علی طبا

آگاهی از حدود مجاز آزمونهای فنی و استاندارد 9181 با هدف وحدت رویه در کلیه مراکز معاینه فنی

13 ارسال در این موضوع قرار دارد

با سلام خدمت تمام دوستان ، مطلب در سایت اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور در رابطه با آگاهی بخشی موارد معاینه فنی خودرو دیدم و جهت اطلاع دوستان عیناً به اشتراک گذاشته تا چنانچه ابهامی وجود دارد، کمکی باشد برای عزیزان . 

آگاهی از حدود مجاز آزمون‌های فنی و استاندارد 9181 با هدف وحدت رویه در کلیه مراکز معاینه فنی

 

به اطلاع کلیه مدیران مراکز معاینه فنی خودروهای سبک سراسر کشور می‌رساند که با توجه به بازدیدهای صورت گرفته وضرورت آشنایی  بیشتر مدیران محترم مراکز معاینه فنی با نحوه بررسی خودرو طبق استاندارد (تجدید نظر سال 90) 9181 ، حدود مجاز آزمون‌های فنی و همچنین بازرسی‌های چشمی(ظاهری) منطبق بر استاندارد مذکور  به شرح ذیل می باشد:

1- شتاب ترمز گیری برای هر خودرو حداقل50% و عدم توازن بین محور‌ها 40% میباشد.

2-شتاب ترمزدستی برای هر خودرو حداقل 12% می‌باشد.

3- کارایی کمک فنر برای هر چرخ 40% بوده و همچنین اختلاف بیش از 50% بین دو کمک فنر هر محور مردود می‌باشد.

4- انحراف محور جلو بیشتر از+12m/km وکمتر از -12m/km مردود می‌باشد.

5-گازهای خروجی مطابق مصوبه هیات وزیران در مورخه 89/06/21 :

الف-خودروهای بنزینی کاربراتوری:     

                     1-                  CO(منو‌اکسیدکربن)  ≤     4% VOL

                     2-       HC(هیدروکربن نسوخته ≤    400 PPM

ب-خودروهای بنزینی انژکتوری:

                     1-    CO ≤ 2/5% VOL 

                     2-     HC ≤ 250 PPM 

ج- خاطر نشان می‌شود در کلیه آزمونهای مقدار گاز اکسیژن (o2)می‌بایست کمتر از  درصد حجمی باشد(o2 ≤ 3%)

6- چراغهای ترمز و چراغهای جلو هر دو کاملا سالم  و بدون نقص شکستگی طلق ها باشد همچنین نور هر دوی انها می‌بایست کاملاً مشهود باشد. (چراغهای زنون غیر استاندارد و غیر فابریک ممنوع است)

7- وجود پوسیدگی و تغییر حالت( دفرمگی) که باعث ایجاد ظاهر نا مناسب گردد از موارد مردودی خودرو می‌باشد. 

8- وجود کمر بند ایمنی سالم  و عملکرد صحیح آن جز‌ء الزامات می‌باشد.

9- به جهت کنترل دود آبی، خودروی روشن را در دور موتورrpm 2500 (دور در  دقیقه)به مدت 10 ثانیه قرار میدهیم و در صورت مشاهده دود آبی مشهود ومستمر به مدت 5 ثانیه  خودرو دارای احتمال روغن سوزی میباشد و تا رفع نقص خودرو قابلیت دریافت معاینه فنی را ندارد.

اما ضریب لامبدا  بیشتر مقدار به نسبت سوخت به هوای ایده آل می‌باشد باید در محدوده عدد 1 بوده که حد ایده‌آل است و کمتر از یک به معنای غلیظ بودن سوخت(سوخت بیشتر با هوای کمتر مخلوط می‌شود) و بیشتر از یک به معنای رقیق بودن سوخت (سوخت کمتر با هوای بیشتری مخلوط می‌گردد) .

در صورت نیاز به اطلاعات کامل تر و جزییات بیشتر می توان به این آدرس مراجعه نمود. ( لینک فایل pdf دستورالعمل http://portal.upto.ir/Portals/0/NewsFiles/1392/6/DOC9181.pdf ) امیدوارم که مفید بوده باشد.

پسند شده توسط 6 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ولی من هنوز برام سواله چرا گازهای خروجی برای یه خودروی کاربراتروری مثل شورلت 8 سیلندر با پراید کاربراتوری بر یه اساس اندازه گرفته میشه قطعا الایندگی یه شورلت هشت سیلندر بیشتر از پراید 1300 هست 

یا یه نیسان وانت انژکتور با یه ماتیز 3 سیلندر یا خودروهای به روز 

اینجوریه که اینها حد مجازو جوری تایین میکنن که یه نیسان وانت انژکتور که طراحیش برا 40 سال قبله بتونه قبول شه و این میشه که 206 بدون کاتالیزور معاینه برتر میگیره 

حالا جالب اینجاس بعضی صاحبان خودروهای لوکس جدید وارداتی هیبریدی برای گرفتن معاینه برتر میان که از تخفیف طرح برخوردار شن 

وقتی معاینه واقعیه که حد مجاز بر اساس تعداد سیلندر حجم موتور سال طراحی و میزان نرمال اعلام شرکت سازنده خودرو تایین شه اینجوری خودروهای روز هم وقتی برای گرفتن معاینه میرن سالم باشنو تنظیم 

من برادرم مزدا 3 داره تازه مدل پایین وقتی میزان گازهای خروجیو نگاه میکردم فاصله عجیبی با حد مجاز داشت به شکلی که من فکر میکردم این ماشین یه سیلندرشم کار نکنه و تک کار کنه معاینه رو پاس میکنه

البته ایرادم بیشتر روی الایندگی و گازهای خروجی و الایندگی و جنبه محیط زیستیه  که معاینه فنی ام بیشترین دلیل ازمونش و کارییشو اجباری شدنش همین الایندگیه تا ترمزو ایمنی خودرو 

حالا اگه ترمز و تعلیق یکسان باشه بین همه ماشینهای جدیدو قدیم ایراد بزگی نیست ولی اینکه حد مجاز الایندگی بین همه خودروها یکسانه واقعا ئرست نیست و ناکارامد میکنه این طرحو

پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اصلا من اصل معاینه فنی برام زیر سواله.

کشورهای دیگه مثلا آمریکا معاینه فنی دارن؟؟ مثلا یه شورلت قدیمی توی خیابونای آمریکا نمیتونه تردد کنه؟

در 5 ساعت قبل، aidin1384 گفته است :

ولی من هنوز برام سواله چرا گازهای خروجی برای یه خودروی کاربراتروری مثل شورلت 8 سیلندر با پراید کاربراتوری بر یه اساس اندازه گرفته میشه قطعا الایندگی یه شورلت هشت سیلندر بیشتر از پراید 1300 هست 

یا یه نیسان وانت انژکتور با یه ماتیز 3 سیلندر یا خودروهای به روز 

اینجوریه که اینها حد مجازو جوری تایین میکنن که یه نیسان وانت انژکتور که طراحیش برا 40 سال قبله بتونه قبول شه و این میشه که 206 بدون کاتالیزور معاینه برتر میگیره 

حالا جالب اینجاس بعضی صاحبان خودروهای لوکس جدید وارداتی هیبریدی برای گرفتن معاینه برتر میان که از تخفیف طرح برخوردار شن 

وقتی معاینه واقعیه که حد مجاز بر اساس تعداد سیلندر حجم موتور سال طراحی و میزان نرمال اعلام شرکت سازنده خودرو تایین شه اینجوری خودروهای روز هم وقتی برای گرفتن معاینه میرن سالم باشنو تنظیم 

من برادرم مزدا 3 داره تازه مدل پایین وقتی میزان گازهای خروجیو نگاه میکردم فاصله عجیبی با حد مجاز داشت به شکلی که من فکر میکردم این ماشین یه سیلندرشم کار نکنه و تک کار کنه معاینه رو پاس میکنه

البته ایرادم بیشتر روی الایندگی و گازهای خروجی و الایندگی و جنبه محیط زیستیه  که معاینه فنی ام بیشترین دلیل ازمونش و کارییشو اجباری شدنش همین الایندگیه تا ترمزو ایمنی خودرو 

حالا اگه ترمز و تعلیق یکسان باشه بین همه ماشینهای جدیدو قدیم ایراد بزگی نیست ولی اینکه حد مجاز الایندگی بین همه خودروها یکسانه واقعا ئرست نیست و ناکارامد میکنه این طرحو

اینا همش بازیه برای پول گرفتن از مردم! مثل یه جور مالیات میمونه! وگرنه کی براش مهمه آلایندگی چیه! این موتور هایی که دود میکنن یا این کامیون هایی که هر روز توی شهر می بینی دود سیاه میزنه ازشون بیرون یا این اتوبوس ها! کی به کیه! درامد معاینه فنی رو بچسب...فقط حساب کن چقدر خودرو در کشور وجود داره و هر نفر ۲۲ تومن پیاده بشه چه رقمی میشه!

پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 7 ساعت قبل، aidin1384 گفته است :

ولی من هنوز برام سواله چرا گازهای خروجی برای یه خودروی کاربراتروری مثل شورلت 8 سیلندر با پراید کاربراتوری بر یه اساس اندازه گرفته میشه قطعا الایندگی یه شورلت هشت سیلندر بیشتر از پراید 1300 هست 

یا یه نیسان وانت انژکتور با یه ماتیز 3 سیلندر یا خودروهای به روز 

اینجوریه که اینها حد مجازو جوری تایین میکنن که یه نیسان وانت انژکتور که طراحیش برا 40 سال قبله بتونه قبول شه و این میشه که 206 بدون کاتالیزور معاینه برتر میگیره 

حالا جالب اینجاس بعضی صاحبان خودروهای لوکس جدید وارداتی هیبریدی برای گرفتن معاینه برتر میان که از تخفیف طرح برخوردار شن 

وقتی معاینه واقعیه که حد مجاز بر اساس تعداد سیلندر حجم موتور سال طراحی و میزان نرمال اعلام شرکت سازنده خودرو تایین شه اینجوری خودروهای روز هم وقتی برای گرفتن معاینه میرن سالم باشنو تنظیم 

من برادرم مزدا 3 داره تازه مدل پایین وقتی میزان گازهای خروجیو نگاه میکردم فاصله عجیبی با حد مجاز داشت به شکلی که من فکر میکردم این ماشین یه سیلندرشم کار نکنه و تک کار کنه معاینه رو پاس میکنه

البته ایرادم بیشتر روی الایندگی و گازهای خروجی و الایندگی و جنبه محیط زیستیه  که معاینه فنی ام بیشترین دلیل ازمونش و کارییشو اجباری شدنش همین الایندگیه تا ترمزو ایمنی خودرو 

حالا اگه ترمز و تعلیق یکسان باشه بین همه ماشینهای جدیدو قدیم ایراد بزگی نیست ولی اینکه حد مجاز الایندگی بین همه خودروها یکسانه واقعا ئرست نیست و ناکارامد میکنه این طرحو

دقیقاً مطلب درسته که میگین . به طور مثال اپتیما مدل 2014 برتر نتونسته بگیره  و فرض وانت پیکان 94 گرفته . شما اگر جدول رو بازکنیدی متوجه میشین که شاید بیشتر از 50 درصد خودروها طبق اون استانداردها بررسی بشن نمییتونن پاس کنن. نور خودورو کجا پرتو نورش  سنجیده میشه یا واقعاً داخل خودرو از نظر سلامت؟؟ اینم شده یه دکونی که باز شده . واقعاً من که به سلامت دستگاههای مراکز مختلف هم شک دارم که سلامت و استنداردش یکی باشه و فرق نداشته باشن . 

پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 10 ساعت قبل، aidin1384 گفته است :

ولی من هنوز برام سواله چرا گازهای خروجی برای یه خودروی کاربراتروری مثل شورلت 8 سیلندر با پراید کاربراتوری بر یه اساس اندازه گرفته میشه قطعا الایندگی یه شورلت هشت سیلندر بیشتر از پراید 1300 هست 

سلام

اقا ایدین 8سیلندر الودگی خاصی نداره 

سوزن ژیگلور کاربرات اینا  مشکل نداشته باشن سوخت زیاد داخل تراتل نمیره

بعد کاتالیزورهای اینا کیفیت بالایی دارن 

پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تو کشورای اروپایی کم کم دارن فروش خودروی بنزینی رو ممنوع می کنن، ما هنوز اندر خم یه کوچه تیغیده شدن توسط دولتیم.

پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 10 ساعت قبل، Ali207 گفته است :

اصلا من اصل معاینه فنی برام زیر سواله.

کشورهای دیگه مثلا آمریکا معاینه فنی دارن؟؟ مثلا یه شورلت قدیمی توی خیابونای آمریکا نمیتونه تردد کنه؟

اینا همش بازیه برای پول گرفتن از مردم! مثل یه جور مالیات میمونه! وگرنه کی براش مهمه آلایندگی چیه! این موتور هایی که دود میکنن یا این کامیون هایی که هر روز توی شهر می بینی دود سیاه میزنه ازشون بیرون یا این اتوبوس ها! کی به کیه! درامد معاینه فنی رو بچسب...فقط حساب کن چقدر خودرو در کشور وجود داره و هر نفر ۲۲ تومن پیاده بشه چه رقمی میشه!

سلام خوب وضعیت ما با کشورهای اروپایی قابل قیاس نیست اونها اتفاقا ماشینهای مدل پایینشون کلاسیک هستن و برای ثروتمندان وضعیت و شرایط جوریه نهایت عمر ماشین 7 تا 10 ساله و بعد اون حتی ازشون مالیات میگیرن و طرف نمیصرفه ماشین نگه داره مگر تکو توک و اونم ثروتمندان درست مثل لوازم الکترونیک و گوشی که ما تو ایران بعدچند سال عوض میکنیم 

ولی تو ایران مردم مجبورن سوار ماشینهای 20-30 سال شن اکثرا هم قشر متوسط رو به پایین هستن اگر ترددو ممنوع کنن بزرگ

ترین ضرر به قشر متوسط میخوره همینطور کامیونها و اتوبوسها پس تو شرایط ما معاینه فنی واقعا لازمه به نظر من اتفاقا اصلا جنبه پولی نداره این دولت انقدر قویه که بخواد بگیره میگیره مثلا همین 22 تومن سالانه رو مقدار عوارض شهریو بیشتر میکنه یا شهرداری جدیدا کاری کرد هر ماشینی غیر قانونی بره طرح علاوه بر جریمه راهور یه جریمه ام شهرداری میکنه میکشه رو عوارض خودرو و موقع فروش باید پرداخت کنی به جای هر ماشین سالی 22 تومن میانگین از هر ماشین در سال بارها از این پولا میگیره کسی ام زورش بهشون نمیرسه 

خلاصه اینها بخوان پول بگیرن اینجوری براش زحمت نمیکشن که مراکز معاینه بزننو نیرو استخدام کننو پیمانکار بگیرنو دمو دستگاه بیارنو اوهه کلی هزینه که بخوان 22 تومن بگیرن 

همینجوری مثلا موقع گرفتن عوارض مینویسن 50 تومنم پول زور ملتم صف وای میسن اون 50 تومنو پرداخت کنن 

خداییش اگه همین معاینه فنی نباشه خیلی ماشینها سال بیاد بره یه فیلتر هخوا عوض نمیکنن تو شهری مثل تهران واجبه معاینه فنی و اگه درست اجرا شه خیلی میتونه به الودگی هوا کمک کنه 

یکی از طرح های خوب اینه توی مراکز معاینه کاتالیزور به شکل واقعی چک شه هر ماشینی خراب باشه کاتالیزورش با هزینه دولتی مثلا 70 درصدو یارانه بدن و 30 درصدو صاحب ماشین بده اینجوری همه میرن کاتاهای خراب و کیپشونو عوض میکنن نه خالی کنن هزینه یارانه کاتالیز هم خیلی راحت بکشن رو عوارض سالیانه خودرو ها یا گمرکی 300 درصد خودروهای لوکسو بکنن 301 درصد و یک درصدو اختصاص بدن به یارانه کاتالیزور 

خودروهارو واقعی چک کنن مخصوصا الایندگی خودروهارو و هر خودرویی نسبت به استانداردهای خودش اونجوری الودگی شهرهای بزرگ بهتر میشه 

حالا اگه مثلا به کل معاینه فنیو بردارن مطمئن باشید الودگی به شکل وحشتناکی زیاد میشهمخصوصا الان که سرویسهای خودرو و قطعات گرون شده خیلیا نه شمع نه فیلتر و ... رو عوض نمیکنن و تا وقتی ماشین راه میره سوارش میشن

در 5 ساعت قبل، Armin Cadilac گفته است :

سلام

اقا ایدین 8سیلندر الودگی خاصی نداره 

سوزن ژیگلور کاربرات اینا  مشکل نداشته باشن سوخت زیاد داخل تراتل نمیره

بعد کاتالیزورهای اینا کیفیت بالایی دارن 

ژیگنور تنگ باید بندازن ولی به مرور گشاد میشه  مصرف بالا میره 

راستی اقا ارمین برام سواله چرا اکثر ژیگنورها برنجیه؟ اتفاقا میگن برنج الیاژش زود خورده میشه و به خاطر همینه گشاد میکنه من فقط یادمه یه ژیگنورهای موتور سیکلتهای کوازاکی کامکس تریل داشتن برنجی نبود و کروم بود به هیچ عنوان گشاد نمیشد و اون زمان خیلی ام گزون بود بعد اون هر ژیگنوری دیدم برنجی بوده چه موتور چه ماشین حتی لاوازم نفتیو گازسوز

 

ویرایش شده در توسط aidin1384
پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 6 دقیقه قبل، aidin1384 گفته است :

 

ژیگنور تنگ باید بندازن ولی به مرور گشاد میشه  مصرف بالا میره 

راستی اقا ارمین برام سواله چرا اکثر ژیگنورها برنجیه؟ اتفاقا میگن برنج الیاژش زود خورده میشه و به خاطر همینه گشاد میکنه من فقط یادمه یه ژیگنورهای موتور سیکلتهای کوازاکی کامکس تریل داشتن برنجی نبود و کروم بود به هیچ عنوان گشاد نمیشد و اون زمان خیلی ام گزون بود بعد اون هر ژیگنوری دیدم برنجی بوده چه موتور چه ماشین حتی لاوازم نفتیو گازسوز

اقا ایدین ژیگلور وسوزن کد نامبر دارن برای شماره کاربراتGMکد نامبر تایین کرده و اصلی و تقلبی داره و...انقدر کیفیت دارن به این راحتی گشاد نمیکنن 

برنج بودن ژیگلورها بخاطر نرم بودن وخنک شدن هستش بیشتر بخاطر نرم بودن ساخته شده که ساییدگی وگیر کردن نداشته باشه و صدا اون هم کمتر بشه 

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 5 دقیقه قبل، Armin Cadilac گفته است :

اقا ایدین ژیگلور وسوزن کد نامبر دارن برای شماره کاربراتGMکد نامبر تایین کرده و اصلی و تقلبی داره و...انقدر کیفیت دارن به این راحتی گشاد نمیکنن 

برنج بودن ژیگلورها بخاطر نرم بودن وخنک شدن هستش بیشتر بخاطر نرم بودن ساخته شده که ساییدگی وگیر کردن نداشته باشه و صدا اون هم کمتر بشه 

اخه اقا ارمین اگه جنس اصلی پیدا بشه الان برای 206 دیگه قطعات اورجینال نایاب شده جی ام که دیگه هیچ و باید تو اوراقیا دنبال وصایل اصلی گشت

پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 10 دقیقه قبل، aidin1384 گفته است :

اخه اقا ارمین اگه جنس اصلی پیدا بشه الان برای 206 دیگه قطعات اورجینال نایاب شده جی ام که دیگه هیچ و باید تو اوراقیا دنبال وصایل اصلی گشت

هست 206 فرق داره

البته اینا خراب نمیشن 

قطعات اینا بایداز دبی سفارش بدی یا کسایی هستن میارن 

چراغ برق همه چی پیدا میشه طرف میگفت از زمان قدیم دارم الان قطعات پژو میفروشه اما برای بیوک وکادیلاک و..داره

پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری