hh866

آموزش شارژ گاز کولر 206

56 ارسال در این موضوع قرار دارد

با سلام خدمت دوستان خوب انجمن محبوب 206

با یک آموزش ساده در خدمت دوستان هستم. سیستم یه سیستم مدار بسته با مبرد (گاز) تحت فشار می باشد که در موقع کارباید موارد مهم رعایت بشه که از هدار رفتن گاز یا کثیف کاری و ... پرهیز شود.

عواملی که ممکنه کولر نیاز به شارژ گاز داشته باشه:

1- عدم سرمای مطلوب که ممکنه نتیجه نشتی و کمبود مبرد باشد، عدم توانایی کمپرسور برای ایجاد فشار لازم مبرد

2- صدای بیش از حد سیستم که شامل خرابی اجزای داخلی کمپرسور از قبیل پیستون ها و غیره که باید سیستم باز بشه و دوباره تزریق گاز صورت بگیرد

و .......

اساس کار کولر تغییرات فشاری هست که باعث تغییرات دمایی میشه ، این تغییرات فشاری توسط کمپرسور ایجاد میشه و توسط یک شیر انبساط فشار اون به شدت کاسته شده که این کاهش محسوس باعث کاهش زیاد دما در طرف مقابل میشه.


1433245222.jpg1433245222.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433245222.jpg' alt='URL>'>

به طور خلاصه: پس در کولر 2 طرف فشار وجود داره 1- فشار سرد یا L یا همون مسیر ساکشن 2- مسیر گرم H یا همون دیسشارژ

وقتی سیستم در حالت س*** هست و کولر خاموشه فشار هر دو یکی هست و فرقی نداره ، ( پس وقتی کولر خاموش هست به هیچ عنوان گیج سرد متصل نشود چون رنج پایینی داره و آسیب میبیند) و وقتی سیستم در حال کار هست فشار گرم کاملا وابسته به دمای محیط هست .

ولی تغییرات فشار سرد بیشتر به گاز خوردن وابسته هست البته به دمای محیط یه مقداری وابسته هست اما خیلی کمه!

در حالت دور آرام معمولا حدود 40 PSI نوسان داره و با گاز دادن پایین میاد چون مسیر ساکشن هست و تحت مکش کمپرسور قرار میگیره و با گاز دادن مکش بیشتر میشه!

برای اندازه گیری طرف گرم خیلی باید مراقب بود چون فشارش خیلی بالاست و اکثر وقتا بالای 200 PSI هست.

1433221304.jpg1433221304.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433221304.jpg' alt='URL>'>

من خودم در حالت خاموش بودن گیج گرم رو وصل میکنم و بعد مکاشین رو روشن می کنم . پس اندازه گیری اون خیلی توصیه نمیشه و کمتر نیاز هست اندازه گیری بشه . حتی اکثر کولرهای اسپلیت اونو ندارن!.

البته دوستان توجه داشته باشند که خرابی شیر انبساط (اکسپنشن ولو ) ، نوع و مرغوبیت گاز ، وجود رطوبت در مبرد (خرابی درایر) و .. عوامل مهمی در توازن فشارهای قید شده هستند.

اجزای اصلی کولر206:

1- کمپرسور

2- لوله ها و شیلنگ ها با سوزن های محل اندازه گیری فشار

3- درایر یا همون مخزن کنار رادیاتور

4- شیر انبساط (پشت لوله های ورودی به اتاق)

5- اواپراتور یا رادیاتور سرد داخل کابین

6- کلید سه کاره

7- کندانسور یا رادیاتور بیرون جلوی رادیاتور اصلی

8- سنسور اواپراتور

نشتی که در بالا ذکر شد معمولا علت شایع هست که نتیجه عوامل زیر هست:

1- خرابی اورینگ لوله ها (لوله های کندانسور ، درایر ، کمپرسور ، شیر انبساط ، ورودی اواپراتور)

2- خرابی کاسه نمد کمپرسور یا همون سیلد کننده شفت آن یا حتی اورینگ های قطعات اصلی کمپرسور

3- نشت از خود کندانسور (برخورد شن ریزه جاده ،عوامل محیطی و نامرغوبی)

4- نشت از شبکه های اواپراتور

5- خرابی شیلنگ ها

اگر نشتی در محل های رویت پذیر باشد اغلب با لکه های چربی مشخص هست. نشتی درون شبکه های اواپراتور باعث چرب شدن شبکه های کولر داخل هم می شود. دستگاه های نشت یاب الکترونیکی وجود دارد اما به دلیل ضعف کالیبراسین این دستگا هه اغلب کم استفاده می شود. نکته دیگر اینکه کیفیت بد گاز های موجود در بازار باعث بالا رفتن فشار و دما و خرابی اورینگ ها و کاسه نمد می شود.

1433196121.jpg1433196121.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433196121.jpg' alt='URL>'>

برای نشت یابی میتوان فشارهوای حدود 250psi تزریق کرد و سپس با کف تست دنبال حباب های احتمال گشت.

قابل توجه اینکه همون وکیوم کردن هم اگه کوچکترین نشتی تو سیستم باشه نشون میشده و وکیوم بعد مدت زمانی کم پس زده میشه.

بعد از تست نشت یابی و تعویض اورینگ و ......نوبت به شارژ گاز می رسه که باید توضیح داده شود.

گاز کولر 206 از نوع R134A می باشد که نمونه روغن آن هم باید استفاده شود و مجاز به استفاده از هیچ نوع گاز دیگری نیستیم. مثل R22 و یا حتی R12 که قبلا استفاده میشد.

میزان گاز تزریقی از لحاظ وزنی حدود 650 گرم و میزان روغن حداکثر 135 سی سی است.

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مرحله اول وکیوم کردن در حالت اتومبیل خاموش (در صورت تخلیه شدن کامل سیستم لازم می باشد ):

ابتدا سرشیر تبدیلی را همراه با شیلنگ به قسمت لوله سرد وصل کرده و سر دیگر شیلنگ رو به زیر گیج فشار ضعیف گیج سه راهی وصل کنید. طرف مقابل گیج فشار قوی را ببندید و راه وسط را نیز به پمپ وکیوم وصل کنید و دستگاه وکیوم را روشن کرده و تحت خلا مطلق قرار بدید. سعی کنید حدود 7 تا 8 دقیقه حداقل پمپ روشن باشه و وقتی گیج فشار ضعیف مطابق شکل روی قسمت سبز رنگ رقت پمپ خاموش و سپس تا چند دقیقه باقی بماند.

1433182375.jpg1433182375.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433182375.jpg' alt='URL>'>

1433221029.jpg1433221029.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433221029.jpg' alt='URL>'>

1433204581.jpg1433204581.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433204581.jpg' alt='URL>'>

1433255754.jpg1433255754.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433255754.jpg' alt='URL>'>

همانطور قبلا گفته شد اگه نشتی باشه توسیستم عقربه از قسمت سبز به سمت صفر میل می کند.

بعد از انجام وکیوم اول اول شیر سمت فشار ضعیف گیج را ببندید که خلا مشکل دار نشود. سپس سرشیلنگ سمت دستگاه وکیوم رو باز کنید.

مرحله دوم تزریق گاز:

بعد مرحله وکیوم کپسول گاز رو به سرشیلنگ سر وسط گیج وصل کنید و محکم کنید. سپس به آرامی شیر گپسول گاز رو باز کرده و سپس سر انتهایی دیگر آن شیلنگ رو که سر وسط گیج هست رو با آرامی باز کنید تا هوای داخل شیلنگ با گاز پرج داده شود و سیستم عاری از هوا شود . حتما این کار باید انجام شود. و سپس سرشیلنگ شل شده رو محکم کنید تا گاز هدر نرود.

1433266794.jpg1433266794.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433266794.jpg' alt='URL>'>

اکنون شیر کپسول رو بیشتر باز کرده و شیر سمت گیج فشار ضعیف رو کمی باز کرده تا گاز وارد سیستم ماشین شود. طوری که فشاری مانند شکل زیر مشاهده شود که البته بستگی به حجم مبرد خود کپسول هم دارد.

1433209372.jpg1433209372.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433209372.jpg' alt='URL>'>

بعد از تزریق کمی گاز ، ماشین رو روشن کرده و کولر بزنید و دور فن رو ماکزیمم کنید. حالا شیر سمت گیج رو طوری باز کرده تا کم کم گاز بیشتری وارد ماشین شده(عجله نکنید و آرام آرام گاز تزریق کرده ، زیرا عجله باعث یخ زدن کپسول و افت فشار شده و گاز به سیستم تزریق نمیشود ،از برگرداندن کپسول امتنا کنید زیرا گاز با حالت مایع وارد میشود) و فشاز به حدود 40 psi برسد و کم کم کف روی ساید گلاس یا در شیشه ای روی درایر محو شد . در این صورت گاز تکمیل شده و شیر گیج رو بسته و بلافاصله شیر کپسول رو ببندید و سپس سر شیلنگ رو از لوله سرد ماشین خارج کنید.

1433261713.jpg1433261713.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433261713.jpg' alt='URL>'>

1433192188.jpg1433192188.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433192188.jpg' alt='URL>'>


نکات تکمیلی:

اگر دوستان فقط مشکل کمبود گاز دارند و نمیخواهند سیستم رو کامل تعمیر و تخلیه کنند قبل از اجرای مرحله دوم باید این کار رو انجام بدند:

ابتدا ماشین رو روشن کرده و قبل از اتصال گیج، شیر گیج فشار ضعیف رو ببندید، سپس شیلنگ به اون وصل کرده همراه با سرشیر تبدیلی به سرمقابل شیلنگ و بعد به لوله سرد وصل کنید تا فشار گاز موجود در سیستم نشان داده شود. دراین مرحله چون شیلنگ محتوی هوا بوده باید خارج شود ، بدین صورت که هوا سمت گیج باید پرج داده شود و سرشیلنگ سمت گیج با احتیاط کمی شل کنید تا مقداری گاز که هوا داره خارج بشه و سپس سرشیلنگ محکم کنید.

1433223092.jpg1433223092.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433223092.jpg' alt='URL>'>

ادامه کار مثل مرحله دوم هست.

وصل کردن سرشیلنگ تبدیلی به لوله ها : باید قسمت بوش مانند فنری تبدیل رو به سمت خودتون بکشید و بعد فشردن داخل نازل رها کنید تا در جای خود فیکس شود.

1433204964.jpg1433204964.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433204964.jpg' alt='URL>'>

گاز کولر از یک حدی کمتر باشد کولر روشن نمیشود و برای گاز گیری باید قبل از شروع کار حتما طبق مرحله 2 تزریق انجام شود و بعد کولر روشن شود.

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوستان

مسیر لوله ها و خود اواپراتور و شیر انبساط عکس پیدا کردم شاید برای آشنایی بهتر باشه

در عکس زیر قطعه B شیر انبساط و قطعه 2 اواپراتور هستند

1433459431.jpg1433459431.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433459431.jpg' alt='URL>'>

1433457775.jpg1433457775.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433457775.jpg' alt='URL>'>


اینم عکس خود شیر انبساط به تنهایی


1433430391.jpg1433430391.jpg"><a href=http://www.i3s.ir/up/1433430391.jpg' alt='URL>'>

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خیلی عالی بود عزیز

من دیدم وقتی گاز کم میشه فقط گاز میزنن و دیگه روغن نمیزنن..این درسته ؟

روغن رو با سرنگ قبل از اینکه گاز بزنن تزریق میکنن؟

گاز و روغن برندهای مختلفی دارن ؟

کدوم برند به نظرتون بهتره و حدود قیمتش چقدره ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خیلی عالی بود عزیز

من دیدم وقتی گاز کم میشه فقط گاز میزنن و دیگه روغن نمیزنن..این درسته ؟

روغن رو با سرنگ قبل از اینکه گاز بزنن تزریق میکنن؟

گاز و روغن برندهای مختلفی دارن ؟

کدوم برند به نظرتون بهتره و حدود قیمتش چقدره ؟

سلام استاد بهزاد عزیز

شرمنده تزریق روغن عنوان نکردم

خوب اکثر وقتا روغن خیلی کم نمیشه و نیازی به تزریق روغن نیست چون روغن اضافی باعث مشکلات عدیده میشه.

مثل نشتی های ریز که فقط لکه چربی کوچکی دارن،

برای تزریق روغن حتما باید گاز کامل تخلیه بشه،

تزریق روغن 1 از طریق وکیوم یا خلا 2 از طریق پیچ روی کمپرسور با سرنگ

برای روش اول همون مرحله اول شارژ گاز هست که سیستم تحت خلا هست ، شیلنگ متصله به پمپ خلا جدا میشه و تو ظرف لیوان یا .. که روغن اندازه شده ریخته میشه گذاشته میشه و سپس شیر گیج کمی باز بشه از طریق مکش وارد سیستم میشه

اما نقص عمده این روش ورود هوا و رطوبت بعد وکیوم هست و قبل روغن هوا میره

روش دوم بهتره ولی خوب بعضی ها حوصله به خرج نمیدن و اصرار دارن روش اول بهتره، البته با استفاده از نازل کوچک میشه خطا رو کاهش داد تا حجم هوا کم بشه. در هر دو روش هم اصولیش اینه که روغن قبلی کامل تخلیه بشه که اونم قابل تامل هست چون مشکله و اینکه میزان دقیق بدون تخلیه مشخص نیست

گاز ها بالای 90 درصد ساخت کشور دوست هستند

ولی خودم frogen ساخت اروپا رو پیشنهاد میکنم که البته قیمت 6 کیلو اصل سال 91 حدود 250 بودددددددد [gerye]

هم فشار گرم پایینی داره هم سرمای خوبی

بعد اون iscon هست که اغلب چینی هستند ولی هندی هم دارن که کیفیت خوبی دارن

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خیلی جالبه

روغن رو اگر قبل از وکیوم با سرنگ توی کمپرسور تزریق کنیم

بعد توی مرحله وکیوم دو باره خارج نمیشه بره توی پمپ وکیوم؟


روی کمپرسور پیچ تخلیه روغن داره ؟

چطور تخلیه میکنند روغن رو ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خیلی جالبه

روغن رو اگر قبل از وکیوم با سرنگ توی کمپرسور تزریق کنیم

بعد توی مرحله وکیوم دو باره خارج نمیشه بره توی پمپ وکیوم؟


روی کمپرسور پیچ تخلیه روغن داره ؟

چطور تخلیه میکنند روغن رو ؟

خارج نمیشه ، خروجی پمپ و کیوم بیشتر بخار آب هست

متاسفانه پیچ درین نداره و بهتره کمپرسور باز و از همون پیچ ورودی تخلیه بشه ، برا همین بیشتر کمپرسور رو باز نمیکنن و تقریبی تزریق میکنن :razz:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام معمولا کولر سازها برای مکش سیستم از کمپرسور یخچال استفاده می کنند

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوست عزیز و تشکر بابت آموزش/اما اگه جسارت نشه باید بگم این روش اصلا درست نیست و باید تمامی مرحله تزریق/خلا/تست نشت با دستگاه انجام شه /و در مورد حجم گاز درتسش 600 گرم+8cc روغن هست/و این مراحل حتما باید زمانی انجام شه که خودرو خاموش باشه/

حالا روش دستگاه تمام اتوماتیک

1-مکش گاز موجود در سیستم/2-مکش روغن/

مراحل تزریق:

1-تست نشتی/2 تست خلا که طبق عدد باید بالای 88 باشه و تو همین حالت خلا بدون جدا کردن شیلنگ ها/3 تزریق گاز/4تزریق روغن

و اگه این مراحل به صورت دستی انجام شه مشکلاتی نظیر :ورود هوا/درست نبودن حجم گاز به علت روشن بودن خودرو/روشن موندن فن و.....رو داره

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوست عزیز و تشکر بابت آموزش/اما اگه جسارت نشه باید بگم این روش اصلا درست نیست و باید تمامی مرحله تزریق/خلا/تست نشت با دستگاه انجام شه /و در مورد حجم گاز درتسش 600 گرم+8cc روغن هست/و این مراحل حتما باید زمانی انجام شه که خودرو خاموش باشه/

حالا روش دستگاه تمام اتوماتیک

1-مکش گاز موجود در سیستم/2-مکش روغن/

مراحل تزریق:

1-تست نشتی/2 تست خلا که طبق عدد باید بالای 88 باشه و تو همین حالت خلا بدون جدا کردن شیلنگ ها/3 تزریق گاز/4تزریق روغن

و اگه این مراحل به صورت دستی انجام شه مشکلاتی نظیر :ورود هوا/درست نبودن حجم گاز به علت روشن بودن خودرو/روشن موندن فن و.....رو داره

سلام

اینکه آموزش درست هست یا خیر؟! شما بهترش روبلد هستید بزارید و ماهم یاد میگیریم و درس پس میدیم

بالغ بر 200 کولر رو کار کردم تو گرمای 52 درجه اینجا درحد عالی چند ساله کارمیکنن، اون دستگاه، بازیافت مبرد، که شما میفرمایید قیمت بالایی داره و فقط برای اتوبوس و کارخانه اتومبیل سازی و .. بخاطر حجم گاز بالا و صرفه اقتصادی و صرفه جویی در زمان بخاطر همهکاره بودن و داشتن کمپرسور و عدم احتیج به کمپرسور خودرو استفاده میشه.

ما با امکانات موجود آموزش تهیه کردیم.

برا اندازه گاز هم جسارت بنده از خودم حرفی نزدم طبق استاندارد هست

اون اندازه روغن هم میفرمایید 8 سی سی کجای کمپرسور میگیره!

اندازه هم بنده با ترازو قبلا اندازه گرفتم اگر شیر انبساط سالم باشه درسته و معیارش اکی هست

من هم جوری گاز تزریق میکنم کوچکترین هوایی وارد سیستم نخواهد شد

حتما دستگاهی که شما سراغ دارید تحت خلا اورینگ و کاسه نمد عوض میکنه!

همین روش اولین روش توضیح داده شده توسط کتاب تعمیر و نگهداری کولر خودروجان دیر ترجمه آقای افضلی هست

پسند شده توسط 2 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری