبال اون پایه‌های سوکتش کاملاً با کلید قدیمی متفاوت هست. بخش کنترل آینه کلید قدیمی تقریباً مکانیکی هست و هیچ قطعه‌ی هوشمندی روی اون وجود نداره. در عوض مدار کلید جدید از نو طراحی شده و با استفاده از IC میکروکنترلر(ساخت Freescale SemiconductorIC درایور(ساخت STMicroelectronics) کنترل و تنظیم آینه‌ها رو به عهده داره. همینطور IC میکروکنترلر از طریق شبکه LIN با نود مرکزی در ارتباط بوده و علاوه بر اون، IC درایور استفاده شده امکان تشخیص اتصال کوتاه رو داره و در صورت اتصالی، به طور خودکار و تا زمان رفع مشکل، برق اون قسمت رو قطع می‌کنه؛ پس نیازی به استفاده فیوز هم نیست. میشه گفت تنها قسمتی که هنوز مکانیکی مونده، سلکتور انتخاب حالت آینه راست/چپ و مود تاشو هست😅.

برد کلید قدیمی:
n107444__thumb.jpg     n515712__thumb.jpg     b84228__thumb.jpg

برد کلید جدید:
v329203__thumb.jpg     c990511__thumb.jpg     d06283__thumb.jpg     v54768__thumb.jpg

 

خب. اول از همه باید آینه‌ها رو روی خودرو نصب کنیم.
به این صورت که ابتدا قاب توییتر روی درب رو به سمت خودتون بکشید و از جا خارجش کنید.
سوکت آینه رو از سوکت دسته‌سیم درب خودرو جدا کنید.
با پیچ‌گوشتی ستاره‌ای
T30 سه تا پیچ نگه‌دارنده‌ی آینه رو باز کنید و آینه رو از روی درب جدا کنید.
آینه‌ی جدید رو روی درب قرار بدید و سوکتش رو از سوراخ عبور بدید.
سه تا پیچ
T30 رو به آینه ببندید و به آرومی و به صورت دوره‌ای اونا رو سفت کنید تا آینه سر جای خودش محکم بشه.

جدول PinOut سوکت آینه‌ها به این صورت هست:
h064732__thumb.jpg

همونطور که توی جدول مشخص کردم، پایه 6 و 9 مشترک موتورهای داخل آینه هست و باید به هم وصلشون کنید. می‌تونید با یه تیکه سیم، از بالای سوکت آینه، این دوتا پایه رو به هم وصل کنید. فقط از محکم و ثابت موندن این تیکه سیم مطمئن باشید.
برای سوکت روی دسته‌سیم داخل درب مربوط به هر آینه نیاز هست 2 رشته سیم اضافه کنیم؛ یکی برای چراغ راهنما و یکی برای موتور تاشو.
خوشبختانه سیم‌های دسته‌سیم درب راننده مثل دسته‌سیم درب شاگرد هست و 2 رشته سیمی که روی درب شاگرد برای سنسور دما استفاده شدن، روی درب راننده بدون استفاده موندن(یا لااقل واسه ماشین من اینطوری بود
😅)! برای آینه درب راننده می‌تونید از این 2 رشته سیم استفاده کنید.

سیم‌کشی درب راننده:
این دو رشته سیمی که گفتم، در حالت عادی داخل سوکت دسته‌سیم درب و در پایه‌های 3 و 4 قرار گرفتن(سیم‌های سوکت دسته‌سیم رو با سوکت روی آینه مقایسه کنید متوجه میشید کدوما رو میگم) و باید به پایه‌های 8 و 10 (به ترتیب برای موتور تاشو و راهنما) منتقل بشن.
برای این کار، روکش زرد/نارنجی نگه‌دارنده‌ی پین‌ها که داخل سوکت هست رو از دو طرف آزاد و خارجش کنید. برای آزاد کردن هر کدوم از سرسیم‌ها، با یه پنس ریز یا دوتا سوزن گیره‌های پلاستیکی دو طرف سرسیم رو به طرفین هدایت کنید و سیم رو از زیر سوکت بکشید تا سرسیم خارج بشه(از داخل سوکت با پنس دو طرف سرسیم رو بگیرید و سر پنس رو به پایین ببرید تا گیره‌های پلاستیکی نگه‌دارنده‌ی سرسیم به طرفین برن).
حالا سرسیم‌ها رو از پشت سوکت وارد پین‌های 8 و 10 کنید و به داخل فشارشون بدید تا جایی که صدای تیک جا رفتن اونا رو حس کنید و هم‌اندازه‌ی بقیه سرسیم‌ها بشن. روکش زرد/نارنجی روی سرسیم ها رو سر جاش قرار بدید.

خب؛ حالا باید از سمت دیگه‌ی سیم‌ها اتصالمونو بگیریم. برای این کار خرطومی لای درب و قسمتی که به بدنه‌ی خودرو متصل هست رو کمی بچرخونید و به آرومی خارجش کنید. گیره‌ی خشاب قرمز رنگ زیر سوکت رو بکشید تا سوکت آزاد بشه(در این حالت قفل مرکزی ماشین عمل می‌کنه و عادی هست، چون ارتباط محرک قفل با BCM قطع میشه).
حالا اگه سرسیم‌های داخل سوکت خروجی از درب رو با سیم‌های سوکت لای درب روی بدنه مطابقت بدید، میبینید که مقابل 2 تا از سرسیم‌های سوکت درب، از پشت سوکت سمت بدنه هیچ سیمی خارج نشده! این دوتا ، همونایی هستن توی سوکت آینه جابجاشون کردیم(برای اطمینان با کمک مولتی‌متر بین این سرسیم‌ها و سرسیم‌های سوکت آینه که جابجاشون کردید تست اتصال بگیرید).
b049672__thumb.jpg

برای تمیز در اومدن کار، توصیه می‌کنم قبلش سرسیم‌های مادگی و نری سوکت‌ها رو تهیه کنید. البته چون این سرسیم‌های خودرویی خاص و ریز هستن هرجایی گیر نمیاد، ساده‌ترین راهش اینه که از باتری سازها یا صافکاریا یه جفت سوکت نری و مادگی آینه 206 که سیم‌ و سرسیم‌ داخلشون باشه تهیه کنید و به همون روش کنار زدن گیره‌ها، سرسیم‌ها رو از داخلشون در بیارید.

دو رشته سیم، یکی برای راهنما(ضخامت 0.2mm کافیه) و یکی برای موتور تاشو(ترجیحاً ضخامت 0.5mm) از داخل بدنه بالای دستگیره کاپوت‌پرون به سمت سوراخ خرطومی لادری بکشید. دوتا سرسیم مادگی رو به هر کدوم از سیم‌ها وصل کنید و محل اتصالش رو با روکش حرارتی(وارنیش) بپوشونید.
دو طرف سوکت لادری زبونه‌های قرمزی وجود داره، اونا رو فشار بدید تا روکش روی سرسیم‌های داخل سوکت آزاد بشه(نیاز نیست کامل خارجش کنید). دوتا سرسیم مادگی که آماده کردید رو از پشت سوکت داخل پایه‌های مربوطه بذارید(سرسیم راهنما مقابل سیمی که به پین 10 سوکت آینه رفته و سرسیم موتور تاشو مقابل سیمی که به پین 8 سوکت آینه رفته) و تا جایی که صدای تیک جا رفتنش رو حس کنید فشارشون بدید. روکش قرمز داخل سوکت رو فشار بدید تا به جای خودش برگرده.
z51173__thumb.jpg

حالا سوکت‌ها رو توی همدیگه جا بزنید و خرطومی رو به جای خودش برگردونید. سوکت آینه رو وصل کنید و قاب توییتر رو هم جا بزنید.
سمت دیگه‌ی سیم‌هایی که کشیدید به این صورته که سیم مربوط به راهنما به سوکت 15 پین سفید
BCM میخوره(حدود نیم متر نیازه) و سیم مربوط به موتور تاشو باید تا زیر کلید شیشه‌بالابر برسه(پین‌های مربوطه رو در ادامه خواهم گفت). حالا بسته به سلیقه‌تون میتونید از زیر فرمون و از زیر کنسول وسط به کلید برسونید، یا همراه با دسته‌سیم اصلی خودرو از زیر موکت و زیر صندلی راننده به پشت ترمزدستی و به کلید برسونید(در این حالت کار تمیزتر در میاد و سیم‌ها همراه با دسته‌سیم اصلی خودرو هستن ولی نیاز به باز کردن صندلی راننده هست).

یه نکته رو بگم: در تمام مراحل سیم‌کشی سعی کنید سیم‌ها توی مسیر، توی دست و پا نباشن و از پشت قطعات عبور بدید. در آخر هم با بست زیپی یا هر چیز مشابهی سیم‌ها رو ثابت کنید. اینجوری هم کار تمیزتر میشه و هم بعداً اگه واسه چیز دیگه‌ای خواستید سیم‌کشی کنید، زیر فرمون شلوغ و پر از سیم آویزون نباشه!

سیم‌کشی درب شاگرد:
بر خلاف دسته‌سیم درب راننده، برای درب شاگرد باید 2 رشته سیم به سوکت‌ها اضافه کنید(یا اگه درب راننده اون دوتا سیم اضافی رو نداره، به این روش اضافه کنید). ابتدا شیشه سمت شاگرد رو پایین بیارید. با پیچ‌گوشتی ستاره‌ای T10 دوتا پیچ رودری که یکی زیر قاب توییتر و یکی نزدیک خرطومی هست رو باز کنید. پیچ داخل دستگیره درب رو هم باز کنید. قاب دور اهرم درب‌بازکن رو هم بکشید بیرون. به آرومی و از سمت قاب توییتر به پایین رودری رو جدا کنید. احتمالاً چندتا از خارهای رودری بشکنن که عادیه! بالاخره بعد چند سال شکننده میشن! فوم عایق روی درب رو هم از جای توییتر تا جایی که خرطومی قرار داره به آرومی از چسب قیر مانندش جدا کنید.
خرطومی لادری و سوکتش رو جدا کنید، دو رشته سیم رو با کمک فنر یا هر روش مشابهی از داخل خرطومی رد کنید تا به داخل درب برسن. به همون روشی که توضیح دادم، دوتا سرسیم نری به پایه‌های 8 و 10 سوکت آینه(به ترتیب برای موتور تاشو و راهنما) اضافه کنید. حواستون باشه این دو رشته سیم توی درب آزاد نباشن، ممکنه بعداً به مکانیزم شیشه‌بالابر گیر کنن. بهتره با بست زیپی به دسته‌سیم ببندیدشون و یا حداقل دور اون بپیچیدش.
سمت دیگه‌ی سیم‌ها که از خرطومی اومدن بیرون رو باید به سوکت وصل کنید. متاسفانه سوکت فقط یک جای خالی داره، بهتره سیم موتور تاشو رو به سرسیم نری بزنید و داخل سوکت درب قرار بدید(روکش قرمز داخل سوکت رو خارج کنید، سرسیم رو از پشت سوکت اضافه کنید و روکش رو به جای خودش برگردونید). برای سیم راهنما می‌تونید یک جفت سرسیم نری و مادگی رو عایق کنید(جداگونه داخل روکش حرارتی قرار بدید) و همراه با سوکت اصلی لادری به داخل کابین بفرستید. همینطور یه سرسیم مادگی مقابل پایه مربوط به موتور تاشو داخل سوکت لادری قرار بدید. سوکت لادری رو جا بزنید و خرطومی رو سر جای خودش برگردونید. فوم عایق رو هم روی چسبش فشار بدید تا ثابت بشه.

روش جایگزین: از اونجایی که توی تمامی نقشه‌های شماتیک سیم‌کشی خودروهای ایران‌خودرو، پایه منفی سنسور دما مستقیماً به زمین وصل شده، می‌تونید از پشت سوکت آینه و همانند اتصال پایه مشترک موتورها، پایه‌ی 3 (Temperature Sensor منفی) رو به پایه 1 GND وصل کنید و با جابجایی، از سرسیم پایه 3 برای راهنما استفاده کنید. داخل سوکت لادری(سوکت سمت کابین) هم مطابق با اون سرسیم مادگی اتصال منفی سنسور دما رو بردارید، سیمش رو به GND وصل کنید و از جای اون برای سیم راهنما استفاده کنید. من چون نخواستم دسته‌سیم اصلی ماشینم رو بهم بریزم، این کار رو نکردم.

حالا سیم موتور تاشو رو از بالای داشبورد و پشت کنسول وسط به سمت کلید شیشه‌بالابر برسونید. سیم راهنما رو هم از بالای داشبورد و ایربگ شاگرد رد کنید، از پشت پخش خودرو به زیر فرمون برسونید تا بعداً به سوکت 15 پین سفید BCM وصل کنید(باید فریم دور پخش، یونیت تهویه و دریچه‌های کولر وسط کابین رو باز کنید).

خارهایی که از رودری شکستن رو با خار نو عوض کنید. اگر تیکه‌ای ازشون روی بدنه‌ی درب مونده، جدا کنید(اگر تیکه‌ای شکست و داخل درب افتاد می‌تونید فوم عایق رو جدا کنید و تیکه رو از داخل درب خارج کنید تا بعداً سر و صدا ایجاد نکنه!). حالا رودری رو ببندید. اول قسمت بالای رودری رو جا بندازید و لبه‌ی اونو به داخل زه شیشه بندازید و بعد جای خارها رو فشار بدید تا کامل جا بره. پیچ‌هاشو ببندید؛ دستگیره درب و قاب دور اهرم درب‌بازکن رو هم سر جای خودشون بذارید.
سوکت آینه رو وصل کنید و قاب توییتر رو هم جا بزنید.

خب؛ حالا می‌رسیم به اتصالات کلید کنترل آینه‌ها (Digital Driver’s Seat Module
جدول
PinOut کلیدها رو به دو شکل درست کردم؛ یکی به ترتیب پین‌ها و زیر هم؛
و یکی هم به صورت دو ردیف کنار هم تا به ظاهر سوکت بیشتر شبیه باشه.
اما در کل فقط یک سوکت 18 پین هست.

جدول PinOut کلید قدیمی و مطابق اون، سوکت خودرو به این شکل هست:
q05942__thumb.jpg

جدول PinOut کلید جدید DDSM هم به این شکل هست:
h47650__thumb.jpg

پایه‌های کلید جدید متفاوت هست؛ پس باید تغییراتی توی ترتیب سیم پین‌های سوکت انجام داد و همینطور چند سیم جدید هم به سوکت اضافه کرد.
برای این کار دو راه دارید:

راه اول و ساده‌تر اینه که قاب روی سوکت فابریک ماشین رو بردارید(کنار سوکت یه زبونه هست، با ناخن به عقب بگیرید و قسمت داخلی سوکت رو به بیرون بکشید تا قاب سوکت از پایه‌ها جدا بشه)، هر کدوم از سرسیم‌ها رو آزاد کنید(با نوک پنس روی زبونه فلزی کنار سوکت فشار بیارید و سیم رو به بیرون بکشید؛ زبونه روی سوراخ دوم گیر میکنه. دوباره از سوراخ دوم زبونه رو فشار بدید و سیم رو بکشید تا سرسیم آزاد بشه) و با توجه به جدول PinOut کلید جدید، اونا رو توی محل مناسبشون قرار بدید. مواظب باشید سیم‌ها رو قاطی پاتی نکنید😂. پین‌های خالی مونده رو هم سرسیم مادگی اضافه کنید(می‌تونید سیم‌های یک‌سر مادگی بردبوردی رو از الکترونیکی‌ها تهیه کنید، روکش پلاستیکی روی سرسیم مادگی رو بردارید و از سرسیمش برای پایه‌های خالی استفاده کنید).

راه دوم اینه که 18 تا سیم یک سر مادگی بردبورد تهیه کنید(شکل زیر) و یه تبدیل سوکت قدیم برای کلید جدید درست کنید.
q840081__thumb.jpg

خودم چون نمی‌خواستم ترتیب پایه‌های سوکت فابریک رو بهم بریزم، راه دوم رو ترجیح دادم و یه تبدیل مادگی(اتصال به زیر DDSM) به نری(اتصال به سوکت خودرو) به شکل زیر درست کردم:
z14419__thumb.jpg     g50889__thumb.jpg     t89982__thumb.jpg     b694090__thumb.jpg

و البته یک سری تغییرات دیگه توی سیم‌کشی نیاز هست.
سیم پایه 6 سوکت خودرو (اتصال منفی فیوز شده) و پایه 8 سوکت خودرو(که با پایه 12 تفاوتی نداره و یکی هست) رو نیاز نداریم. در عوض پایه‌های 6، 10، 12، 15 و 18 کلید جدید همگی
GND هستند، سیم‌هاشونو به هم وصل و یکی کنید. از پایه 11 کلید جدید هم که مربوط به پله اول سوییچ ACC میشه یه سیم بکشید. سوکت زیر فندکی ماشین رو جدا کنید، سیم GND رو به پایه 1 (سیم سبز/زرد) و سیم ACC رو به پایه 2 (سیم سفید) سوکت فندکی وصل کنید.
برای این کار نیاز نیست سیم‌کشی ماشین رو زخمی کنید. زبونه‌ی کنار سوکت رو آزاد کنید تا کاور روی قفل سرسیم‌ها باز بشه. برای در آوردن هر کدوم از سیم‌ها، زبونه‌ی پلاستیکی جلوی سوکت رو به بالا بکشید و سرسیم رو خارج کنید.

o302035__thumb.jpg

به این شکل و بدون زخمی کردن سیم‌کشی خودرو، می‌تونید مقداری از سیم خودتون رو لخت کنید و با پیچوندن و گره زدن دور سرسیم سوکت فندکی، از این پایه‌ها اتصال بگیرید.
در نهایت سوکت فندکی به این شکل در میاد:
o997278__thumb.jpg

سوکت فندکی رو به جای خودش برگردونید.
سیم‌هایی که از موتور تاشوی آینه‌ها تا زیر کلید رسوندید رو به هم ببندید و اونا رو به پایه 14 کلید جدید وصل کنید.

حالا فقط میمونه پای 17 کلید جدید؛ یعنی ارتباط با BCM از طریق شبکه LIN
از این پایه هم یه رشته سیم بکشید و تا زیر فرمون جلوی BCM برسونید.

نهایتاً وقتی سیم‌کشی کلید جدید تموم بشه:
m08268__thumb.jpg

حالا میریم سراغ سوکت‌های BCM
اول از همه سوکت 15 پایه سفید رنگ BCM رو بکشید تا برقش قطع بشه. ردیف A رو از سوکت خارج کنید(خارهای دو طرف رو با سر پیچ‌گوشتی فشار بدید تا آزاد بشه). مشابه اتصال گرفتن از سوکت فندکی، سیم راهنمای آینه چپ رو به پایه 8 ردیف A و راهنمای آینه راست رو به پایه 9 ردیف A وصل کنید. هنگام جا زدن ردیف A داخل سوکت مواظب باشید سیم‌ها تحت فشار نباشن و یا به همدیگه اتصال نکنن.

حالا سوکت 40 پایه مشکلی BCM رو هم بکشید. دو تا خشاب 20 تایی داره که درست مثل سوکت کلید شیشه‌بالابر می‌تونید از داخل قاب خارجشون کنید. خشاب دوم رو از سوکت در بیارید(روی ماشین من خشاب اول قهوه‌ای رنگ و مربوط به پایه‌های 1 تا 20 و خشاب دوم سبز رنگ و مربوط به پایه‌های 21 تا 40 بود). پایه‌ی شماره 32 این سوکت(دومین پایه‌ی آخرین ردیف) ارتباط شبکه LIN هست که تابحال فقط سنسور‌های دنده عقب روی این خط داده ارسال می‌کردند و الان DDSM هم بهش اضافه میشه. سیمی که از پایه 17 کلید شیشه‌بالابر جدید آوردید رو به پایه 32 سوکت 40 پایه BCM وصل کنید تا ماژول جدید هم روی شبکه قرار بگیره(از لحاظ سخت‌افزاری).

جدول PinOut سوکت‌های BCM هم به این شکل هست:
x231947__thumb.jpg

 

خشاب رو داخل سوکت 40 پایه جا بزنید. اول سوکت 40 پایه مشکلی و بعد سوکت 15 پایه سفید رو به BCM وصل کنید.

حالا عملکرد کلیدهای شیشه‌بالابر و تنظیم آینه‌ها رو تست کنید تا از درستی سیم‌کشی مطمئن بشید. همینطور زمانی که سلکتور رو روی حالت تاشوی آینه قرار میدید، با اشاره کردن کلید به سمت بالا آینه‌ها باز شده و با اشاره به پایین آینه‌ها جمع می‌شوند. اگر عملکردی کار نکرد و یا اشتباه عمل کرد، سیم‌کشی و تغییرات پین‌هایی که انجام دادید رو چک کنید تا مشکلش رو پیدا و رفع کنید.

همینطور همراه با راهنما زدن، نشانگرهای روی آینه‌ها هم باید روشن بشن.

حالا فقط میمونه فوت کوزه‌گری کار😅یعنی فعالسازی باز و بست آینه‌ها همراه با قفل و باز کردن درب‌های خودرو.
فقط کافیه با
IKCO DIAG و در منوی 206 ایرانیزه و انتخاب اکوماکس کروز وارد نود BCM بشید؛
در قسمت
Others گزینه‌ی Configuration رو انتخاب کنید. توی صفحه‌ی باز شده و در قسمت LIN Topology تیک گزینه‌ی DSM رو بزنید و OK کنید.
برای اطمینان از فعال‌شدن این گزینه، دوباره از قسمت اکوماکس کروز وارد
BCM و کانفیگ بشید و چک کنید که تیک DSM خورده باشه.

* توصیه می‌کنم قبل از این کار، نودهای خودرو رو به آخرین نسخه به‌روز کنید.
q349415__thumb.png

تمام!🥳🥳 حالا با یک بار زدن دکمه ریموت، درب‌ها قفل میشن و با زدن دوباره‌ی دکمه قفل، آینه‌ها بسته میشن. هم‌زمان با بازکردن قفل، آینه‌ها هم باز میشن.

 

جدول‌ها، تصاویر، فایل PDF آموزش و ویدئوی نتیجه‌ی کار در پست بعدی👇🏻👇🏻👇🏻

مرسی از راهنمایی همه دوستان

فقط یک موضوع

ماشین من تیپ 2 و من سیم گرمکن و دماسنج رو هم کشیدم از  آینه ها ولی نمیدونم به کدوم کانکتور و خونش وصلشون کنم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 1399/03/28, 11:48:42، Irma68 گفته است :

مرسی از راهنمایی همه دوستان

فقط یک موضوع

ماشین من تیپ 2 و من سیم گرمکن و دماسنج رو هم کشیدم از  آینه ها ولی نمیدونم به کدوم کانکتور و خونش وصلشون کنم

واسه دماسنج آینه راست، یه سیمش رو به بدنه وصل کن، اون یکی سیمش هم به پایه‌ی شماره 9 سوکت MFD (نمایشگر بالای داشبورد).
سنسور دماسنج، مقاومت متغیر از نوع NTC هست و فرق نداره کدوم پایه بدنه باشه و کدوم به MFD بره! حتی اون پایه که باید بدنه باشه رو میتونی همون داخل قاب آینه به پایه‌ی GND وصل کنی که نیاز به سیم‌کشی طولانی نباشه.

المنت گرمکن آینه‌ها هم با گرم‌کن شیشه عقب فعال میشه. اونو(سیم پایه 2 آینه‌ها) به خروجی(NormalOpen) رله‌ی گرم‌کن شیشه عقب وصل کن؛ زیر فرمون قرار داره و پایه 3 اون برق خروجی هست.

البته این آموزش برای سیستم برق اکوماکس کروز هست. اگه سیستم برق سازه‌پویش باشه، فک کنم پایه‌ی مربوط به دماسنج پشت MFD فرق داشته باشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ارسال شده در (ویرایش شده)

در در 1399/01/20, 12:33:14، srp گفته است :

ممنون ، پس با زدن قفل مرکزی مثل الان و حالت فابریک قفل میشه و با زدن دکمه صندوق پران unlock میشه بدون تعویض پمپ فابریک 

آقا اتفاقی به یه نقشه از صندوق‌پران رانا اکوماکس کروز برخوردم، گفتم واست بفرستم شاید به کارت بیاد. از اونجایی که خوده نود BCM رانا و 206 و 207i مشترک هست و فقط کانفیگ نرم‌افزاریشون فرق میکنه، سوکت‌ها و اکثر سیگنال‌های پایه‌ها مشترک هست.
https://t.me/CheraghCheck/6133

چیزی که از این نقشه فهمیدم به این صورته که دکمه صندوق‌پران داخل کابین به پایه‌ی 30 سوکت 40 پین مشکی وصل میشه؛ پایه‌ی 33 هم مربوط به تحریک رله‌ی صندوق‌پران هست. از اونجایی که 206SD شستی سوییچ روی صندوقش داره، میشه سیم‌کشی رو شبیه به نقشه‌ی صفحه دوم انجام داد. پایه 11 هم وضعیت قفل یا باز بودن شستی سوییچ رو به BCM اطلاع میده که فکر کنم روی 206SD وجود داره.

این سه تا پین روی 206HB واسه رله‌ی برف‌پاک‌کن عقب و سوییچ دو پله‌ای تیغه‌ی عقب روی دسته برف‌پاک‌کن هستن. پایه 11 واسه روشن و خاموش کردن برف‌پاک‌کنه، پایه 30 واسه دکمه پمپ شیشه‌شوی عقبه و پایه 33 هم واسه تحریک رله‌ی موتور برف‌پاک‌کن هست. از اونجایی که این سیم‌کشی‌ها روی 206HB وجود داره، فک کنم با تغییر کانفیگ BCM به 207iSD و فعال کردن گزینه‌ی صندوق‌پران، باید دکمه‌ی برف‌پاک‌کن عقب کار کنه! اگه با این کانفیگ، دکمه کار کرد ینی این سیم‌کشی رو میشه واسه صندوق‌پران 206SD هم استفاده کرد.

سیم کشی به این صورته که یه رله واسه صندوق‌پران اضافه کنی، یه سمت کویل تحریک و پایه‌ی COM رو به مثبت دائم وصل کنی. سمت دیگه‌ی کویل تحریک هم به پایه 33 سوکت 40 پین. از خروجی NormalOpen رله یه سیم ببری واسه شستی سوییچ روی درب صندوق و جوری بهش وصل کنی که وقتی برق 12 ولت توی اون پایه بیاد، قفل شستی باز شه.
دکمه‌ی صندوق‌پران داخل اتاق رو هم به پایه 30 سوکت 40 پین وصل کنی. سمت دیگه‌ی دکمه هم اتصال به بدنه.

بعد با دیاگ نوع خودرو رو به 207SD تغییر بدی تا گزینه‌ی Trunk Lid اضافه بشه و فعالش کنی. و البته بهتره بعد از تغییر نوع خودرو به 207SD، لامپ‌های راهنمای عقب رو با LED جایگزین کنی که باعث ایجاد خطا توی BCM نشه(دلیلش رو توی این پست گفتم).

ویرایش شده در توسط Emad Zare Nazari

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری