206

آموزش تصویری نصب و راه اندازی کروز کنترل

265 ارسال در این موضوع قرار دارد

عرض سلام خدمت دوستان عزیز، پیرو مطالب اموزشی قبلی که دوست عزیزمون آقای کاوه رضوی در تاپیک جامع کروز کنترل قرار دادن و زحمت اموزش کامل فعال سازی را کشیدند، قصد دارم با درج تصاویر نحوه فعال سازی رو تصویری کنم

ابتدا نقل قول از اموزش کاوه عزیز

کاوه گفته است :
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز من بطور مختصر در مورد فعال شدن کروز کنترل و اسپید لیمیتر روی 206 توضیحاتی رو ارائه میدم ایشالا که بتونه مفید واقع بشه:

در موتور 1600 ما دو نوع ecu داریم (744 و 745)

ECU 744

از سال 81 تا آخر 84 روی 206 های دنده معمولی و اتوماتیک 206 نصب شده که در واقع میشه گفت از نظر نرم افزاری و کارائی و مصرف سوخت از کیفیت بهتری برخوردار هست که دارای نقایصی هم هست من جمله نداشتن گزینه کروز و لیمیتر در ecu!

کروز کنترل روی تمامی این مدل از ecu در مدل گیربکس معمولی بدون کوچکترین دستکاری در سیمکشی و یا قطعات فابریک ماشین قابل نصب هست و فقط به یک دسته کروز و فعال سازی نیاز مند هستید.

اما در مورد گیربکس اتوماتیک علاوه بر تهیه یک دسته کروز یک سیمکشی جزئی در داخل موتور برای فعال شدن کروز نیاز هست که از پایه 16 ecu گیربکس تا M1 سوکت قهوه ائی رنگ ECU موتور یک رشته سیم نیم یا یک کشیده بشه که در واقع این سیم اطلاعات مربوط به ترمز ماشین رو از ECU گیربکس به ECU موتور منتقل میکنه.

-نحوه فعال سازی کروز کنترل با دستگاه PPS در موتور 1600 با ECU744 به این شکل هست:

Built In Interface(BSI)>>>Configuration>>>Customer Options>>>Missellenuse>>Cruise control and With speed limiter/1

در ecu 744 امکان راه اندازی لیمیتر وجود ندارد و چراغ کروز و نمایش عدد سرعت کروز در پشت آمپر وجود نداره.

ECU 745

از سال 85 به بعد بروی تمامی مدلهای دنده معمولی و از 3 ماه اول به بعد روی تمامی مدلهای اتوماتیک 206 نصب شده و بر عکس ECU 744 مشخصات این مدل روی خود قطعه نوشته شده و این مدل ECU دارای برنامه ارتقائ یافته و دارای حساسیت بیشتر نسبت به نوع 744 به عملکرد موتور و اجزاء موتور رو دارا هست.

کروز کنترل و اسپید لیمیتر روی این مدل از ECU قابل نصب همراه با نمایش سرعت در پشت آمپر رو دارا میباشد که در بعضی از مدلها با تغییرات سخت افزاری همراه میباشد که به شکل زیر میباشد:

صفحه کیلومتر 206های تولیدی 85 تا اواخر 86 بدلیل پایین بودن تاریخ ساختشون نرم افزار کروز رو ساپورت نمیکنن برای همین باید با نوع به اصطلاح کروز ساپورت تعویض بشن و همچنین بدلیل نقص در سیمکشی ماشین باید فشنگی ترمز این مدل از ماشینها هم از نوع دو سیم به 4 سیم تغییر پیدا کنه که نحوه سیمکشی هم به این شکل هست:

سیم 1 و 2 فابریک ماشین به 1 و 2 فشنگی و سیم 3 به سیم 1 فشنگی متصل میشود و سیم چهارم فشنگی به سوکت مشکی رنگ ECU موتور به پایه C4 باید متصل بشود تا کروز بدون مشکل فعال بشه.

206 های تولیدی بعد از 87 با ECU745 به سیمکشی و پشت آمپر به هیچ عنوان نیاز ندارن و با تهیه و فعال سازی کروز کنترل خوردو فعال میشود.

نحوه فعال سازی کروز کنترل در ECU745 با دستگاه PPS به این شکل هست:

1-Engine and ECU Configuration>>Petrol>>N6A ME745>>Configuration>>cruise control=Present

2-Built in Interface System(BSI)>>>Configuration>>Customer Options>>Missellnuse>>Cruise Control and without speed limiter/2=Present

3-Drivering Information>>Instrument Panel>>Configuration>>Cruise Control and speed limiter= Present

بعد از فعال سازی تمامی عقربه ها چند تا از چراغهای کیلومتر از کار افتاده و نمایشگر مسافت سنج و کیلومتر شمار از کار میوفتن که بعد از بستن کامل سوئیچ و قطع و وصل کردن بست باطری بعد از 15 ثانیه که سوئیچ کاملا باز بشه به حالت اولیه خود برمیگرده و کروز کنترل فعال میشود.

_نحوه فعال سازی لیمیتر روی 206 با ECU745:

لیمیتر به دو صورت قابل نصب و راه اندازی میباشد:

1-تعویض پدال گاز با نوع 5 سیمه GLW که بعد از نصب پدال و سیمکشی از سوکت پنجم پدال به ECU موتور باید به پایه F1 انجام بشه.

2-با نصب مقاومت 640 اهم و اتصال یک سر مقاومت به بدنه یا برق منفی خودرو به پایه F1 سوکت مشکی رنگ ECU موتور.

نحوه فعال سازی لیمیتر در ECU 745 با دستگاه PPS به این شکل هست:

1-Engine and Cofiguration>>Petrol>>N6A ME745>>Configuration>>speed limiter=Present

2-Built In Interface System(BSI)>>Configuration>>Customer options>>Missellenuse>>With Speed Limiter=Present

در مورد 206 با موتور 1400 دو نوع ecu موتور وجود داره s2000 که از سال 81 تا 86 روی تمامی 206 های تیپ دو و سه نصب بوده و دارای دریچه گاز سیمی میباشند برای نصب کروز کنترل روی این ecu ها باید از دستگاه های کروز کنترل Universal استفاده کرد که شکل دسته و عملکرد کروز با مدل فابریک متفاوت هست، اما از سال 86 به بعد با نصب ECU J34P و برقی شدن دریچه گاز امکان نصب کروز روی تیپ دو و سه محیا شد اما با رفع مشکل اساسی برنامه ECU که با تغییر برنامه و فعال شدن سنسور اکسیژن دوم این مشکل رفع شده.

لیمیتر هم روی این مدل از ECU قابل راه اندازی هست.

در آینده با بدست آوردن برنامه و اطلاعات تکمیلی دوستان رو بصورت کامل در جریان دوستان قرار میدم.

کاوه گفته است :
با عرض سلام مجدد خدمت دوستان پیرو پست گذشته که خدمت دوستان در مورد کروز کنترل و نحوه فعال سازی روی موتور 1600 206 دادم با بدست آوردن برنامه و دستگاه برنامه ریزی روی ecu 206 و فعال سازی کروز بروی 206 با موتور 1400 توضیحاتی به دوستان عزیز ارائه میدم.

همینطور که همه دوستان در جریان هستن 206 با موتور 1400 از اواخر سال 86 به عنوان 206 با موتور جدید و دریچه گاز برقی توسط ایران خودرو معرفی و تولید شد که با ecu valeo و با کد J34P به جای SAGEM S2000 در اختیار مصرف کننده قرار گرفت، این نوع موتور با حذف دریچه گاز سیمی و تغییرات در سیمکشی و ECU قابلیت نصب کروز کنترل بصورت فابریک دارد اما به دلیل نقص در نرم افزار ECU بصورت فابریک کروز کنترل قابلیت present شدن در ECU رو ندارد.

برای فعال شدن کروز کنترل و لیمیتر در این نوع ECU تنها راه حل تغییر کلی نرم افزار MCU (این قطعه در واقع IC مرکزی ECU هست که برنامه کلی مربوط به پاشش انژکتور و سیستم جرقه زنی و آوانس موتور و فرامین مربوط به دریچه گاز و دور موتور و ... مورد تجزیه و تحلیل و کنترل قرار میگیرد) هست که با تغییر نرم افزار کروز کنترل و لیمیتر قابلیت فعال شدن در ecu رو پیدا میکنه.

برای تغغیر نرم افزار ecu دو راه وجود داره:

اول از طریق کابل OBD2 و اینترفیس که معمولا هم این نوع دستگاه ساخت داخل هست و با پاک کردن کلی نرم افزار ECU و برنامه ریزی مجدد با ورژن اروپائی روی قطعه که دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بوده و قابلیت راه اندازی کروزکنترل و لیمیتر رو هم دارد کپی میشود و بعد از فعال سازی با دستگاه دیاگ یا pps کروز کنترل و لیمیتر قابل استفاده میباشد.

دوم از طریق دستگاه تبدیل ecu یا xprogramer که در این روش باید بعد از باز کردن درب و برداشتن قسمتهائی از موم ecu با اتصال 6 تا 7 رشته سیم بروی برد کار تغییر نرم افزار ecu انجام بشه، لازم به ذکر هست که حجم این برنامه 832kb هست و تغییر نرم افزار بروش دوم نیاز به داشتن مهارت در کار تعمییرات ecu هست و با بی دقتی در هنگام کار امکان صدمه وارد شدن به برد و خرابی ecu زیاد هست.

نحوه فعال سازی کروز کنترل و لیمیتر بروی موتور 1400 هم مانند 206 با موتور 1600 هست که در پست قبلی خدمت دوستان عزیز ارائه دادم.

با تشکر از همه دوستان عزیز.

برای نصب دسته کروز اول باید قاب دور فرمون رو باز کنید

برای باز کردن با اچار T دو پیچ زیر قاب رو مطابق عکس باز کنید:

00_1%20copy.jpg

بعد باز کردن پیچ ها، قاب رو از قسمت جلو به سمت پایین بکشید و اجازه بدید قسمت انهایی که یک زبونه هست به ارامی جدا بشه

در قاب های مدل پایین جای دسته کروز به صورت یک شکاف اماده است کافیست شکاف رو ببرید

اگر نیست، باید با کاتر و الگو برداری از شکاف سمت دیگه ، 2 برش عمودی و یک برش افقی ایجاد کنید

برای این کار اصلا عجله نکنید و دقت به خرج بدید تا کار تمیز در بیاد

00_2%20copy.jpg

برش افقی و تمیز کاری

00_3%20copy.jpg

00_4%20copy.jpg

محل نصب کروز روی COM2000 (مجموعه دسته راهنما،برف پاککن و 2 دست کروز و کنترل ضبط) با یک درپوش بسته شده

زبونه درپوش رو بکشید و اون رو جدا کنید

00_5%20copy.jpg

بعد جدا کردن:

00_6%20copy.jpg

شکاف کروز مشخصه و به صورت ریل مانند دسته کروز رو تا انتها جا بزنید به شکل زیر:

00_7%20copy.jpg

این مرحله به پایان رسیده و باید قاب رو جا بزنید

ابتدا زبونه انتهایی رو مطابق عکس زیر جا بزنید بعد قسمت جلویی قاب رو کیپ کنید و پیچ ها رو ببندید اگر درز کامل نشد پیچ ها رو تا انتها سفت نکنید، اول با دست 2 قاب بالا و پایین رو کامل فیکس و کیپ کنید بعد پیچ ها رو ببندید

00_8%20copy.jpg

پایان مرحله اول

مطابق با راهنمایی کاوه جان مراحل رو در pps طی کنید

مرحله اول در ECU مطابق عکس زیر، مراحل به ترتیب در سمت چپ عکس مشخص است

ecu%20copy.jpg

مرحله بعد در BSI و فعال سازی کروز نوع 2

bsi%20copy.jpg

مرحله راه اندازی در پشت امپر

instrument%20panel%20copy.jpg

نحوه قفل کردن پشت امپر که در این مرحله باید سر باطری رو برداشت یا فیوز شنت رو کشید که در عکس اخر مشخص کردم

00_9%20copy.jpg

00_10%20copy.jpg

دوستان لطفا سوال و مشکلات رو در تاپیک مربوطه مطرح نمایید، این تاپیک تنها جنبه اموزشی دارد

تاپیک جامع کروز کنترل و اسپید لیمیتر

 

 

برای دانلود کلیک کنید

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام به همه دوستان گلم

برای راحتی کاربران و ماندگاری من این آموزش رو به صورت PDF درآوردم

ایشالا که دوستان استفاده کنن و لذت ببرن

حجم : 620 کیلوبایت

http://www.mediafire.com/?6inac2jqfpeves8

یا

http://www.uploadbaz.com/7sse5gceh51l

اگه ادمین عزیز مایل بود به پست اول اضافه کنه

با تشکر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با تشكر از دوستان.واقعا مفيد و كامل بود.لذت بردمrose.gifgood.gif

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوستان یه سوال من در این مجموعه بی جواب مونده .بابا این سوکت f1توش 20تا سیمه من کدام و با مقاومت به بدنه بزنم یه نشونی یه رنگ سیمی مثلا سطر فلان سطون فلان من باز کردم نتونستم پیداکنم بستم اگر کسی در این این مورد دانشی داره من وکمک کنه!!!!!!!!!ببینید ecuسوکتاش به سه قسمت تقسیم شده745تو هر قسمت حدود 18 تا سیم هست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اول از طریق کابل OBD2 و اینترفیس که معمولا هم این نوع دستگاه ساخت داخل هست و با پاک کردن کلی نرم افزار ECU و برنامه ریزی مجدد با ورژن اروپائی روی قطعه که دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بوده و قابلیت راه اندازی کروزکنترل و لیمیتر رو هم دارد کپی میشود و بعد از فعال سازی با دستگاه دیاگ یا pps کروز کنترل و لیمیتر قابل استفاده میباشد.

دوم از طریق دستگاه تبدیل ecu یا xprogramer که در این روش باید بعد از باز کردن درب و برداشتن قسمتهائی از موم ecu با اتصال 6 تا 7 رشته سیم بروی برد کار تغییر نرم افزار ecu انجام بشه، لازم به ذکر هست که حجم این برنامه 832kb هست و تغییر نرم افزار بروش دوم نیاز به داشتن مهارت در کار تعمییرات ecu هست و با بی دقتی در هنگام کار امکان صدمه وارد شدن به برد و خرابی ecu زیاد هست.

با سلام خدمت دوستان و تشکر از لطف بی کران شما که علم بسیار مفید وکار آمد خود را در اختیار دیگران قرار می دهید

لطفا در مورد موارد بالا بیشتر توضیح دهید منظور شما از دستگاه ساخت داخل دقیقا چه دستگاهی است ؟ آیا منظور دانلود کردن ecu است ؟ در این صورت با چه ورژنی؟

در مورد دوم آیا این مدل پرگرامر با مدل tnm 2000 متفاوت است؟

با سپاس

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام-برای فعال سازی لیمیتر سرعت 206 1600 سی سی مدل بالا مقاومت مشابه 640 اهم میتوان بکار برد؟مقاومت 640 در بازار یافت نمی شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
با سلام-برای فعال سازی لیمیتر سرعت 206 1600 سی سی مدل بالا مقاومت مشابه 640 اهم میتوان بکار برد؟مقاومت 640 در بازار یافت نمی شود.

سلام داداش

عزیز 640 دقیق نیست تو بازار باید با سری کردن 2 مقاومت ( سر هم کردن 2 تا مقاومت ) این رنج رو به دست بیاری بهترین مقاومت این هست

این رنگ مقاومت رو به الکتریکی بگو بهت بده

1.طلايي ، قرمز،آبي ، سبز

2.طلايي ، قهوه اي ، خاكستري ، آبي

پایه اف یک سوکت مشکی...

تا جایی که میدونم 2 خونه اول 2 تا سیم سبز هست خونه سوم اف یک هست که جاش هم خالی هست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
با سلام-برای فعال سازی لیمیتر سرعت 206 1600 سی سی مدل بالا مقاومت مشابه 640 اهم میتوان بکار برد؟مقاومت 640 در بازار یافت نمی شود.

سلام

6.4 کیلو اهم

یا 6400 اهم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام

لطفا برای نصب کروز بر روی 206 دوگانه سوز راهنمایی کنید

سپاس

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
با سلام

لطفا برای نصب کروز بر روی 206 دوگانه سوز راهنمایی کنید

سپاس

سلام

کروز کنترل روی گاز کار نمیکنه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.