puzzlegreen

همه چیز از یه چیپ تیونینگ ساده شروع شد

152 ارسال در این موضوع قرار دارد

220386 =d> چقدر بار علمی پروژه بالاست گرد و خاک تاپیک پروژرو چنان گرفته که این قسمت از سایت داره برق میزنه :)

الان پیستون ***کس ها که 79.5 باید بلوک میرفت تراشکاری؟

شما tzpگرفتی یا koneks؟

افزایش تراکم با کوچکیتر شدن محفظه رابطه مستقیم داره؟ یعنی الان پیستون nfuباعث میشه حجم محفظه کم بشه اینجوری تراکم میره بالا؟

کلا رابطه تراکم بیشتر و قدرت موتور و حجم بیشتر و قدرت موتور چیه؟

تا استاد هست سوالاتمونو بپرسیم :shock:


شما خودت استادی ارسلان جان


بله متاسفانه باید میرفت تراشکاری چون 1 میلیمتر بلوک چدن داکتیل حتما برقو میخواد ( تک لبه با R حدود 0.2 تا 0.4 )


من کنکس اور سایز گرفتم چون TZP و NFU اورسایز نداره و کنکس هم با این سایز مال یک مدل گلف هست که نسبت تراکمش تو حجم محفظه -


احتراق جبران شده ( اگه اشتباه نکنم )


پیستون Koneks سر تاج پیستون مثل 206 های جدید یا همون فابریکی N6a هست ( اما به علت بزرگتر شدن قطرش تو فرمول نسبت تراکم )


نسبت تراکمش بالا هست همینطوری نزدیک به NFU...


اما برای افزایش نسبت تراکمش با کف تراشی و کوچک کردن محفظه احتراق با جوش کاری ( که بسیار غیر اصولیست ) میشه بهش رسید


هرچه محفظه احتراق کوچتر نسبت تراکم بیشتر ( نیاز به سوخت با عدد اکتان بالاتر نیز بیشتر خواهد بود )


بله پیستون nfu و tzp با تاج مخروطی که بالا ی سطح خودش داره محفظه احتراقو در TDC یعنی Top dead center یا نقطه مرگ بالا


کوچکتر میکنه پس نسبت تراکم هم بالاتر میره


اگر هر سیلندرو استوانه در نظر بگیریم = حجم استوانه = ارتفاع استوانه * قطر استوانه* قطر استوانه * 3.14/ 4


پس هر چی این اعداد بزرگتر باشند حجم بیشتری داریم


ارتفاع : همون کورس پیستون هست یعنی همون 82 میلیمتر در موتور tu5 خودمون ---- کورس پیستون= TDC - BDC


کورس بسته به طراحی میل لنگ و شاتونه و حتی خود تاج پیستون و فاصله گردش پیستون حول گژن پین که به این راحتی نمیشه تغیرش داد


پس ما فقط می تونیم حجم رو با قطر بزرگتر زیاد کنیم ( که بلوک tu5 هم بسیار تلرانس بسته ای داره ) ماکسیمم 81 میلیمتر واسه هر سیلندر


هرچی حجم هوا و سوخت بیشتری داخل موتور بشه ( حجم موتور بیشتر ) و هر چه این مخلوط هوا و سوخت متراکم تر بشه ( نسبت تراکم بالاتر )


کار بیشتر ( در نتیجه جا به جای )بیشتر میشه و گشتاور خروجی افزایش می یابه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تصادف بی موقع !!!! [dastbesine]


درست زمانی که داشتم خودمو واسه تعمیر موتور آماده میکردم ( :banghead: )


جدولو بغل کردم ( زمین خیس بی احتیاطی و سرعت زیاد )


رام و طبق - چوپوقی و میل موج گیر - مشعلی پولوس - سپر - چراغ - سینی فن - گلگیر - اکسل - رادیاتور کولر -رینگ و لاستیک - کمربند - کنسول وسط - یونیت ایربگ و ....


همه و همه....



[helpme]


تعویض فنر 28 به جای فنر 21 که این اواخر رو ماشین گذاشته بودم و کلی ارتفاع بازی میکردم ( اما همه جا مخصوصا با سپر جی تی گیر میکردم )


اولین قدم تو اصلاح و تعمیرو تعویض ( فنر 28 لنزو ) که بعدش با امید عوض کردم



http://www.axgig.com/images/75631970357395594795.jpg



ماشین قبل تصادف http://www.axgig.com/images/44204748909009188383.jpg


ماشین بعد تصادف http://www.axgig.com/images/56537599431058619988.jpg


http://www.axgig.com/images/71338424408917764957.jpg


خرید رینگ و لاستیک


http://www.axgig.com/images/11520071174612736001.jpg


کمر بند


http://www.axgig.com/images/09037349351002770818.jpg


کنسول و دکوراتیون داخل هم به همراه زه ها روکش کربن کردم


http://www.axgig.com/images/38556262415013237471.jpg


چراغ : پیوند نئون های ایگل به روستر چینی http://www.axgig.com/images/36871676733991337856.jpg



خرید سپر GT پر کردن پرزکتور و جا گذاری Day Light


http://www.axgig.com/images/28334100455134943525.jpg


اتمام سپر و رنگ و نقاشی


تصویر بعد از رنگ و نقاشی : http://www.axgig.com/images/81100096082652066931.jpg


حالا دیگه مونده بود موتور ماشین و سیستم اگزوز ماشین ( چون همین تصادف یه آپدیت اجباری شد ) تمام قطعات ماشین نو شده بود



پروژه سبک سازی میل لنگ

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

فرآیند سبک سازی میل لنگ




1- خرید 2- محاسبات و اندازه گیری 3- آنالیز 4 -رابطه با قطعات دیگر موتور 5 - تراشکاری 6- بالانس استاتیک و دینامیکی




خرید میل لنگ اورجینال


http://www.axgig.com/images/54549386277404497022.jpg


خوب دوستان همونطور که میدونید میل لنگ بیس اصلیموتور خودرو هست


که از طریق اون حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت گردشی چرخ ها تبدیل میشه...


طراحی اعم از جنس - مقدار دوران در دقیقه ( ماکسیمم دور ) - نسبت تراکم - حجم موتور - وزن شاتون - تعداد سیلندر - وزن فلای وییل - وزن و نوع پولی- نوع گیربکس


تعداد ادوات متحرک که میل لنگ میچرخونتشون و .... کاملا دخیله


و این خیلی پیچیدست


درست از زمانی که به فکر میل لنگ و بهینه کردن اون افتادم با 10 ها نفر از اساتید - کارشناسان بخش میل لنگ - مهندسی محصول ساپکو - مهندسی محصول مگاموتور


شرکت های تولید کننده چه تلفنی چه رو در رو در نمایشگاه بین الملی صنایع خودرو به بحث و تبادل نظر رسیدم تا فرمول سبک سازی میل لنگ و ......


رابطه وزن با فلای وییل - پولی - شاتون و پیستون رو فهمیدم :thumbsup:


واقعا پیچیده و سخت بود


تراش کاری میل لنگ و وزن مناسب با فلای وییل


تراشیدن میل لنک که دارای لنگ بزرگی داشت خودش پروسه داشت و برای تراشش نمیشد از الماس k حتی k60 استفاده کرد ( چون به صورت منقطع تراشیده میشد )


از طرفی وزنه های لنگ به صورتی شات پینینگ و سخت کاری شده بود که سختی چیزی حدود 63HRC یا همون 63 هارد راکول c رسیده بود


خوب تنش پیچشی - استحکام کششی - همه و همه رو نمیشد نادیده گرفت- با هزار مکافات تونستیم با الماس P30 بتراشیمش


بالا بردن سختی قسمت های تراشیده شده وزنه با اینداکشن و پولیش سطح ماشین کاری با سمباده و فرز انگشتی


http://www.axgig.com/images/12257430122296421522.jpg


همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید لبه های وزنه های میل لنگ به شکل چاقو در اومد که بتونه تو کارتل هم حرکت روون تری داشته باشه



بالانس دینامیک رو 10000 دور !!!!


بعد از تراش میل لنگ و عملیات حرارتی و مچ کردن اون با وزن فلای وییل و شاتون و پیستون


مهمترین مسئله بالانس بود


با یکی از دوستام که مدیر مهندسی یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده میل لنگ هست تماس گرفتم


این شرکت خدمات بالانس رو برای سورس های آزمایشگاهی معتبر انجام میداد اما به صورت انبوه یا طبق استاندارد...


نه یکی اونم با این همه تغییرات....


بالانس هم رو دور 5800 انجام میدن که من میخواستم حد اقل 8000 بالانس کنن که وزنه های بالانسش بعد 5800 برای 10000 دور بود


قیمت هم فضایی شد ( میل لنگ به طور کامل چیزی حدود 1.150 ) در اومد اما حد اقل این اطمینان رو داشتم که بهترین میل لنگ رو دارم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

آقا ما منتظریم ها... :aha:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

چشم در اولین فرصت بقیه پروژه RUN میشه...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بسیار پروژه جالبی دارین

موفق باشین

منتظریم



Sent from my iPhone using Tapatalk

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بسیار پروژه جالبی دارین

موفق باشین

منتظریم



Sent from my iPhone using Tapatalk

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام صبح همگی بخیر


سبک سازی شاتون بود


همونطور که میدونید شاتون رو در حد امکان سبک میسازند ( اما استحکام اون مخصوصا تو نسبت تراکم بالا شرط اول و آخر )


وزن شاتون با میل لنگ و پیستون رابطه مستقیم داره


پس سبک سازی شاتون فقط وابسته به خودش نبود بعلاوه شاتون مخصوصا تو ناحیه ای که نازک تر هست بیشترین تمرکز تنش روداره


http://www.axgig.com/images/31653750516780193929.jpg


وزن شاتون هر سیلندر که سمبه نشان شده بود با پیستون مربوطه با تلورانس +- 5 میلی گرم بالانس شد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برقو زنی سیلندر


خوب برای استفاده از پیستون های سایز بزرگتر مجبور شدیم بلوک سیلندر رو به دست تراشکار برسونیم


پس از برقو زدن و خرید یاتاقان های جدید میل لنگ رو با یه کاغذ تست میکنند


یعنی بین یاتاقان و میل لنگ یه کاغذ میزارند اگه مجموعه قفل شد و حرکت نکرد یعنی مجموعه عالی یاتاقان بندی شده


واتر پمپ عوض شد


فشار Oil pump از 90 بار به 110 بار رسید و تست شد


بلوک سیلندر به طور کامل بررسی و شستشو شد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

موتور و استارت خودرو


پس از تحویل و جمع کردن موتور خارج از بدنه خودرو


سراغ سر سیلندر و فلنج هدرز رفتم ( وضعیت این هدرز اسف بار بود )


پورت های خروجی سر سیلندر از فضای لوبیایی فلنج هدرز بزرگتر بود ( این یعنی فاجعه )


البته این نکته رو عرض کنم تمام هدرز های تولیدی توسط تولید کننده گان برای خودرو هایی با اندازه پورت های استاندارد هستند


اما این هدرز فاجعه بود روی فلنج شاید بیش از 3 4 میلیمتر جای دوده دیده میشد که با توجه به سطح تخت فلنج مسلما جای برخورد دود


در هنگام خروج مستقیم بود


پس اولویت بعدی بدون هر حرف پس و پیشی هدرز جدید بود که خودم میخواستم بسازم


البته من همیشه اعتقاد دارم که مجموعه خروجی باید درست و حسابی باشه تا هدرز تاثیرش رو بگذاره


چون خودم با خذف منبع عقب ( استیل ترک ) به خاطر صدای بلندش با نمونه فابریک دقیقا افت شتاب و خروجی رو حس کردم


حالا اگه کل مجموعه دارای ونتوری نباشند و قطر و فشار تو انتهای کولکتور هدرز تا رسیدن به هوای آزاد یکی باشه ( ایده آل هست )


پس همون هدرز بسته شد ( منبع آخر فابریک )


اما دیسک و صفحه برای عدم هرز گردی


خوب خیلی از دوستان با سبک سازی فلای وییل هرز گردی بیشتری دارند - پس مسلما با سبک شدن میل لنگ این مسئله ملموس تره


دیسک و صفح لوک !!!!


دیسک و صفحه لوک که لنت ریبستون داشتو بستم ( این نوع لنت از لحاظ چسبندگی بسیار قویتر از ولئو هست )


اما لرزش زیادی داشت


دیسک و صفحه سفارشی ....


سفارش به شرکت شایان صنعت که بزرگترین شرکت تولید کننده دیسک و صفحه در کشور هست


درست هست که محصولات این شرکت از محصولات وارداتی کیفیت پایین تری داره اما جالبه بدونید تمام واردات این محصول هم توسط خود


گروه صنعتی شایان انجام میشه...


تمام برند ها حتی Exedy موجود بود ( اما پیشنهاد )


استفاده از دیسک و صفحه با لنت قطور تر - استفاده از مس و گرافیت در لنت - پایه لنت ریبستون


استفاده از دیسک با سطح زبری بیشتر و ضخامت بیشتر - کلمپ فنر های خورشیدی قوی تر


استفاده از توپی برای شفت 1000 خاره به صورت ثابت


استفاده از فنر دوبل ( دو فنر در هر قسمت )


http://www.axgig.com/images/75508383443216725097.jpg


خوب غیر از کیت خروجی تمام قطعات سفارشی و ایده آل به نظر میومدند


یه روغن 10w40 بابت آب بندی داخل موتور ریختم ( واشر سر سیلند Elring ) که قطر پیستون اور سایز هم پوشش میده


ماشین استارت خورد....

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری