Emad Zare Nazari

آموزش رفع مشکل افزایش فرکانس(تند زدن) راهنما هنگام نصب لامپ LED

5 ارسال در این موضوع قرار دارد

سلام دوستان؛
همونطور که میدونید با تعویض هر کدوم از لامپ های رشته ای استفاده شده برای راهنما با نمونه تک کنتاکت LED/SMD/COB، مشکل دوبرابر شدن فرکانس راهنما یا همون تند زدن راهنما به وجود میاد! ولی تغییری در فرکانس هنگام فلاشر/جفت راهنما زدن احساس نمیشه!

مشکل از اونجا پیش میاد که مدار سیستم راهنمای ماشین برای لامپ های رشته ای طراحی شده و طبق دفترچه راهنمای خودرو، وقتی که فرکانس راهنما زدن دوبرابر میشه یه جور اخطار برای راننده هست که یعنی واسه یکی از لامپ ها مشکل پیش اومده! علیرغم اینکه لامپ توی چراغ وجود داره و سالم هست، سیستم دچار اشتباه میشه و مصرف بسیار کمِ لامپ رو با سوختن لامپ اشتباه میگیره!
با مولتی متر که اندازه گرفتم جریانی که از لامپ رشته ای عبور میکنه حدود 1 آمپر هست ولی لامپ LED/SMD/COB جریانی کمتر از 0.1 آمپر داره! ساده ترین و ارزون ترین راهی که برای رفع این مشکل وجود داره اینه که یه مصرف کننده ی دیگه سر راه هر لامپ قرار بدید تا جریان رو به 1 آمپر برسونه!

واسه این کار 2 راه وجود داره:
1- اینکه لامپ رشته ای راهنما رو با لامپ LED/SMD/COB جدید موازی کنید که هردو روشن بشن؛ ولی لامپ رشته ای رو جایی قرار بدید که توی دید نباشه و نشتی نور هم ایجاد نکنه! البته من خودم با این مورد زیاد موافق نبودم؛ یکی به خاطر اینکه لامپ رو کجا و چجوری محکم کنم که تو حرکت به در و دیوار داخل بدنه نخوره و نشکنه، یکی هم اینکه از نشتی نداشتن نور توی شب اطمینان ندارم!
2- اینکه از یه مصرف کننده ی دیگه به جای لامپ رشته ای استفاده کنید که تولید نور نداشته باشه! من مقاومت رو انتخاب کردم که فقط انرژی رو به گرما تبدیل کنه😅

و حالا چیز میزایی که واسه این کار نیاز دارید:
- یک دستگاه پژو 206 یا هرچی! [ترجیها تیپ 5 مدل 95 باشه😂]
- مقاومت اهم پایین و وات بالا(بین 20 تا 25 وات) برای هر لامپ
- سیم به میزان لازم (تقریبا دو قطعه 25 سانتی قرمز و مشکی برای هر لامپ)
- چسب برق
- چسب حرارتی یا هرچیز دیگه ای بتونین باهاش مقاومت ها رو به بدنه متصل کنید
- سیم چین و اینجور چیزای لازم😁
d08127_IMG_8481_thumb.jpg

لامپ هایی که من توی این آموزش برای خودم استفاده کردم:
e421481_IMG_8476_thumb.jpg

مقاومت رو میتونید از لوازم الکترونیکی یا تعمیرات تلویزیون/صوتی تصویری های سطح شهر تهیه کنید.
من مقاومت 20 وات گیرم نیومد، عوضش دوتا مقاومت آجری(سرامیکی) 10 وات 22 اهم رو موازی کردم که معادل یه مقاومت 20 وات 11 اهم میشه!
به هر سمت مقاومت یه سیم وصل کنین(برای تمیز و اصولی در اومدنش بهتره یکی قرمز(یا هر رنگی) و یکی مشکی باشه! بعد اتصال رو با چسب برق کاملا بپوشونید تا هیچ راهی برای اتصال کوتاه شدن و ایجاد مشکل وجود نداشته باشه!
h6524_IMG_8493_thumb.jpg

حالا باید اونو به سیم های لامپ راهنما و به صورت موازی با لامپ LED/SMD/COB نصب کنید.
بسته به نوع چراغی که روی ماشینتون هست، میتونید از پشت سوکت چراغ اتصال بگیرید و یا از سیم های داخل چراغ استفاده کنید(که اکثراً در مورد چراغ های اسپورت صدق میکنه) و به سیم کشی فابریک خودروتون صدمه نزنین😁
واسه من چراغ اسپورت هست و داخل چراغ یه سری سیم کشی وجود داره که از اونا اتصال گرفتم.
اگه توی پیدا کردن مشکل دارید، سیم های مربوط به راهنما به این پایه های پشت چراغ وصل میشن:
g71696_IMG_8515_thumb.jpg     e849_IMG_8514_thumb.jpg
پایه ها به ترتیب از راست به چپ مربوط به "راهنما" - "دنده عقب" - "رزرو/خالی" - "اتصال به زمین/منفی" - "ترمز" - "روشنایی شب" هستن

حالا میتونید وسط هر کدوم از سیم ها رو لخت کنید و ازشون گره اتصال بگیرید(برای محکم تر شدن میتونید نوک سیم مقاومت رو دو شاخه کنید، وسط سیمی که لخت کردید رو هم با پیچ گوشتی از هم باز کنید و یکی از شاخه های سیم مقاومت رو از بینش رد کنید). بعد دیگه روی گره اتصال رو خوب با چسب برق بپوشونین که بعداً امکان اتصال کوتاه و مشکل پیش نیاد! حواستون باشه موقع انجام این کار فلاشر یا راهنما یا چراغ های ماشین همگی خاموش باشن، در غیر این صورت ممکنه یه خرج فیوز هم بیوفته رو دستتون!

حالا میتونید راهنمای اون سمت رو امتحان کنید ببینید مشکل حل شد یا نه! یه نکته رو بگم، راهنمای اون سمت رو که روشن کردید چند ثانیه اول تند تند میزنه، بهش زمان بدید تا مدار خودش رو با شرایط جدید وفق بده!

الان اگه دقت کنید میبینید که مقاومت ها خیلی زود شروع میکنن به گرم شدن و در طولانی مدت داغ شدن😐
برای دفع سریع تر حرارت ایجاد شده، راحت ترین راه اینه که مقاومت ها رو به بدنه فلزی خودروتون ببندید! متاسفانه مقاومت های من امکان پیچ شدن نداشتن و با چسب اونا رو به بدنه وصل کردم.
بهترین محل ها برای نصبشون به بدنه، یکی پشت چراغ هست(واسه چراغ های اسپورت؛ چراغ فابریکیا هم اونجا جا ندارن و هم به فوم پشت چراغ میگیره و خطرناکه) و یکی داخل صندوق عقب و قسمت بالای بدنه پشت چراغ(تقریباً کنار همونجایی که چراغ صندوق عقب هست) 
h265783_IMG_8494_thumb.jpg     y519456_IMG_8495_thumb.jpg

من مقاومت ها رو با چسب حرارتی به بدنه متصل کردم ولی یه نکته داره؛ چسب حرارتی همونطور که از اسمش پیداست، حرارت ببینه وا میره و برای محکم کاری بهتره قسمتی از سیم ها رو هم با چسب به بدنه متصل کنین که اگه مقاومت زیاد داغ شد و خواست از بدنه جدا بشه، سیم ها نگهش دارن!

 

تبریک! لامپ های راهنمای شما با LED/SMD/COB تعویض شدن و مشکل دوبرابر شدن فرکانسشون هم حل شد!
x693039_IMG_8511_thumb.jpg     c7194_IMG_8506_thumb.jpg     v398966_IMG_8503_thumb.jpg

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یه ایراد دیگه ای که اینجور چراغ ها بوجود میارن به جز سریع زدن راهنما، اینه که اگه آپشن فعال شدن خودکار برف پاکن عقب با برف پاکن جلو رو فعال کنید، چه برف پاکن جلو روشن باشه یا نباشه، با دنده عقب زدن، برف پاکن عقب هم می زنه.

برای رفع این مشکل هم اینقدر دنگ و فنگ لازم نیست. سر راه سیم چراغ LED یه مقاومت لحیم بشه تمومه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 5 دقیقه قبل، endwaiter گفته است :

یه ایراد دیگه ای که اینجور چراغ ها بوجود میارن به جز سریع زدن راهنما، اینه که اگه آپشن فعال شدن خودکار برف پاکن عقب با برف پاکن جلو رو فعال کنید، چه برف پاکن جلو روشن باشه یا نباشه، با دنده عقب زدن، برف پاکن عقب هم می زنه.

برای رفع این مشکل هم اینقدر دنگ و فنگ لازم نیست. سر راه سیم چراغ LED یه مقاومت لحیم بشه تمومه.

والا آپشن برف پاک کن اتوماتیک موقع دنده عقب واسه من فعاله، ولی تا قبل از گذاشتن این مقاومت ها، مشکلی توی اون ایجاد نکرد! شاید اگه جای لامپ دنده عقب هم LED گذاشته بشه این مورد پیش بیاد! گمون نکنم به راهنما ربط داشته باشه🤔
شایدم هم توی 206 های قدیمی تر که سیستم بوش هستن اینجوری میشه! ایرانیزه ها که EcoMux هستن اینطور نمیشن!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 10 دقیقه قبل، Emad Zare Nazari گفته است :

والا آپشن برف پاک کن اتوماتیک موقع دنده عقب واسه من فعاله، ولی تا قبل از گذاشتن این مقاومت ها، مشکلی توی اون ایجاد نکرد! شاید اگه جای لامپ دنده عقب هم LED گذاشته بشه این مورد پیش بیاد! گمون نکنم به راهنما ربط داشته باشه🤔
شایدم هم توی 206 های قدیمی تر که سیستم بوش هستن اینجوری میشه! ایرانیزه ها که EcoMux هستن اینطور نمیشن!

درسته. راهنما به چراغ دنده عقب ربطی نداره. من این مورد رو تو مدلای دارای BSI دیدم (ماشینای خودم) و البته چراغ دنده عقب هم LED بود.

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 3 ساعت قبل، Emad Zare Nazari گفته است :

سلام دوستان؛
همونطور که میدونید با تعویض هر کدوم از لامپ های رشته ای استفاده شده برای راهنما با نمونه تک کنتاکت LED/SMD/COB، مشکل دوبرابر شدن فرکانس راهنما یا همون تند زدن راهنما به وجود میاد! ولی تغییری در فرکانس هنگام فلاشر/جفت راهنما زدن احساس نمیشه!

مشکل از اونجا پیش میاد که مدار سیستم راهنمای ماشین برای لامپ های رشته ای طراحی شده و طبق دفترچه راهنمای خودرو، وقتی که فرکانس راهنما زدن دوبرابر میشه یه جور اخطار برای راننده هست که یعنی واسه یکی از لامپ ها مشکل پیش اومده! علیرغم اینکه لامپ توی چراغ وجود داره و سالم هست، سیستم دچار اشتباه میشه و مصرف بسیار کمِ لامپ رو با سوختن لامپ اشتباه میگیره!
با مولتی متر که اندازه گرفتم جریانی که از لامپ رشته ای عبور میکنه حدود 1 آمپر هست ولی لامپ LED/SMD/COB جریانی کمتر از 0.1 آمپر داره! ساده ترین و ارزون ترین راهی که برای رفع این مشکل وجود داره اینه که یه مصرف کننده ی دیگه سر راه هر لامپ قرار بدید تا جریان رو به 1 آمپر برسونه!

واسه این کار 2 راه وجود داره:
1- اینکه لامپ رشته ای راهنما رو با لامپ LED/SMD/COB جدید موازی کنید که هردو روشن بشن؛ ولی لامپ رشته ای رو جایی قرار بدید که توی دید نباشه و نشتی نور هم ایجاد نکنه! البته من خودم با این مورد زیاد موافق نبودم؛ یکی به خاطر اینکه لامپ رو کجا و چجوری محکم کنم که تو حرکت به در و دیوار داخل بدنه نخوره و نشکنه، یکی هم اینکه از نشتی نداشتن نور توی شب اطمینان ندارم!
2- اینکه از یه مصرف کننده ی دیگه به جای لامپ رشته ای استفاده کنید که تولید نور نداشته باشه! من مقاومت رو انتخاب کردم که فقط انرژی رو به گرما تبدیل کنه😅

و حالا چیز میزایی که واسه این کار نیاز دارید:
- یک دستگاه پژو 206 یا هرچی! [ترجیها تیپ 5 مدل 95 باشه😂]
- مقاومت اهم پایین و وات بالا(بین 20 تا 25 وات) برای هر لامپ
- سیم به میزان لازم (تقریبا دو قطعه 25 سانتی قرمز و مشکی برای هر لامپ)
- چسب برق
- چسب حرارتی یا هرچیز دیگه ای بتونین باهاش مقاومت ها رو به بدنه متصل کنید
- سیم چین و اینجور چیزای لازم😁
d08127_IMG_8481_thumb.jpg

لامپ هایی که من توی این آموزش برای خودم استفاده کردم:
e421481_IMG_8476_thumb.jpg

مقاومت رو میتونید از لوازم الکترونیکی یا تعمیرات تلویزیون/صوتی تصویری های سطح شهر تهیه کنید.
من مقاومت 20 وات گیرم نیومد، عوضش دوتا مقاومت آجری(سرامیکی) 10 وات 22 اهم رو موازی کردم که معادل یه مقاومت 20 وات 11 اهم میشه!
به هر سمت مقاومت یه سیم وصل کنین(برای تمیز و اصولی در اومدنش بهتره یکی قرمز(یا هر رنگی) و یکی مشکی باشه! بعد اتصال رو با چسب برق کاملا بپوشونید تا هیچ راهی برای اتصال کوتاه شدن و ایجاد مشکل وجود نداشته باشه!
h6524_IMG_8493_thumb.jpg

حالا باید اونو به سیم های لامپ راهنما و به صورت موازی با لامپ LED/SMD/COB نصب کنید.
بسته به نوع چراغی که روی ماشینتون هست، میتونید از پشت سوکت چراغ اتصال بگیرید و یا از سیم های داخل چراغ استفاده کنید(که اکثراً در مورد چراغ های اسپورت صدق میکنه) و به سیم کشی فابریک خودروتون صدمه نزنین😁
واسه من چراغ اسپورت هست و داخل چراغ یه سری سیم کشی وجود داره که از اونا اتصال گرفتم.
اگه توی پیدا کردن مشکل دارید، سیم های مربوط به راهنما به این پایه های پشت چراغ وصل میشن:
g71696_IMG_8515_thumb.jpg     e849_IMG_8514_thumb.jpg
پایه ها به ترتیب از راست به چپ مربوط به "راهنما" - "دنده عقب" - "رزرو/خالی" - "اتصال به زمین/منفی" - "ترمز" - "روشنایی شب" هستن

حالا میتونید وسط هر کدوم از سیم ها رو لخت کنید و ازشون گره اتصال بگیرید(برای محکم تر شدن میتونید نوک سیم مقاومت رو دو شاخه کنید، وسط سیمی که لخت کردید رو هم با پیچ گوشتی از هم باز کنید و یکی از شاخه های سیم مقاومت رو از بینش رد کنید). بعد دیگه روی گره اتصال رو خوب با چسب برق بپوشونین که بعداً امکان اتصال کوتاه و مشکل پیش نیاد! حواستون باشه موقع انجام این کار فلاشر یا راهنما یا چراغ های ماشین همگی خاموش باشن، در غیر این صورت ممکنه یه خرج فیوز هم بیوفته رو دستتون!

حالا میتونید راهنمای اون سمت رو امتحان کنید ببینید مشکل حل شد یا نه! یه نکته رو بگم، راهنمای اون سمت رو که روشن کردید چند ثانیه اول تند تند میزنه، بهش زمان بدید تا مدار خودش رو با شرایط جدید وفق بده!

الان اگه دقت کنید میبینید که مقاومت ها خیلی زود شروع میکنن به گرم شدن و در طولانی مدت داغ شدن😐
برای دفع سریع تر حرارت ایجاد شده، راحت ترین راه اینه که مقاومت ها رو به بدنه فلزی خودروتون ببندید! متاسفانه مقاومت های من امکان پیچ شدن نداشتن و با چسب اونا رو به بدنه وصل کردم.
بهترین محل ها برای نصبشون به بدنه، یکی پشت چراغ هست(واسه چراغ های اسپورت؛ چراغ فابریکیا هم اونجا جا ندارن و هم به فوم پشت چراغ میگیره و خطرناکه) و یکی داخل صندوق عقب و قسمت بالای بدنه پشت چراغ(تقریباً کنار همونجایی که چراغ صندوق عقب هست) 
h265783_IMG_8494_thumb.jpg     y519456_IMG_8495_thumb.jpg

من مقاومت ها رو با چسب حرارتی به بدنه متصل کردم ولی یه نکته داره؛ چسب حرارتی همونطور که از اسمش پیداست، حرارت ببینه وا میره و برای محکم کاری بهتره قسمتی از سیم ها رو هم با چسب به بدنه متصل کنین که اگه مقاومت زیاد داغ شد و خواست از بدنه جدا بشه، سیم ها نگهش دارن!

 

تبریک! لامپ های راهنمای شما با LED/SMD/COB تعویض شدن و مشکل دوبرابر شدن فرکانسشون هم حل شد!
x693039_IMG_8511_thumb.jpg     c7194_IMG_8506_thumb.jpg     v398966_IMG_8503_thumb.jpg

روی 206 ایرانیزه مدل 97 هم چراغ جدید 207 نصب کردم ولی اصلا راهنما تند تند نزد خیلی عادی نرمال مثله فابریکش بود خوشبختانه

 

ولی روی 207 سری قدیم مدل 90 وقتی  چراغ جدید 207 نیو نصب کردم راهنما تند میزد که با یه لامپ سوزنی ها گذاشتم رفع شده چون راهنما همیشه روشن نیست خطری نداره

ویرایش شده در توسط a.m.i.n

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری