_behzad_

آموزش تصویری تعمیر شیرفرمان و جعبه فرمان

10 ارسال در این موضوع قرار دارد

حدود یکسالی بود که تو فکر باز کردن جعبه فرمان بودم.. روغن هیدرولیک فرمان ماشین خیلی کم در حد روزی چند قطره نشتی داشت..البته وقتی ماشین رو زیاد فرمان میدادم بیشتر هم میشد و منم هر چند وقت روغن رو سرریز میکردم.. وقتی به شیر فرمان نگاه میکردم مشخص بود روغن ریزی از روی لوله های ورودی به شیر و جعبه فرمان نیست و از بالای شیر فرمان و قسمتیکه میره داخل کابین روغن میریزه.. تو این مدت اینقدر روغن ریخته بود که روی رام کاملا روغنی شده بود و گل جمع شده بود روش.. کم کم متوجه شدم که یه بخشی ازین روغنهای روی رام هم مربوط به کاسه نمد ماهک گیربکسه.. خلاصه هفته قبل که دیگه وقت تعویض دیسک و صفحه کلاچ هم رسیده بود گفتم تمام این سرویسها رو یکجا انجام بدم.. هم صفحه کلاچ و هم کاسه نمد میل ماهک و هم سرویس شیر فرمان هیدرولیک..

صفحه کلاچ اول یه مدل کره ای به نام SECO خریدم که فروشنده خیلی تعریف کرد و ظاهرا هم چیز تمیزی بود ولی وقتی همه موارد رو باز کردم و نوبت تعویض رسید چون کار خیلی پر دردسری بود ریسک نکردم و با صفحه والئو جعبه سبز با هلوگرام هرینگتون عوضش کردم.. الان کلاچ در حد پلال گاز نرم شده! برای تعویض صفحه کلاچ که تاپیک مربوطش توی سایت هست و خرداد عزیز زحمت توضیحاتش رو به صورت تصویری کشیدن که من فقط یکسری مواردی که بهش برخورد کردم رو مینویسم و اگر مدیران زحمت انتقالش به تاپیک آموزش تعویض صفحه کلاچ رو بکشن باقی دوستان هم احتمالا بدردشون میخوره(من خودم سر این چند مورد خیلی اذیت شدم)

مواردیکه باید برای تاپیک تعویض صفحه کلاچ نیاز هست بیشتر توضیح داده بشه :

1- حتما پلوس سمت شاگرد علاوه بر سمت راننده بایستی خارج بشه وگرنه بیرون آوردن گیربکس خیلی سخت میشه و احتمال قوی کاسه نمد اون سمت هم از بین میره

2- حتما باید استارت قبل از باز کردن گیربکس باز بشه

3-گیربکس من که تیپ 5 و مدل 83 هست دارای 5 پیچ بلند بود که توی تاپیک مربوطه 4 عدد نوشته شده

4-حتما بایستی پایه دسته موتور روی گیربکس (سه عدد مهره 13 داره) قبل از پائین آوردن اون باز بشه

5-روی گیربکس و کنار پلاستیک هواکش یه سوراخ هست که من از اونجا زنجیر رد کردم و یه میله به زنجیر بستم و ازش به عنوان اهرم برای نگه داشتن گیربکس از بالا توسط نفر کمکی استفاده کردم.. خودم هم از زیر گیربکس رو تکون دادم و دو نفری خلاصه گیربکس پیاده شد.. کار بسیار سختیه..

6-حتما به جهت نصب صفحه کلاچ طبق توضیحات خرداد عزیز دقت کنین چون من خودم از بس خسته بودم و یادم رفت این مورد رو چک کنم مجبور شدم تمام موارد رو مجدد باز و بست کنم چون آخر سر دیدم دنده ها به دلیل بر عکس جا خوردن صفحه جا نمیره و صدا خشششش میده..

 

توضیحات بعدی مربوط به تعویض کاسه نمد زیر میل ماهک روی گیربکس هست که تاپیک آموزشیش رو آقا مهدی زحمتش رو کشیدن..   طوریکه من دیدم پیم روی میل ماهک گیربکس که آقا مهدی بدون پیاده کردن گیربکس و با پتک و میخ شماره 6 و ضربه بازش کردن فوق العاده محکمه و چون این میله درون پوسته گیربکس هست ضربه های محکم احتمال خرابکاری رو زیاد میکنه... کاریکه من کردم این بود که بعد از باز کردن گیربکس زیر اون محور رو یه بکس ریز گزاشتم و از بالا با پتک به پیم ضربه زدم تا در اومد و بعد کاسه نمد عوض شد.. اینطوری ضربه ها بجای فشار به پوسته گیربکس روی همون محور فلزی فشار میاره و مشکلی هم ایجاد نمیشه..   شاید اگه ابزار خاصی برای این پیم بسازین بشه روی کار هم عوضش کرد..

مراحل سرویس شیر فرمان در پست بعدی.. ادامه دارد

ویرایش شده در توسط _behzad_
پسند شده توسط 7 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

داخل جعبه فرمان رو شایددیده باشین که یه میله دنده دار بنام شونه ای فرمان داره.. شونه ای از طریق فرمان خودرو به چپ و راست حرکت میکنه.. ارتباط شونه ای با فرمان از طریق میله تلسکوپی زیر فرمان و یه دنده مارپیچی بنام پنیون فرمان هست..

پنیون با چرخوندن فرمان توسط راننده میچرخه و شانه ای که به چرخها وصل هست رو چپ و راست میکنه.. توی جعبه فرمان یه سیلندر و پیستون بزرگ داره که از دو طرف میتونه بهش روغن تزریق بشه.. جهت تزریق روغن پرفشار تعیین میکنه که پیستون به چپ بره یا راست.. در واقع این پیستون با فشار روغن به راننده کمک میکنه تا فرمان رو خیلی راحت تر بچرخونه.. حالا اینکه روغن به کدوم سمت تزریق بشه وظیفه شیر فرمان هست.. شیر فرمان مثل یه فنر میمونه که تا وقتی نیروی کمی بهش وارد بشه عمل نمیکنه و فقط میچرخه و پنیون رو میچرخونه.. تو این حالت هیچ روغنی به پیستون جعبه فرمان وارد نمیشه و فقط خود راننده هست که داره چرخهارو میچرخونه.. اما وقتی چرخها رو سطح سفتی هستن یا درجا میخواین فرمان رو بچرخونید نیروی بیشتری به شیر فرمان وارد میکنین و توی حدود 20 نیوتون/متر شیر فرمان عمل میکنه و بر حسب جهت نیرو یکی از دریچه هاش باز میشه و مسیر روغن رو به یه سمت از پیستون باز میکنه.. پیستون در اثر فشار روغن جمع میشه و نیروش با نیروی راننده جمع میشه تا فرمان به راحتی بچرخه..

مجموعه جعبه فرمان 206 روی رام و توسط 2 تا پیچ دو سر مهره متصل هست.. جعبه فرمان از جنس آلمینیوم خشک هست و برای بستن پیچهاش باید دقت کنین که حد مجاز سفت کردنشون رو رعایت کنین وگرنه میشکنه.. من چون موقع باز کردن گیربکس تعمیرات رو انجام دادم کمی جای دست بهتری داشتم ولی کلا کار زیاد سختی نیست.. لااقل ساده تر ازون چیزیه که فکرش رو میکردم..

1-مراحل شروع کار با جک و خرک گذاری هست

2-سیبک چپقی فرمان هر دو سمت رو طبق آموزشهای قبلی سایت با ثابت نگه داشتن پیچ چپقی توسط آچار آلن و باز کردن مهره چپقی توسط آچاره 16 یا 17 (بسته به مارک چپقی) و چند تا ضربه روی پیچ باز کنید.

3- از داخل کابین و پشت پدال گاز پیچ انتهای میله فرمان که آچار 13 میخوره رو باز کنید (قبل از باز کردن حتما فرمان رو به نحوی ثابت کنید تا آزاد نشه و نچرخه چون ممکنه فلت فرمان پاره بشه)

4-بعد از باز کردن پیچ خار فلزی اطراف فرمان رو هم با یه پیچگوشتی در بیارین(کمی بازیش بدین در میاد)

5- پیچ وسط دو تا لوله ورودی و خروجی روغن هیدرولیک رو با آچار آلن 50 باز کنین

6- با کمی اهرم کردم پیچگوشتی واشر دو سوراخ روی لوله ها رو بالا ببرین و لوله های هیدرولیک رو به آرامی از داخل جعبه فرمان در بیارین (روغن هیدرولیک از لوله ها تخلیه میشه و باید زیر رام یه ظرف بزارین تا روغنها توش خالی بشه)

1493574029.jpg

7- زیر رام رو دقت کنید دو تا پیچ که جعبه فرمان رو به رام متصل کرده مشخصه.. اونهارو با آچاره بکس 18 باز کنین

8- با کمی بازی دادن جعبه فرمان جدا میشه و میتونین از یه سمت خارجش کنین (اگر اذیت کرد میتونین گردگیر داخل کابین که شفت شیر فرمان ازش بیرون اومده و 3 تا مهره 10 داره رو هم باز کنین تا راحت تر باشین)

1493563372.jpg

9- جعبه رو به گیره رو میزی ببندید و دو تا لوله که در واقع به دو سمت پیستون جعبه فرمان میره رو از روی شیر فرمان آزاد کنید.. لوله های خشک هستن و مراقب باشین زیاد خم نشه که میشکنه

10-دو تا پیچ روی شیر فرمان رو با آچار آلن 50 باز کنید.. حالا عملا شیر فرمان جدا شده و لق میزنه

11- برای جدا شدن شیرفرمان از روی شانه ای محور شیر فرمان (همونجا که در واقع فرمان خودرو بهش وصل بود) رو با آچار فرانسه به چپ و راست بازی بدین و همزمان شیر فرمان رو تکون بدین تا از پوسته جدا بشه

1493581038.jpg

12-زیر بلبرینگ یه خار فنری داره که با دمباریک و پیچگوشتی میشه بازش کرد اگرم خار باز کن باشه که چه بهتر..با چکش لاستیکی یا گذاشتن یه چوب روی شفت بالائی شیرفرمان (دقت کنین دنده پنیون اصلا ضربه نخوره) و چند ضربه آرام مجموعه مغزی شیر فرمان خارج میشه

1493651867.jpg

13-قسمت بالای قوطی شیر فرمان یه کاسه نمد و یه بوش مسی داره.. برای من همین بوش گشاد شده بود و طوری هم که من فهمیدم خیلی از تعمیرکارها این رو اصلا دقت نمیکنن و فقط کاسه نمد رو عوض میکنن و به گشاد شدن بوش اصلا دقتی ندارن.. در صورتیکه علت اصلی خرابی کاسه نمد نه فشار روغن که گشاد شدن همین بوش هست.. برای خارج کردن کاسه نمد و بوش مسی از بالای قوطی شیرفرنان و با گزاشتن یه بکس کوچیک دقیقا هم اندازه کاسه نمد و چند ضربه چکش لاستیکی بوش و کاسه نمد خارج میشه... دقت کنین زیر قوطی رو حتما یه جنس نرم مثلا موکت بزارین وگرنه زیر قوطی خراش برمیداره و دیگه آب بندی نمیشه..

14- من لوازم شیر فرمان با مارک مجد به قیمت 15 هزار تومن رو تونستم اینجا پیدا کنم.. دقت کنین شیرفرمان دوتا کاسه نمد بالا و پائین داره و سه تا اورینگ تفلونی.. اورینگهای تفلونی کمتر پیش میاد خراب بشه مگه اینکه ضربه بهش زده باشین.. مراقبشون باشین.. البته این بسته اورینگ روی لوله ها و اورینگ بزرگ بین پوسته جعبه فرمان و شیر فرمان رو نداره که اونهارو هم باید از اورینگ فروشی جداگانه بخرین.اورینگ کهنه که باز شد رو ببرین و بخرین..

1493604582.jpg

15-روی پنیون رو برای اینکه ضربه نخوره لنت برق بزنین تا حین کار ضربه نخوره.. با نگه داشتن کنس بیرونی بلبرینگ پائین شیرفرمان بالای فک گیره رو میزی طوریکه صدمه ای نبینه و فقط روی نگه داشته شده باشه و چند ضربه چکش لاستیکی بالای محور پنیون بلبرینگ خارج میشه.. بعد باید کاسه نمد بزرگ زیر بلبرینگ رو هم خارج کنین..

16- بوش برنجی بالای شیر فرمان رو روی شفت شیر قرار بدین و چک کنین که کاملا فیت باشه و لقی پیدا نکرده باشه.. برا من کاملا مشخص بود که لق شده و لقیش هم زیاد بود.. بوش رو من توی اینترنت دیدم که برند tpco داره.. ولی من نتونستم پیدا کنم و از اوراق فروشی یه دونه که سالم باشه (نمونه های اوراقیها هم اکثرا گشاد شدس) پیدا کردم

1493630513.jpg

17-تمام قطعات رو به دقت با الکل تمیز کنین و با دستکال کاغدی خشک کنین.. باید برق بزنه.. کاسه نمد کوچیک که بالای قوطی شیر فرمان نصب میشه رو کمی گریس مرغوب بزنین و طوریکه به لاستیک وسطیش ضربه نخوره با فشار دست کمی نصبش کنین..حالا کاسه نمد قبلی خراب رو روش بزارین و با کمی فشار تا آخر نصبش کنین و کاسه نمد خراب رو آروم خارج کنین.. حالا بوش جدید رو با دست نصب کنین و با گزاشتن دو تا بکس مناسب که داخل هم میزارین و دورش رو مقوا میپیچید تا بدنه داخلی شیر رو زخمی نکنه (من بکس 27 و 17 گزاشتم) و چند تا ضربه چکش لاستیکی نصب کنین

1493630480.jpg

1493609543.jpg

18-حالا مغزی شیر فرمان و داخل قوطی شیر فرمان رو با روغن هیدرولیک تمیز خیس کنین و مغزی رو با احتیاط که کاسه نمد بالا رو ضربه نزنه جا بزنین.. کاسه نمد پایین که بزرگتر هست رو هم گریس بزنید و جا بزنید.. با کمی فشار با یه بوکس بزرگ این کاسه نمد رو هم کاملا جا بزنین.. شیر فرمان رو برعکس روی یه گیره بزارین و بلبرینگ رو هم نصب کنین .. باز با فشار یه بکس بزرگ و چند تا ضربه بلبرینگ هم کامل نصب میشه.. خار حلقوی فنری پشت بلبرینگ رو هم نصب کنین.. کف قسمت نصب شیر فرمان روی جعبه روهم با دقت تمیز کنین و اورینگ نو رو با روغن هیدرولیک خیس کنین و لنت دور پنیون رو باز کنین و پنیون رو گریس مرغوب بزنین و به آهستگی جاش بزنین.. با کمی بازی دادنش جا میخوره.. حالا پیچهای دو طرف رو با آلن 50 به یک اندازه سفت کنین.. من از ترکمتر استفاده کردم..

19-اورینگ باقی لوله ها رو هم عوض کنین و قبل نصب همشون رو با روغن هیدرولیک خیس کنین و مجموعه رو مجدد نصب کنین..

ادامه دارد...

ویرایش شده در توسط _behzad_
پسند شده توسط 6 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تلسکوپی شما سالم بود ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 1 دقیقه قبل، a.m.i.n گفته است :

تلسکوپی شما سالم بود ؟

آره اقا امین.. مشکل فقط روغن ریزی شیر فرمان از قسمت کاسه نمد بالائی به دلیل گشاد شدن بوش مسی بود

پسند شده توسط 5 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 1396/02/10, 16:39:46، _behzad_ گفته است :

داخل جعبه فرمان رو شایددیده باشین که یه میله دنده دار بنام شونه ای فرمان داره.. شونه ای از طریق فرمان خودرو به چپ و راست حرکت میکنه.. ارتباط شونه ای با فرمان از طریق میله تلسکوپی زیر فرمان و یه دنده مارپیچی بنام پنیون فرمان هست..

 

 

salam  axaye matlab chera  baz nemishe???

===============

پیام مدیریت  : زبان انجمن فارسی است . صرفا به زبان فارسی تایپ کنید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوستان

وقتتون بخیر

همینکه فرمون ماشینو میچرخونم ( نه تا انتها ) ، چه به چپ، چه به راست ،

از پمپ صدای قیژژژ میاد!

فرمونم سفته؛ بنظرتون پمپ مرخص شده؟

(تیپ ۵ - ۸۵ ؛ ۲۲۰ هزار )

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

میگم شما که به این قضایا واردید، علت لرزیدن فرمون در حالت چرخیدن درجا چیه؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوستان لطفا سوالات رو در تاپیک های مربوطه بپرسید.

عکس ها هم از سرور مربوطه حذف شدن و مشکل از انجمن نیست.

بهزاد جان؛ اگه به عکس ها دسترسی داری؛ بی زحمت مجدد آپلود کن. ( @_behzad_ )

:hello:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 16 دقیقه قبل، !Mehdi گفته است :

دوستان لطفا سوالات رو در تاپیک های مربوطه بپرسید.

عکس ها هم از سرور مربوطه حذف شدن و مشکل از انجمن نیست.

بهزاد جان؛ اگه به عکس ها دسترسی داری؛ بی زحمت مجدد آپلود کن. ( @_behzad_ )

:hello:

مهدی جان منم متاسفانه عکسها رو ندارم و روی گوشیم بوده که پاک شده!

عکسها روی سرور آقا حسین دانش نیا بودن شاید اقا حسین HDN بتونن کاری بکنن. @HDN

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام خدمت دوستان عزیز

چندتا از فایلها رو تونستم پیدا کنم.. ایشالا اگر اقا حسین دانش نیا سرورشون رو بتونن مجدد راه بندازن عکسها هم کاملتر میشه

 

photo_2017-11-22_11-35-49.jpg

photo_2017-11-22_11-35-55.jpg

photo_2017-11-22_11-36-02.jpg

photo_2017-11-22_11-36-19.jpg

photo_2017-11-22_11-36-37.jpg

photo_2017-11-22_11-36-52.jpg

photo_2017-11-22_11-37-04.jpg

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری