captainmamad

آموزش سیستم برق 206 و رانا اکوماکس کروز قسمت دوم

8 ارسال در این موضوع قرار دارد

سلااام و درود به همه دوستان عزیزم.امیدوارم همه خوب و خوش و سلامت باشین و هفته خوبی رو سپری کرده باشین.

قبل از هرچیز لازمه عذرخواهی کنم بابت دیر به دیر ارائه دادن آموزش ها،حقیقتا مشغله های درس و دانشگاه و... خیلی وقتم رو محدود کرده تا بتونم سریعتر آموزش هارو بزارم.

برای دوستانی که قسمت اول رو مشاهده نکردن لینک قسمت قبل رو میزارم بکشید بالا...چیز...ببخشید،کلیک کنید تا وارد قسمت قبل بشین :D (از دست این واینر های اینستاگرام با این استوری های تبلیغاشون :grin: )

خب بریم سر قسمت دوم!

توی قسمت اول راجع به تفاوت های فاز صفر و فاز یک صحبت کردیم و رفتیم سراغ فاز یک که اکثر 206 راناهای موجود از همین سیستم برق اکوماکس کروز (فاز یک) بهره میبرند.همچنین مختصر توضیحی درباره نود هایی همچون : BCM و FCM دادیم و بعدشم رفتیم سر شبکه CAN .بر روی این شبکه اطلاعات وسیعی از تمام ادوات برقی ماشین قرار داره و هرکدام از لوازم برقی ماشین که احتیاج به خواندن یا نوشتن روی این شبکه داشته باشد فقط با دو رشته سیم که CAN H و CAN L نام دارن این قابلیت براشون در دسترسه.به طور مثال توی قسمت قبل توضیح دادم که ضبط فابریک خودرو برای نمایش اطلاعات خود رو MFD از این شبکه بهره میبرد یعنی ضبط اطلاعات خود مانند نام آهنگ ، مدت زمان آن یا تنظیمات خود ضبط را روی شبکه مینویسد و MFD یا همان ساعت خودرو این اطلاعات را خوانده و سپس نمایش میدهد.

تمام ادوات برقی ماشین که دسترسی به این شبکه را دارند اطلاعات مورد نیاز خود را از این شبکه میگیرند.به طور مثال همین با روشن کردن چراغ های خودرو ، در شبکه وضعیت چراغ ها از OFF به حالت ON تغییر پیدا میکند و ضبط خودرو چراغ های خود را روشن میکند یا MFD کنتراست نور خود را کمتر میکند.

خب حالا مباحث شبکه CAN رو تا اینجا نگه دارین تا کمی هم بریم سراغ نود MFD.

(MFD (Multi Function Display :

در خودرو های 206 ایرانیزه و رانا از ابتدای تولید تا به امروز 2 نمونه MFD تولید شده به مدل های معمولی و فول یا Low-End و High-End معروف هستند.در مدل های معمولی که روی راناها و 206 های ایرانیزه اولیه نصب میشدند قابلیت نشان دادن وضعیت درب های خودرو به صورت گرافیکی ، ساعت ، تاریخ ، دمای بیرون و فاصله عقب خودرو با مانع را نشان میدادند.چون این MFD ها کامل نبودند و کامپیوتر سفری نداشتند بنابراین دکمه تریپ هم در این خودرو ها وجود نداشت.

f34ab78abcdaa76c64b2c812fa5d5561abc29e78

تصویر یک نمونه MFD معمولی

همانطور که در عکس میبینید در این مدل فقط از سگمنت های از پیش طراحی شده استفاده شده،مثل چراغی که فقط روشن یا خاموش میشود.

و اما MFD های فول:این مدل از  MFD ها قابلیت نمایش دادن : ساعت،تاریخ،دمای بیرون،وضعیت گرافیکی درب های خودرو،نمایش فاصله عقب خودرو تا موانع،اطلاعات رادیوپخش و کامپیوتر سفری که شامل مسافت طی شده (Trip) ، زمان سپری شده (ET) و میانگین سرعت(AvG) - را دارا میباشند.

mfd.JPG

تصویر یک نمونه MFD فول

همانطور که در تصویر پیدا وسط صفحه ساعت یک صفحه به صورت پیکسلی وجود دارد تا پیام های موجود نظیر اطلاعات رادیوپخش یا کامپیوتر سفری را به ما نمایش دهد و بقیه صفحه ساعت از همان نمونه سگمنت ها استفاده شده.

به لطف وجود شبکه CAN در این خودرو ها دوستانی که MFD مدل معمولی دارند به سادگی میتوانند با تغییر ساعت به مدل فول از بقیه امکاناتی همچون کامپیوتر سفری بهره ببرند.

در سیستم شبکه برق اکوماکس کروز ، MFD گذرگاه شبکه CAN نود ICN یا همان پشت کیلومتر میباشد،به طوریکه که قطع کردن سوکت ساعت پشت آمپر خودرو نیز از کار میوفتد...

لطفا به نقشه برق زیر دقت کنید !

Capture.PNG

 

تصویری که مشاهده میکنید نقشه برق MFD میباشد. کد 7215 همان MFD میباشد،دوستان عزیز همانطور که میبینید MFD از طریق پایه های 10 و 14 سوکت خود وصل میشود به پایه های 1 و 2 سوکت 18 پایه سفید BCM.این دو رشته سیم اتصال MFD به شبکه CAN را میسر میسازد.خب پس از اتصال این دو رشته سیم و بارگذاری MFD روی شبکه،MFD از طریق پایه های 11 و 15 که به پایه های 6 و 7 ICN متصل میشود پشت آمپر را نیز به شبکه CAN متصل میسازد.به همین دلیل وقتی برای MFD مشکلی پیش بیاید یا برق آن قطع شود پشت آمپر خودرو شما نیز از کار خواهد افتاد.

بهتر است بدانید که با قطع شدن MFD تجهیزات دیگری همچون کولر شما از کار خواهد افتاد.چرا؟

قطعه ای که در نقشه برق با کد 8006 میبینید سنسور اواپراتور کولر خودرو هست که از MFD رد میشود،با قطع شدن ساعت چون نود HVAC دیگر اطلاعاتی از سنسور اواپراتور دریافت نمیکند کمپرسور کولر را قطع میکند تا از خطراتی همچون یخ زدن اواپراتور یا ترکیدن آن جلوگیری شود.

خب پس تا اینجا با اهمیت این نود آشنا شدیم و متوجه شدیم که با قطع شدن برق آن تجهیزاتی مثل کولر یا پشت آمپر از کار خواهد افتاد...

بقیه امکاناتی که MFD داره مثل نمایش گرافیکی درب های خودرو رو هم از همون شبکه CAN میگیره.ممکنه فکر کنید که یه رشته سیم از میکروسوییچ هر کدام از درب ها به MFD ارسال میشود اما این کاملا اشتباه است،سیگنال باز بودن هر کدام از درب ها که توسط میکروسوییچ آن درب تولید میشود به نود BCM رفته و سپس از طریق شبکه CAN نود MFD وضعیت درب های خودرو را نمایش میدهد.

اما بهتره تا توی MFD هستیم یک سری هم به نحوه کارکرد سنسور دنده عقب بزنیم...!

یک شبکه دیگه در BCM خودرو به نام شبکه Lin یا Local Interconnect Network وجود دارد.این شبکه که نرخ سرعت پایین تری نسبت به CAN دارد به BCM این اجازه را میدهد تا اطلاعاتی که از مصرف کننده برقی خود دریافت کرده را به BCM تحویل داده و سپس BCM این اطلاعات را بر روی شبکه  CAN خودرو قرار میدهد.شبکه Lin در خودرو های مختلفی وجود دارد،به طور مثال در خودرو پژو 407 وظیفه کنترل برف پاک کن ها را داشته و در 206 های ایرانیزه و رانا وظیفه خواندن اطلاعات سنسور های عقب را دارد.سنسور های عقب با یک رشته سیم به شبکه Lin وصل میشوند ( پایه شماره 32 - سوکت مشکی 40 پین BCM ) سپس BCM اطلاعات سنسور ها را از طریق شبکه CAN برای MFD ارسال میکند.

پس توجه داشته باشید !!! MFD هیچ سیمی از سنسور های عقب یا درب های خودرو دریافت نمیکند و تمام این اطلاعات فقط و فقط از طریق شبکه CAN منتقل میشود.

خب توی این جلسه هم حسابی از MFD و شبکه CAN و Lin صحبت کردیم.امیدوارم مطالب امروز برای دوستانی که قصد نصب کردن سنسور عقب و MFD  را دارند مفید باشد.

دوستان عزیز خوشحال میشم نظرات و سوال هاتون رو مطرح کنید تا درباره همه ابهامات شما شفاف سازی بشه.

موفق باشید :razz::hello:

پسند شده توسط 9 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون کاپیتان جان

به نظرت چرا طراح ، کنترل سنسور اواپراتور HVAC را به نود MFD سپرده؟نهایتا می تونست فقط یک دمای بیرون رو از MFD دریافت کنه!! به نظرم MFD فقط باید مانیتورینگ می بود بجای کنترل بقیه نودها مثلا مصرف لحظه ای سوخت و خطاهای سیستم نشون میداد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 3 ساعت قبل، mhs837 گفته است :

ممنون کاپیتان جان

به نظرت چرا طراح ، کنترل سنسور اواپراتور HVAC را به نود MFD سپرده؟نهایتا می تونست فقط یک دمای بیرون رو از MFD دریافت کنه!! به نظرم MFD فقط باید مانیتورینگ می بود بجای کنترل بقیه نودها مثلا مصرف لحظه ای سوخت و خطاهای سیستم نشون میداد.

ممکنه بخاطر نمایش دمای داخل کابین بوده و بعدا منصرف شدن.

متاسفانه خیلی از امکانات MFD غیر فعال مونده و اینطور که مشخصه قرار نیست آیتم های جدیدی فعال بشه.

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 4 ساعت قبل، mehran51 گفته است :

ممکنه بخاطر نمایش دمای داخل کابین بوده و بعدا منصرف شدن.

متاسفانه خیلی از امکانات MFD غیر فعال مونده و اینطور که مشخصه قرار نیست آیتم های جدیدی فعال بشه.

دمای کابین را قطعا می تونه از تهویه بخونه، شاید نرم افزاری حل بشه

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

در 2 ساعت قبل، ali_r@d گفته است :

دمای کابین را قطعا می تونه از تهویه بخونه، شاید نرم افزاری حل بشه

بله میدونم و برای همین گفتم بعدا منصرف شدن

شاید هم مثل دبل رفلکتور خواستن اپشن باشه و با دیاگ فعال بشه و از طراح و مهندس ایران خودرو بعید نیست که یادشون رفته :grin:

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوستان تحریک قفل و باز از ریموت را کسی می دونه از کدوم پایه باید گرفت؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 3 ساعت قبل، ali_r@d گفته است :

دوستان تحریک قفل و باز از ریموت را کسی می دونه از کدوم پایه باید گرفت؟

 پایه BCM منظورته  ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 1398/08/12, 16:46:57، mehran51 گفته است :

 پایه BCM منظورته  ؟

بله، یا هر جای دیگه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری