puzzlegreen

همه چیز از یه چیپ تیونینگ ساده شروع شد

164 ارسال در این موضوع قرار دارد

سلام به همه دوستان عزیز

 

 

تو این پست می خوام تمام تقییراتی که روی ماشینم از سال 90 تا به امروز انجام دادمو شرح بدم

 

که بخش اعظمش بر میگرده به ارتقای سیستم موتور....

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اول از همه به معرفی ماشین و خودم تو اون سال ها می پردازم


علیرضا جوادی ( دارای مدرک مهندسی مکانیک ساخت و تولید ) - کارشناس مکانیک خودرو


ماشین : 206 اس دی مدل وی 8


زمان تحویل : مرداد 86


رنگ : سرمه ای آبی متالیک ( آبی لاجوردی )


رینگ : لنزو 16" 7 پره


لاستیک : تورنادو 205 - 50


ارتفاع : فنر 28


ای سی یو 7.4.5 دریچه پلاستیکی


سال 90 اولین تغییر برای ارتقاع ماشین با برنامه چیپ تیونینگ رضا همزه زاده انجام شد


حذف cut off از محدوده رد لاین پشت آمپر و رسیدن اون به عدد 7200


افزایش شتاب کاملا مشهود بود و رفع کپ ملموس تر


تست با زانتیا 2000 : تو دنده 1 2 تا ماشین جا موندم و تا دنده 3 فاصله ثابت بود.


جای خالی هدرز و ورودی کاملا احساس میشد


2 ماه بعد : هدرز میثاق + به همراه منبع کپسولی وسط + گشاد کردن منبع آخر


تست با زانتیا 2000 : تو دنده 1 حدود 1 ماشین عقب افتادم تا ته دنده 3 نصف ماشین جلو افتادم ( پایان بلوار )


اواخر سال 90 بود که به فکر ساخت کیت ورودی افتادم و با حداقل هزینه اونا ساختم


لوله پلیکا و تغذیه از باکسی که با کانال کولر ساخته بودم ( عکس انشاء الله در پست بعدی )


تست با زانتیا 2000 : تو دنده 1 نصف ماشین عقب افتادم تا ته دنده 3 حدود 1.5 ماشین جلو افتادم.


اشتفاده از شمع ایریدیمو پلاتینیوم بوش + برنامه رفع کپ رضا آرمین


تست با زانتیا 2000 از 30 تا 170 کیلیومتر : دنده 1 یه نصف ماشین جلو افتادم و تا 170 کیلیومتر 5 تا ماشین جلو بودم


این تغییرات تا حدود 2 سال باقی بود ( ما بقی تغییرات در پست بعدی )

پسند شده توسط 5 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

شهریور 92 تو تاپیک راه های افزایش شتاب صحبت سر قدرت نمایی موتور tu5 به زانتیا بود

 

که بالاخره ترقیب به انجام تست رسمی با یکی از ماشین های قدرتمند سایت که برای دوست خوبم بهروز شاد پور بود شدم.

 

مستندات این تست که توسط نریمان انجام شده بود رو در تاپیک زیر میتونید مشاهده کنید.

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط !Mehdi
لینک ها اصلاح شد.
پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

از جزئیات گذر می کنم


حدود 6 ماه به عنوان شاگرد مکانیک تو یکی از مکانیکی های بزرگ کار کردم


و بعد عنوان کارشناس واحد مهندسی وارد شرکت سهند هیدرولیک شدم ( شرکت تولید کننده قطعات خودرو ) و بزرگترین اسبک ساز ایران


هم افتخار بود و هم کلاس آموزشی


روابطی که با ایران خودرو و تامین کننده قطعات ساپکو و مگاموتور داشتیم تو این سال ها خیلی تجاربی رو انتقال داد که تو هیچ کلاسی نبود


نقشه قطعات از بیس موتور تا ادوات جانبی tu5 از یه طرف ( و حس تیونینگ و تقویت از یه طرف دیگه) و امکانات و دستگاه های پیشرفته


منو به فکر پورت و پولیش سر سیلندر و سبک سازی فلای وییل انداخت



پورت و پولیش فرآیندی بود که بسیار پیچیده بود

( شاید تصادفا برخی افراد پورت و پولیش خوبی بزنند اما حقیقت اینه که 90% بازده بالایی نمیگیرن ) پس رفتم سراغ فلای وییل


سبک سازی و تراش فلای وییل روند پیچیده ای نبود ( اما محاسبات ضخامت در تنش پیچشی ) همچنین مقاومت چدن خاکستری به ضربات


دیسک و صفحه یکمی فکرمو مشغول کرد ( از همه مهمتر بالانس دینامیکی فلای وییل )


شاید دیده باشید اکثرا کسایی که فلای وییل سبکی دارند تو دور ثابت فرمونشون میلرزه و حتی تو دور های بالا هم توانشون افت میکنه


این فقط به خاطر بالانس هست ( که بهترین بالانس روی دور 8000 برای ان قطعه بدست میاد )


اثر سبک سازی فلای وییل تو شتاب اولیه محسوس بود مخصوصا دنده مرده


با نریمان تست شتاب گرفتیم با دستگاه شتاب 10.08 ثبت شد تو همت.


پورت و پولیش !!!!! هم آره !!!! هم نه !!!!



اولین تست رو با یکی از 207 های تیونینگ شده تو کرج انجام دادم



چیپ ای سی یو -پدال گاز ۵ سیم -ای سی یو ۷.۴.۴ -هدرز انجین آرت - شمع سوزنی- سبک کردن فلای وییل- پورت و پلیش سر سیلندر و زاویه سوپاپ ها- هواکش ۷.۴.۴ با فیلتر K&N



http://www.aparat.com/v/henBT

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خوب این ماشین رو یکی از دوستانم که بسیار سر شناس و به نام هست در کرج و ایران پورت و پولیش کرد


اما همونطور که می بینید این 207 از هدرز معتبر تری نسبت به ماشین من


همچنین ای سی یو 7.4.4 - دریچه گاز فلزی - فیلتر k&N - و پورت و پولیش سر سیلندر و زاویه سوپاپ و کف تراشی و رینگ و لاستیک فابریک


روی کاغذ تمام موارد از مزایاش محسوب می شد اما در عمل همه چیز بر عکس بود.


میشه گفت پورت و پولش مناسبی روش صورت نگرفته بود


( این مسئله هم خدمت دوستان عرض کنم اکثر تیونر ها برای پورت و پولیش از پیمانکارای خارجی کمک میگیرن و خودشون انجام نمیدن )


مثل مکانیک ها که تراشکاری و خدمات دیگرو از تراشکار میگیرند.


remap ecu Dim sport


تفاوت در این بود ( کپ واقعا احساس نشد ) شتاب و گشتاور عالی بود ( حتی با دریچه پلاستیکی ) اما ریمپ شد نه برنامه کپی


تصمیم بزرگ تبدیل ECU 7.4.5 به ECU 7.4.4


خدا رحمت کنه آقای جواد امیری از شیراز اومدن و 1 شبو مهمون ما شدن خیلی زحمت کشید ( روحش شاد ) :razz:


انژکتور نارنجی - دریچه گاز فلزی - ECU 7.4.4 + منبع اسپورت استیل ترک و دوباره REMAP DIM SPORT رضایتم عالی بود


تست با مزدا 3 نیو و تعویض دنده مزدا رو 7200 تا 160 کیلوتر 4 تا ماشین جا موند.


شروع پروژه پورت و پولیش



با بسیاری از دوستان داخل کشور و خارج از اون که کارهای تقویت موتور به صورت حرفه ای انجام میدادند مشورت کردم

حرف های خیلی ها تناقض داشت و خیلی از مقاله ها هم برای ماشین های کاربراتوری با حجم بالا بود

خیلی از محاسبات با ابعاد پورت های سر سیلندر 206 جور در نمیومد ( اما تصمیم گرفتم یه سر سیلندر stock بگیرم واسه پورت و پولیش )

مهندس مهدی مراد خانی استاد دانشگاه و مدرس مکانیک خودرو - دارای مقاله برتر در نمایشگاه برلین در سال 2010 و مدیر نمایندگی.... ایرانخودرو

در کرج که از دوستای بسار خوبم بود منو تشویق به انجام این کار کرد - همچنین مشاوره استادم مهندس مرادی مدرس مکانیک درجه 1 در فنی حرفه ای

استاندارد کرج خیلی کمک کرد که برای پورت و پولیش آماده بشم.

انجام پورت و پولیش هم به دست یکی از همکاران که پولیش قالب های صنعتی شرکت رو انجام میداد صورت گرفت. بدون فیکسچر و دستی

نتیجه کار ( رضایت بخش اما نه خیلی رضایت بخش ) دور بالا محسوس بهتر بود.

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

[fade]پورت و پولیش و اصولی شدن[/fade]


دنبال بهترین بودن و بهتر شدن باعث شد که تصمیم بگیرم یه سر سیلندر دیگه بخرم و اونو پورت و پولیش کنم


ساخت فیکسچر با بازو های مفصلی برای پورتینگ


همه میدونم که یک شخص براده بردار هر چند حرفه ای مثل یه دستگاه یکنواخت براده برداری نمیکنه


پس فیکسچری درست شد که بتونه به صورت یکنواخت قطرو صیغل بده


قطر ها کمتر پورت شد ولی بهتر پولیش شد ماکسیمم ما میتونیم 4 میلیمتر پورت هارو گشاد کنیم تا به کانال های آب نرسیم


نتیجه بسیار رضایت بخش بود اما ته دلم هنوز راضی کننده نبود ( گشتاور بسیار ملموس از ابتدا تا انتها یکنواخت افزایش یافته بود )


کار کرد خودرو 102000 کیلومتر



البته یه نکته : پورت و پولیش بر میگرده به کار هایی که روی موتور انجام دادید یا قراره انجام بدید STAGE بندی سر سیلندر.


سر سیلندر اول برای یه ماشین توربو ازم خریداری شد :grin2: جواب خوب بود


درست زمانی که ماشین 110000 تا کار کرده بود تصمیم گرفتم سر سیلندر فابریکو پورت و پولیش کنم


نتیجه ( عالی ) کشش ماشین - مصرف کم ماشین - دور بالای قوی - صدای قدرتمند تر موتور + 0.5 کف تراشی ماشینو قدر کرده بود


اما دود آبی [dastbesine] رینگ پیستون ماشین ضعیف شده بود....

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام عليرضا جان.منتظر ادامش هستيم داداش.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

220124 سلام عليرضا جان.منتظر ادامش هستيم داداش.


حتما محمد جان :movafagh:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوست گرامی

انشالله که موفق باشین کار اصولی واقعا قشنگه


من تاپیکتونو چراغ خاموش پیگیری میکنم :-)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به به بسی لذت بردم پروژه عالی فن بیان هم =d>

منتظر ادامه هستیم :hello:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری