Emad Zare Nazari

[آموزش] نصب آینه تاشو برقی 207i SD بر روی 206/207i اکوماکس کروز + سیمکشی فابریک و فعالسازی با دیاگ

45 ارسال در این موضوع قرار دارد

عماد یه سوال، اگه با دزدگیر قفل کنیم داستانش چی می شه؟!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 39 دقیقه قبل، ali_r@d گفته است :

عماد یه سوال، اگه با دزدگیر قفل کنیم داستانش چی می شه؟!

والا خودم دزدگیر ندارم نمیدونم چجوریاس! ولی اگه یونیت دزدگیر از شبکه CAN استفاده کنه و روی شبکه درخواست قفل و باز کردن رو به BCM بفرسته(به جای اینکه خودش به سیم‌های لاک و آنلاک رو ولتاژ بده) اونوقت BCM میفهمه که ماشین قفل شده و دستور بستن آینه‌ها رو به DDSM میفرسته(با فشردن مجدد دکمه لاک).

تا اونجایی که میدونم، دستور باز و بست خودکار آینه‌ها رو نود BCM از طریق شبکه LIN به ماژول DDSM ارسال می‌کنه. حالا اگر یونیت دزدگیر یا با BCM در ارتباط باشه و یا مستقیماً به شبکه LIN وصل بشه(و کد دستور باز/بست آینه‌ها رو داشته باشه که این مورد احتمالش خیلی کمه)، اونوقت باز و بست آینه‌ها همراه با دزدگیر انجام میشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 3 دقیقه قبل، Emad Zare Nazari گفته است :

والا خودم دزدگیر ندارم نمیدونم چجوریاس! ولی اگه یونیت دزدگیر از شبکه CAN استفاده کنه و روی شبکه درخواست قفل و باز کردن رو به BCM بفرسته(به جای اینکه خودش به سیم‌های لاک و آنلاک رو ولتاژ بده) اونوقت BCM میفهمه که ماشین قفل شده و دستور بستن آینه‌ها رو به DDSM میفرسته(با فشردن مجدد دکمه لاک).

تا اونجایی که میدونم، دستور باز و بست خودکار آینه‌ها رو نود BCM از طریق شبکه LIN به ماژول DDSM ارسال می‌کنه. حالا اگر یونیت دزدگیر یا با BCM در ارتباط باشه و یا مستقیماً به شبکه LIN وصل بشه(و کد دستور باز/بست آینه‌ها رو داشته باشه که این مورد احتمالش خیلی کمه)، اونوقت باز و بست آینه‌ها همراه با دزدگیر انجام میشه.

من دزدگیر فابریکی (خخخخخ) آپکویی دارم، ولی با شبکه کاری نداره خودش ولتاژ می ده

با این دزدگیره خیلی مشکل دارم، کاش می شه یه فکری برای این هم بکنیم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 16 دقیقه قبل، ali_r@d گفته است :

من دزدگیر فابریکی (خخخخخ) آپکویی دارم، ولی با شبکه کاری نداره خودش ولتاژ می ده

با این دزدگیره خیلی مشکل دارم، کاش می شه یه فکری برای این هم بکنیم

آخ چقدر این دزدگیر به اصطلاح "فابریکی" مسخره‌س! اسمش فابریکیه ولی سیم‌کشیشو زیر فرمون نگاه کنی همه چیو به گند کشیدن! هیچ چیزش به فابریکی نمیخوره😂
خودم چون اکثراً همه جا ماشینو توی پارکینگ میذارم نیاز به دزدگیر نداشتم و همون ریموت فابریک و هشدار بوق بوق و قفل شدن فرمون زمان برداشتن کلید واسم کافیه(تازه شوک سنسور هم اضافه کنم بهترم میشه!). ولی یکی از دوستام 206SD مدل 96 که گرفت گفته بود واسش دزدگیر هم بذارن و آپکو براش نصب کرده بود. انقدر اعصاب خورد کن بود بعد یه مدت کلا فیوزهاشو کشید و دیگه از ریموت خوده ماشین استفاده میکنه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در هم اکنون، Emad Zare Nazari گفته است :

آخ چقدر این دزدگیر به اصطلاح "فابریکی" مسخره‌س! اسمش فابریکیه ولی سیم‌کشیشو زیر فرمون نگاه کنی همه چیو به گند کشیدن! هیچ چیزش به فابریکی نمیخوره😂
خودم چون اکثراً همه جا ماشینو توی پارکینگ میذارم نیاز به دزدگیر نداشتم و همون ریموت فابریک و هشدار بوق بوق و قفل شدن فرمون زمان برداشتن کلید واسم کافیه(تازه شوک سنسور هم اضافه کنم بهترم میشه!). ولی یکی از دوستام 206SD مدل 96 که گرفت گفته بود واسش دزدگیر هم بذارن و آپکو براش نصب کرده بود. انقدر اعصاب خورد کن بود بعد یه مدت کلا فیوزهاشو کشید و دیگه از ریموت خوده ماشین استفاده میکنه

آخ گفتی...

یکی از مشکلاتی که دارم اینه که وقتی با دزدگیر قفل را باز می کنی، چراغ سقفی روشن نمی شه! این موضوع صبح زود تو پارکینگ منو اذیت می کنه، خیلی تاریکه

یکی دیگه این که وقتی با دزدگیر قفل می کنی ال ای دی وسط کلید قفل مرکزی کار نمی کنه

مشکل بد تر از همه اینه که اگه حواست نباشه با دزدگیر قفل کرده باشی و با ریموت باز کنی یا برعکس، آژیر می کشه...

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 19 ساعت قبل، ali_r@d گفته است :

آخ گفتی...

یکی از مشکلاتی که دارم اینه که وقتی با دزدگیر قفل را باز می کنی، چراغ سقفی روشن نمی شه! این موضوع صبح زود تو پارکینگ منو اذیت می کنه، خیلی تاریکه

یکی دیگه این که وقتی با دزدگیر قفل می کنی ال ای دی وسط کلید قفل مرکزی کار نمی کنه

مشکل بد تر از همه اینه که اگه حواست نباشه با دزدگیر قفل کرده باشی و با ریموت باز کنی یا برعکس، آژیر می کشه...

منم همین دزدگیر دارم برای مشکل اول راهی نیست اما برای مشکل دوم با آپدیت BCM چراغ LED هنگام قفل کردن روشن میمونه(چشمک نمیزنه فقط ثابت روشن) و برای حل مشکل آخر یا باید از کلید زاپاس استفاده کنی که اشتباها باز نکنی یا با دستگاه دیاگ داخل منو BCM  دزدگیرخود ماشین رو غیرفعال کنی.توی دستورالعمل نصب دزدگیرگفته که باید دزدگیر ماشین غیرفعال بشه.

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام

خیلی عالی بود =d>

من تمام این وسایلو تهیه کردم و متاسفانه متوجه شدم ماشینم سیستم الکترونیکش سازه پویشه[dastbesine]

امیدوارم یکی ازدوستان بتونه این موارد، روی سازه پویش چه طوریه[doa][doa]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 1399/01/10, 21:47:54، Irma68 گفته است :

با سلام

خیلی عالی بود =d>

من تمام این وسایلو تهیه کردم و متاسفانه متوجه شدم ماشینم سیستم الکترونیکش سازه پویشه[dastbesine]

امیدوارم یکی ازدوستان بتونه این موارد، روی سازه پویش چه طوریه[doa][doa]

مبارک باشه.
شما واسه سیم‌کشی کلید و آینه‌ها میتونی از همین آموزش استفاده کنی(البته با کمک نقشه راهنمای پایه‌های کلید شیشه‌بالابر دو سوکت سازه‌پویش، سوکت‌ها رو به تک سوکت کروز تبدیل کنی) و همین کلید کروز رو برای شیشه‌ها و آینه استفاده کنی.

فقط 2 تا مشکل واست پیش میاد که فعلا راه حلی واسش نیست، مگه اینکه ایران‌خودرو سیستم الکترونیک سازه‌پویش رو هم روی 207i SD بذاره و بعد اون مدل کلید شیشه‌بالابر سازه‌پویش رو تهیه کنی.
یه مشکلش اینه که حالت AUTO شیشه‌بالابر راننده رو از دست میدی(چون توی سازه‌پویش کلید شیشه راننده دو پله‌س و کنترل حالت AUTO از داخل خوده کلیده! ولی کنترل شیشه‌بالابرها توی کروز از BCM انجام میشه و کلید تک پله حرکت میکنه).
مشکل دیگه اینجاست که احتمال زیاد نتونی باز و بست خودکار آینه‌ها زمان قفل کردن ماشین رو داشته باشی! چون کلید کروز از طریق شبکه LIN و اتصال به BCM این کار رو انجام میده. اگه BCM سازه‌پویش توی کانفیگش و روی شبکه LIN گزینه‌ی ماژول DSM یا چیزی شبیه به این رو باید داشته باشه شاید بشه؛ به شرط اینکه از همون پروتکل و کد دستوری BCM کروز برای DSM استفاده کنه!

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 1398/09/12, 15:02:44، Emad Zare Nazari گفته است :

سلام خدمت دوستان؛
همونطور که می‌دونید، آینه‌های پژو
207i SD قابلیت تاشوندگی برقی همراه با باز و بست قفل رو دارن و بعضی از دوستان، هم بخاطر استفاده از این قابلیت و هم ظاهر شیک‌تر آینه‌های 207i جدید، قصد خرید و نصب این آینه‌ها روی پژو 206 رو دارن. ولی به دلیل نبود راهنمای نحوه سیم‌کشی با کلید شیشه‌بالابر/تنظیم آینه جدید(DDSM) و هزینه‌ی گزافی که برخی از نصاب‌ها میگیرن، دو دل موندن و از خرید آینه منصرف شدن. جدا از این، اکثر نصاب‌ها به روش تجربی و آزمون خطا اقدام به نصب می‌کنن و برای باز و بست آینه‌ها همراه قفل/بازکردن درب‌ها هم از کیت‌های پاور آینه و یا رله استفاده می‌کنن و کلاً سیستم الکترونیک خودرو رو نادیده می‌گیرن😁.

اما یه خبر خوب واسه‌ی علاقه‌مندان به نصب این آینه ها! همونطور که می‌دونید سیستم برق و الکترونیک پژو 207i SD ایرانیزه هست و با 206 های ایرانیزه(و حتی سایر محصولات ایران‌خودرو) مشترکه! ینی پایه و اساس و base سیستم یکیه، فقط کانفیگ نرم‌افزارشون با هم تفاوت داره. پس چرا با سیم‌کشی صحیح و ایجاد تغییراتی در نرم‌افزار خودرو نشه این امکان رو به طور فابریک و بدون هیچ قطعه اضافی فعال کرد؟

از اونجایی که 207i SD تازه به بازار اومده و هنوز شماتیک نقشه‌های اون توی اینترنت پخش نشده، خودم دست به کار شدم و به روش مهندسی معکوس نحوه سیم‌کشی و راه‌اندازی این قابلیت رو براتون آماده کردم.

* این آموزش برای 206 HB/SD و 207i HB با سیستم الکترونیک اکوماکس کروز EcoMux CROUSE قابل استفاده‌ست. امکان نصب روی سیستم اکوماکس تجمیع شده به شرط برقراری ارتباط شبکه LIN وجود داره. ولی در مورد سیستم الکترونیک سازه‌پویش هیچ اطلاعی ندارم.

مشخصه قبل از هر چیز نیاز به تهیه‌ی یک جفت آینه 207i جدید تاشونده کروز پلاس، یک جفت فلاپ آینه هم‌رنگ خودرو و کلید الکترونیکی شیشه‌بالابر/کنترل آینه کروز پلاس دارید.
(آینه چپ با کد قطعه
IK00834380 ، آینه راست با کد قطعه IK00834280 و کلید الکترونیکی با کد قطعه IK00834480)
j76220__thumb.jpg     a074176__thumb.jpg

همونطور که از ظاهر برد داخل DSM (کلید قدیمی با کد قطعه IK00499280) و DDSM (کلید جدید با کد قطعه IK00834480) مشخصه، کلید جدید دیجیتالی بوده و به دنبال اون پایه‌های سوکتش کاملاً با کلید قدیمی متفاوت هست. بخش کنترل آینه کلید قدیمی تقریباً مکانیکی هست و هیچ قطعه‌ی هوشمندی روی اون وجود نداره. در عوض مدار کلید جدید از نو طراحی شده و با استفاده از IC میکروکنترلر(ساخت Freescale SemiconductorIC درایور(ساخت STMicroelectronics) کنترل و تنظیم آینه‌ها رو به عهده داره. همینطور IC میکروکنترلر از طریق شبکه LIN با نود مرکزی در ارتباط بوده و علاوه بر اون، IC درایور استفاده شده امکان تشخیص اتصال کوتاه رو داره و در صورت اتصالی، به طور خودکار و تا زمان رفع مشکل، برق اون قسمت رو قطع می‌کنه؛ پس نیازی به استفاده فیوز هم نیست. میشه گفت تنها قسمتی که هنوز مکانیکی مونده، سلکتور انتخاب حالت آینه راست/چپ و مود تاشو هست😅.

برد کلید قدیمی:
n107444__thumb.jpg     n515712__thumb.jpg     b84228__thumb.jpg

برد کلید جدید:
v329203__thumb.jpg     c990511__thumb.jpg     d06283__thumb.jpg     v54768__thumb.jpg

 

خب. اول از همه باید آینه‌ها رو روی خودرو نصب کنیم.
به این صورت که ابتدا قاب توییتر روی درب رو به سمت خودتون بکشید و از جا خارجش کنید.
سوکت آینه رو از سوکت دسته‌سیم درب خودرو جدا کنید.
با پیچ‌گوشتی ستاره‌ای
T30 سه تا پیچ نگه‌دارنده‌ی آینه رو باز کنید و آینه رو از روی درب جدا کنید.
آینه‌ی جدید رو روی درب قرار بدید و سوکتش رو از سوراخ عبور بدید.
سه تا پیچ
T30 رو به آینه ببندید و به آرومی و به صورت دوره‌ای اونا رو سفت کنید تا آینه سر جای خودش محکم بشه.

جدول PinOut سوکت آینه‌ها به این صورت هست:
h064732__thumb.jpg

همونطور که توی جدول مشخص کردم، پایه 6 و 9 مشترک موتورهای داخل آینه هست و باید به هم وصلشون کنید. می‌تونید با یه تیکه سیم، از بالای سوکت آینه، این دوتا پایه رو به هم وصل کنید. فقط از محکم و ثابت موندن این تیکه سیم مطمئن باشید.
برای سوکت روی دسته‌سیم داخل درب مربوط به هر آینه نیاز هست 2 رشته سیم اضافه کنیم؛ یکی برای چراغ راهنما و یکی برای موتور تاشو.
خوشبختانه سیم‌های دسته‌سیم درب راننده مثل دسته‌سیم درب شاگرد هست و 2 رشته سیمی که روی درب شاگرد برای سنسور دما استفاده شدن، روی درب راننده بدون استفاده موندن(یا لااقل واسه ماشین من اینطوری بود
😅)! برای آینه درب راننده می‌تونید از این 2 رشته سیم استفاده کنید.

سیم‌کشی درب راننده:
این دو رشته سیمی که گفتم، در حالت عادی داخل سوکت دسته‌سیم درب و در پایه‌های 3 و 4 قرار گرفتن(سیم‌های سوکت دسته‌سیم رو با سوکت روی آینه مقایسه کنید متوجه میشید کدوما رو میگم) و باید به پایه‌های 8 و 10 (به ترتیب برای موتور تاشو و راهنما) منتقل بشن.
برای این کار، روکش زرد/نارنجی نگه‌دارنده‌ی پین‌ها که داخل سوکت هست رو از دو طرف آزاد و خارجش کنید. برای آزاد کردن هر کدوم از سرسیم‌ها، با یه پنس ریز یا دوتا سوزن گیره‌های پلاستیکی دو طرف سرسیم رو به طرفین هدایت کنید و سیم رو از زیر سوکت بکشید تا سرسیم خارج بشه(از داخل سوکت با پنس دو طرف سرسیم رو بگیرید و سر پنس رو به پایین ببرید تا گیره‌های پلاستیکی نگه‌دارنده‌ی سرسیم به طرفین برن).
حالا سرسیم‌ها رو از پشت سوکت وارد پین‌های 8 و 10 کنید و به داخل فشارشون بدید تا جایی که صدای تیک جا رفتن اونا رو حس کنید و هم‌اندازه‌ی بقیه سرسیم‌ها بشن. روکش زرد/نارنجی روی سرسیم ها رو سر جاش قرار بدید.

خب؛ حالا باید از سمت دیگه‌ی سیم‌ها اتصالمونو بگیریم. برای این کار خرطومی لای درب و قسمتی که به بدنه‌ی خودرو متصل هست رو کمی بچرخونید و به آرومی خارجش کنید. گیره‌ی خشاب قرمز رنگ زیر سوکت رو بکشید تا سوکت آزاد بشه(در این حالت قفل مرکزی ماشین عمل می‌کنه و عادی هست، چون ارتباط محرک قفل با BCM قطع میشه).
حالا اگه سرسیم‌های داخل سوکت خروجی از درب رو با سیم‌های سوکت لای درب روی بدنه مطابقت بدید، میبینید که مقابل 2 تا از سرسیم‌های سوکت درب، از پشت سوکت سمت بدنه هیچ سیمی خارج نشده! این دوتا ، همونایی هستن توی سوکت آینه جابجاشون کردیم(برای اطمینان با کمک مولتی‌متر بین این سرسیم‌ها و سرسیم‌های سوکت آینه که جابجاشون کردید تست اتصال بگیرید).
b049672__thumb.jpg

برای تمیز در اومدن کار، توصیه می‌کنم قبلش سرسیم‌های مادگی و نری سوکت‌ها رو تهیه کنید. البته چون این سرسیم‌های خودرویی خاص و ریز هستن هرجایی گیر نمیاد، ساده‌ترین راهش اینه که از باتری سازها یا صافکاریا یه جفت سوکت نری و مادگی آینه 206 که سیم‌ و سرسیم‌ داخلشون باشه تهیه کنید و به همون روش کنار زدن گیره‌ها، سرسیم‌ها رو از داخلشون در بیارید.

دو رشته سیم، یکی برای راهنما(ضخامت 0.2mm کافیه) و یکی برای موتور تاشو(ترجیحاً ضخامت 0.5mm) از داخل بدنه بالای دستگیره کاپوت‌پرون به سمت سوراخ خرطومی لادری بکشید. دوتا سرسیم مادگی رو به هر کدوم از سیم‌ها وصل کنید و محل اتصالش رو با روکش حرارتی(وارنیش) بپوشونید.
دو طرف سوکت لادری زبونه‌های قرمزی وجود داره، اونا رو فشار بدید تا روکش روی سرسیم‌های داخل سوکت آزاد بشه(نیاز نیست کامل خارجش کنید). دوتا سرسیم مادگی که آماده کردید رو از پشت سوکت داخل پایه‌های مربوطه بذارید(سرسیم راهنما مقابل سیمی که به پین 10 سوکت آینه رفته و سرسیم موتور تاشو مقابل سیمی که به پین 8 سوکت آینه رفته) و تا جایی که صدای تیک جا رفتنش رو حس کنید فشارشون بدید. روکش قرمز داخل سوکت رو فشار بدید تا به جای خودش برگرده.
z51173__thumb.jpg

حالا سوکت‌ها رو توی همدیگه جا بزنید و خرطومی رو به جای خودش برگردونید. سوکت آینه رو وصل کنید و قاب توییتر رو هم جا بزنید.
سمت دیگه‌ی سیم‌هایی که کشیدید به این صورته که سیم مربوط به راهنما به سوکت 15 پین سفید
BCM میخوره(حدود نیم متر نیازه) و سیم مربوط به موتور تاشو باید تا زیر کلید شیشه‌بالابر برسه(پین‌های مربوطه رو در ادامه خواهم گفت). حالا بسته به سلیقه‌تون میتونید از زیر فرمون و از زیر کنسول وسط به کلید برسونید، یا همراه با دسته‌سیم اصلی خودرو از زیر موکت و زیر صندلی راننده به پشت ترمزدستی و به کلید برسونید(در این حالت کار تمیزتر در میاد و سیم‌ها همراه با دسته‌سیم اصلی خودرو هستن ولی نیاز به باز کردن صندلی راننده هست).

یه نکته رو بگم: در تمام مراحل سیم‌کشی سعی کنید سیم‌ها توی مسیر، توی دست و پا نباشن و از پشت قطعات عبور بدید. در آخر هم با بست زیپی یا هر چیز مشابهی سیم‌ها رو ثابت کنید. اینجوری هم کار تمیزتر میشه و هم بعداً اگه واسه چیز دیگه‌ای خواستید سیم‌کشی کنید، زیر فرمون شلوغ و پر از سیم آویزون نباشه!

سیم‌کشی درب شاگرد:
بر خلاف دسته‌سیم درب راننده، برای درب شاگرد باید 2 رشته سیم به سوکت‌ها اضافه کنید(یا اگه درب راننده اون دوتا سیم اضافی رو نداره، به این روش اضافه کنید). ابتدا شیشه سمت شاگرد رو پایین بیارید. با پیچ‌گوشتی ستاره‌ای T10 دوتا پیچ رودری که یکی زیر قاب توییتر و یکی نزدیک خرطومی هست رو باز کنید. پیچ داخل دستگیره درب رو هم باز کنید. قاب دور اهرم درب‌بازکن رو هم بکشید بیرون. به آرومی و از سمت قاب توییتر به پایین رودری رو جدا کنید. احتمالاً چندتا از خارهای رودری بشکنن که عادیه! بالاخره بعد چند سال شکننده میشن! فوم عایق روی درب رو هم از جای توییتر تا جایی که خرطومی قرار داره به آرومی از چسب قیر مانندش جدا کنید.
خرطومی لادری و سوکتش رو جدا کنید، دو رشته سیم رو با کمک فنر یا هر روش مشابهی از داخل خرطومی رد کنید تا به داخل درب برسن. به همون روشی که توضیح دادم، دوتا سرسیم نری به پایه‌های 8 و 10 سوکت آینه(به ترتیب برای موتور تاشو و راهنما) اضافه کنید. حواستون باشه این دو رشته سیم توی درب آزاد نباشن، ممکنه بعداً به مکانیزم شیشه‌بالابر گیر کنن. بهتره با بست زیپی به دسته‌سیم ببندیدشون و یا حداقل دور اون بپیچیدش.
سمت دیگه‌ی سیم‌ها که از خرطومی اومدن بیرون رو باید به سوکت وصل کنید. متاسفانه سوکت فقط یک جای خالی داره، بهتره سیم موتور تاشو رو به سرسیم نری بزنید و داخل سوکت درب قرار بدید(روکش قرمز داخل سوکت رو خارج کنید، سرسیم رو از پشت سوکت اضافه کنید و روکش رو به جای خودش برگردونید). برای سیم راهنما می‌تونید یک جفت سرسیم نری و مادگی رو عایق کنید(جداگونه داخل روکش حرارتی قرار بدید) و همراه با سوکت اصلی لادری به داخل کابین بفرستید. همینطور یه سرسیم مادگی مقابل پایه مربوط به موتور تاشو داخل سوکت لادری قرار بدید. سوکت لادری رو جا بزنید و خرطومی رو سر جای خودش برگردونید. فوم عایق رو هم روی چسبش فشار بدید تا ثابت بشه.

روش جایگزین: از اونجایی که توی تمامی نقشه‌های شماتیک سیم‌کشی خودروهای ایران‌خودرو، پایه منفی سنسور دما مستقیماً به زمین وصل شده، می‌تونید از پشت سوکت آینه و همانند اتصال پایه مشترک موتورها، پایه‌ی 3 (Temperature Sensor منفی) رو به پایه 1 GND وصل کنید و با جابجایی، از سرسیم پایه 3 برای راهنما استفاده کنید. داخل سوکت لادری(سوکت سمت کابین) هم مطابق با اون سرسیم مادگی اتصال منفی سنسور دما رو بردارید، سیمش رو به GND وصل کنید و از جای اون برای سیم راهنما استفاده کنید. من چون نخواستم دسته‌سیم اصلی ماشینم رو بهم بریزم، این کار رو نکردم.

حالا سیم موتور تاشو رو از بالای داشبورد و پشت کنسول وسط به سمت کلید شیشه‌بالابر برسونید. سیم راهنما رو هم از بالای داشبورد و ایربگ شاگرد رد کنید، از پشت پخش خودرو به زیر فرمون برسونید تا بعداً به سوکت 15 پین سفید BCM وصل کنید(باید فریم دور پخش، یونیت تهویه و دریچه‌های کولر وسط کابین رو باز کنید).

خارهایی که از رودری شکستن رو با خار نو عوض کنید. اگر تیکه‌ای ازشون روی بدنه‌ی درب مونده، جدا کنید(اگر تیکه‌ای شکست و داخل درب افتاد می‌تونید فوم عایق رو جدا کنید و تیکه رو از داخل درب خارج کنید تا بعداً سر و صدا ایجاد نکنه!). حالا رودری رو ببندید. اول قسمت بالای رودری رو جا بندازید و لبه‌ی اونو به داخل زه شیشه بندازید و بعد جای خارها رو فشار بدید تا کامل جا بره. پیچ‌هاشو ببندید؛ دستگیره درب و قاب دور اهرم درب‌بازکن رو هم سر جای خودشون بذارید.
سوکت آینه رو وصل کنید و قاب توییتر رو هم جا بزنید.

خب؛ حالا می‌رسیم به اتصالات کلید کنترل آینه‌ها (Digital Driver’s Seat Module
جدول
PinOut کلیدها رو به دو شکل درست کردم؛ یکی به ترتیب پین‌ها و زیر هم؛
و یکی هم به صورت دو ردیف کنار هم تا به ظاهر سوکت بیشتر شبیه باشه.
اما در کل فقط یک سوکت 18 پین هست.

جدول PinOut کلید قدیمی و مطابق اون، سوکت خودرو به این شکل هست:
q05942__thumb.jpg

جدول PinOut کلید جدید DDSM هم به این شکل هست:
h47650__thumb.jpg

پایه‌های کلید جدید متفاوت هست؛ پس باید تغییراتی توی ترتیب سیم پین‌های سوکت انجام داد و همینطور چند سیم جدید هم به سوکت اضافه کرد.
برای این کار دو راه دارید:

راه اول و ساده‌تر اینه که قاب روی سوکت فابریک ماشین رو بردارید(کنار سوکت یه زبونه هست، با ناخن به عقب بگیرید و قسمت داخلی سوکت رو به بیرون بکشید تا قاب سوکت از پایه‌ها جدا بشه)، هر کدوم از سرسیم‌ها رو آزاد کنید(با نوک پنس روی زبونه فلزی کنار سوکت فشار بیارید و سیم رو به بیرون بکشید؛ زبونه روی سوراخ دوم گیر میکنه. دوباره از سوراخ دوم زبونه رو فشار بدید و سیم رو بکشید تا سرسیم آزاد بشه) و با توجه به جدول PinOut کلید جدید، اونا رو توی محل مناسبشون قرار بدید. مواظب باشید سیم‌ها رو قاطی پاتی نکنید😂. پین‌های خالی مونده رو هم سرسیم مادگی اضافه کنید(می‌تونید سیم‌های یک‌سر مادگی بردبوردی رو از الکترونیکی‌ها تهیه کنید، روکش پلاستیکی روی سرسیم مادگی رو بردارید و از سرسیمش برای پایه‌های خالی استفاده کنید).

راه دوم اینه که 18 تا سیم یک سر مادگی بردبورد تهیه کنید(شکل زیر) و یه تبدیل سوکت قدیم برای کلید جدید درست کنید.
q840081__thumb.jpg

خودم چون نمی‌خواستم ترتیب پایه‌های سوکت فابریک رو بهم بریزم، راه دوم رو ترجیح دادم و یه تبدیل مادگی(اتصال به زیر DDSM) به نری(اتصال به سوکت خودرو) به شکل زیر درست کردم:
z14419__thumb.jpg     g50889__thumb.jpg     t89982__thumb.jpg     b694090__thumb.jpg

و البته یک سری تغییرات دیگه توی سیم‌کشی نیاز هست.
سیم پایه 6 سوکت خودرو (اتصال منفی فیوز شده) و پایه 8 سوکت خودرو(که با پایه 12 تفاوتی نداره و یکی هست) رو نیاز نداریم. در عوض پایه‌های 6، 10، 12، 15 و 18 کلید جدید همگی
GND هستند، سیم‌هاشونو به هم وصل و یکی کنید. از پایه 11 کلید جدید هم که مربوط به پله اول سوییچ ACC میشه یه سیم بکشید. سوکت زیر فندکی ماشین رو جدا کنید، سیم GND رو به پایه 1 (سیم سبز/زرد) و سیم ACC رو به پایه 2 (سیم سفید) سوکت فندکی وصل کنید.
برای این کار نیاز نیست سیم‌کشی ماشین رو زخمی کنید. زبونه‌ی کنار سوکت رو آزاد کنید تا کاور روی قفل سرسیم‌ها باز بشه. برای در آوردن هر کدوم از سیم‌ها، زبونه‌ی پلاستیکی جلوی سوکت رو به بالا بکشید و سرسیم رو خارج کنید.

o302035__thumb.jpg

به این شکل و بدون زخمی کردن سیم‌کشی خودرو، می‌تونید مقداری از سیم خودتون رو لخت کنید و با پیچوندن و گره زدن دور سرسیم سوکت فندکی، از این پایه‌ها اتصال بگیرید.
در نهایت سوکت فندکی به این شکل در میاد:
o997278__thumb.jpg

سوکت فندکی رو به جای خودش برگردونید.
سیم‌هایی که از موتور تاشوی آینه‌ها تا زیر کلید رسوندید رو به هم ببندید و اونا رو به پایه 14 کلید جدید وصل کنید.

حالا فقط میمونه پای 17 کلید جدید؛ یعنی ارتباط با BCM از طریق شبکه LIN
از این پایه هم یه رشته سیم بکشید و تا زیر فرمون جلوی BCM برسونید.

نهایتاً وقتی سیم‌کشی کلید جدید تموم بشه:
m08268__thumb.jpg

حالا میریم سراغ سوکت‌های BCM
اول از همه سوکت 15 پایه سفید رنگ BCM رو بکشید تا برقش قطع بشه. ردیف A رو از سوکت خارج کنید(خارهای دو طرف رو با سر پیچ‌گوشتی فشار بدید تا آزاد بشه). مشابه اتصال گرفتن از سوکت فندکی، سیم راهنمای آینه چپ رو به پایه 8 ردیف A و راهنمای آینه راست رو به پایه 9 ردیف A وصل کنید. هنگام جا زدن ردیف A داخل سوکت مواظب باشید سیم‌ها تحت فشار نباشن و یا به همدیگه اتصال نکنن.

حالا سوکت 40 پایه مشکلی BCM رو هم بکشید. دو تا خشاب 20 تایی داره که درست مثل سوکت کلید شیشه‌بالابر می‌تونید از داخل قاب خارجشون کنید. خشاب دوم رو از سوکت در بیارید(روی ماشین من خشاب اول قهوه‌ای رنگ و مربوط به پایه‌های 1 تا 20 و خشاب دوم سبز رنگ و مربوط به پایه‌های 21 تا 40 بود). پایه‌ی شماره 32 این سوکت(دومین پایه‌ی آخرین ردیف) ارتباط شبکه LIN هست که تابحال فقط سنسور‌های دنده عقب روی این خط داده ارسال می‌کردند و الان DDSM هم بهش اضافه میشه. سیمی که از پایه 17 کلید شیشه‌بالابر جدید آوردید رو به پایه 32 سوکت 40 پایه BCM وصل کنید تا ماژول جدید هم روی شبکه قرار بگیره(از لحاظ سخت‌افزاری).

جدول PinOut سوکت‌های BCM هم به این شکل هست:
x231947__thumb.jpg

 

خشاب رو داخل سوکت 40 پایه جا بزنید. اول سوکت 40 پایه مشکلی و بعد سوکت 15 پایه سفید رو به BCM وصل کنید.

حالا عملکرد کلیدهای شیشه‌بالابر و تنظیم آینه‌ها رو تست کنید تا از درستی سیم‌کشی مطمئن بشید. همینطور زمانی که سلکتور رو روی حالت تاشوی آینه قرار میدید، با اشاره کردن کلید به سمت بالا آینه‌ها باز شده و با اشاره به پایین آینه‌ها جمع می‌شوند. اگر عملکردی کار نکرد و یا اشتباه عمل کرد، سیم‌کشی و تغییرات پین‌هایی که انجام دادید رو چک کنید تا مشکلش رو پیدا و رفع کنید.

همینطور همراه با راهنما زدن، نشانگرهای روی آینه‌ها هم باید روشن بشن.

حالا فقط میمونه فوت کوزه‌گری کار😅یعنی فعالسازی باز و بست آینه‌ها همراه با قفل و باز کردن درب‌های خودرو.
فقط کافیه با
IKCO DIAG و در منوی 206 ایرانیزه و انتخاب اکوماکس کروز وارد نود BCM بشید؛
در قسمت
Others گزینه‌ی Configuration رو انتخاب کنید. توی صفحه‌ی باز شده و در قسمت LIN Topology تیک گزینه‌ی DSM رو بزنید و OK کنید.
برای اطمینان از فعال‌شدن این گزینه، دوباره از قسمت اکوماکس کروز وارد
BCM و کانفیگ بشید و چک کنید که تیک DSM خورده باشه.

* توصیه می‌کنم قبل از این کار، نودهای خودرو رو به آخرین نسخه به‌روز کنید.
q349415__thumb.png

تمام!🥳🥳 حالا با یک بار زدن دکمه ریموت، درب‌ها قفل میشن و با زدن دوباره‌ی دکمه قفل، آینه‌ها بسته میشن. هم‌زمان با بازکردن قفل، آینه‌ها هم باز میشن.

 

جدول‌ها، تصاویر، فایل PDF آموزش و ویدئوی نتیجه‌ی کار در پست بعدی👇🏻👇🏻👇🏻

خیلی عالیه ممنون. 

اگه امکانش هست نحوه نصب براکت صندوق پران و قفل مرکزی فابریک 207i sd  (نصب در کنار ترمز دستی)هم روی 206 sd ایرانیزه به کمک سیمکشی فابریک بزارید .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 14 ساعت قبل، srp گفته است :

خیلی عالیه ممنون. 

اگه امکانش هست نحوه نصب براکت صندوق پران و قفل مرکزی فابریک 207i sd  (نصب در کنار ترمز دستی)هم روی 206 sd ایرانیزه به کمک سیمکشی فابریک بزارید .

والا من SD ندارم که این آپشن رو پیاده کنم. ولی از اینکه روی 206SD ایرانیزه قابل پیاده سازی هست اطمینان دارم! گزینه‌ی دکمه صندوق‌پران Trunk Lid توی کانفیگ BCM وجود داره که میتونه دو حالت hold یا normal داشته باشه.

ولی دکمه‌ی قفل مرکزی روی سیم‌کشی 206HB و SD تفاوت نداره و میتونم کمک کنم. همونطور که توی جدول زیر مشخص کردم، پایه‌ی 36 سوکت 40 پین BCM واسه دکمه قفل مرکزی هست. یه سیم از این پایه میکشی تا پشت کلید(یا یه اتصال از سیم دکمه قفل مرکزی جلوی MFD بگیری)، سیمِ اون طرفِ کلید رو هم به بدنه یا نزدیک‌ترین سیم منفی/GND/شاسی وصل میکنی.

نقل قول

جدول PinOut سوکت‌های BCM هم به این شکل هست:
x231947__thumb.jpg

واسه کلید صندوق‌پران هم دقیقاً همینطوری باید سیم‌کشی کنی ولی مطمئن نیستم کدوم یکی از پین‌های خالی سوکت 40 پین میشه. البته فک کنم یه سیم (و شایدم رله) واسه محرک قفل صندوق باید بذاری که unlockـش کنه.
بدون تعویض قفل صندوق میتونی با کلید روی براکت قفلش رو باز کنی، بعد دیگه همون شستی جای سوییچ روی صندوق رو فشار بدی درش باز میشه. ولی اینکه قفلش محرک پروندن در داشته باشه رو نمیدونم! برای پروندنش شاید نیاز به تعویض قفل باشه.

ویرایش شده در توسط Emad Zare Nazari
پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری