reza

تاپیک جامع روغن موتور 206 (تمام تیپ ها)

<t>از چه برند روغنی استفاده می کنید و با چه گرانروی؟</t>   838 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. <t>از چه برند روغنی استفاده می کنید و با چه گرانروی؟</t>

    • توتال
      420
    • کاسترول
      97
    • بهران
      144
    • آترود
      16
    • لیکومولی
      25
    • ادینول
      37
    • گرانروی 10w40
      249
    • گرانروی 5w40
      90
    • گرانروی 5w50
      15
    • سطح کیغی API-SN
      55
    • سطح کیفی API-SM
      65

لطفا وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام نمایید تا بتوانید رای خود را در نظر سنجی ارسال نمایید.

7,686 ارسال در این موضوع قرار دارد

سلام دوستان

نظرتون در مورد روغن موتور آستیاک چیه؟ از اساتید کسی تا حالا ریخته تو موتور؟

http://www.kasianoil.com/index.php?action=مشاهده-اطلاعات-روغن-موتور-بنزینی-آستیاک-اکسترا-کاسیان

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 2 ساعت قبل، zilamo گفته است :

سلام دوستان

نظرتون در مورد روغن موتور آستیاک چیه؟ از اساتید کسی تا حالا ریخته تو موتور؟

http://www.kasianoil.com/index.php?action=مشاهده-اطلاعات-روغن-موتور-بنزینی-آستیاک-اکسترا-کاسیان

مردم به شرکت های معتبر قدیمی مثله بهران بد بین هستن  چه برسه شرکت هایی که تازه بخوان با آزمون خطا جای باز کنن برای خودشون

فکر نکنم نه اینجا یا جای دیگه کسی باشه از این برند بخواد استفاده کنه ...

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 13 ساعت قبل، a.m.i.n گفته است :

آقا بفرما - شرکت موجود هم داره

u9ui_2018-01-11_202802.jpg

اتفاقا الان چند تا از سایتهای خارجی نگاه کردم هیچ کدومشون از روغن 20_50 پیشنهاد نمیدن،

فقط 10_40 ،5_30 ، 5_40

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 38 دقیقه قبل، saeid206h گفته است :

اتفاقا الان چند تا از سایتهای خارجی نگاه کردم هیچ کدومشون از روغن 20_50 پیشنهاد نمیدن،

فقط 10_40 ،5_30 ، 5_40

 

IMG_20180112_110348.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

IMG_20180112_110849.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ارسال شده در (ویرایش شده)

این مقاله جامع از سایتetrt.irپیدا کردم:

روغن موتور و سرویس های دوره ای 206

مهمترین سوالی که توسط کاربران پرسیده شده اینه که توی ماشین چه روغنی بریزیم!
ببینید دوستان، روغنی که توی ماشینتون میریزید باید یه سری مشخصات داشته باشه.
نخست در اولویت اول برای موتور TU5 باید فول سینتتیک باشه (اگه نیمه سینتتیک هم شد ایرادی نداره) و برای TU3 هم حتما باید نیمه سینتتیک باشه (اگه فول سینتتیک هم بریزید اشکالی نداره اما توجیه اقتصادی نداره، ولی به هیچ عنوان به دلایلی که در ادامه بهش اشاره میشه مینرال استفاده نکنید.)
دوم سطح کیفیش بهتره SM یا SL باشه (از کیفیت پایین تر از SL استفاده نکنید) و در درجه ی بعد شاخص گرانرویه که به نسبت منطقه ای که هستید یه عدد انتخاب میکنید.
حالا هر روغنی با مشخصات مورد نظرتون پیدا کردید عملکرد مشابهیی دارند، (بحث روغن های تقلبی جداست، چون تقلبی ها به شدت کیفیتشون پایینه) حالا فقط میمونه مشخصات دیگر روغن (نقطه اشتعال، نقطه ریزش، شاخص گرانروی و عدد TBN که در ادامه توضیح داده خواهد شد، همچنین در جدول معرفی روغن ها، این مشخصات هر روغن به تفکیک ارائه شده است) و برند روغن.

اتحادیه تعویض روغن و خدمات لاستیک تبریز
انواع روغن:
————

کلا روغن ها به سه دسته ی مینرال ، نیمه سینتیک و سینتیک تقسیم بندی میشن.

الف ) مینرال ها: روغنی است که بر پایه ی نفت خام ساخته میشه، چون توی خودرو های ما اصلا مورد استفاده قرار نمیگیره وارد داستانش نمیشم.

ب ) سینتیک ها: روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پولیمراسیون هیدروکربن‌ها (Olefins) تولید می‌شن، نه از تصفیه نفت خام. از این نوع روغن اولین بار توی موتورهای جت به کار گرفته شد و به دلیل مزایایی که نسبت به نوع مینرال داره، در سالیان اخیر توی خودرو ها هم استفاده میشن. روغن‌های سنتتیک انواع مختلف با مواد تشکیل دهنده متفاوت دارن که این موضوع اون ها رو از لحاظ کیفیت و نوع مصرف، از همدیگه متمایز می‌کنه..(فروم تیونینگ تاک). از بین صدها نوع روغن سینتیک با فرمولاسیون متفاوت، نوعی که برپایه ی Poly alpha olefins یا به اختصار (PAO)ساخته میشن و دارای مقادیر کمی هم Ester هستند، کارایی بهتری دارند.
بیشتر روغن‌های سنتتیک دارای مزایای زیر که از ویژگی های یه روغن خوبه هستند:
۱-کاهش مصرف روغن به دلیل عمر بیشتر آن 2- غیرخورنده و غیرسمی بودن 3- تبخیر شوندگی پایین 4- دمای سوختن بالا 5- مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون 6- دارا بودن شاخص ویسکوزیته بالا به صورت طبیعی (عکس‌العمل سریع در مقابل تغییرات دما) 7- کاهش مصرف سوخت تا 4.2 درصد 8- نقطه روان شدن پایین 9- قابلیت استفاده از روغن‌های با گستره ویسکوزیته زیاد بدون نگرانی از شکست پلیمرها (در ادامه توضیح داده خواهد شد.)
تنها عیب این نوع روغن‌ها نیز قیمت بالای آنها و عدم تطابق کامل با موتورهای دارای تکنولوژی قدیمی است.

چ ) روغن های نیمه سینتیک: این نوع روغن مخلوطی از روغن های سینتیک و مینرال ها هستند. این نوع روغن کیفیت روغن‌های سنتتیک رو نداره اما در شرایط سخت، نظیر دماهای بالا و یا فشار زیاد، عملکرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خودشون نشون می‌دن و بیشتر در وانت‌ها از این نوع روغن استفاده میشه.

توی موتور های 206 به هیچ عنوان نباید از روغن های مینرال استفاده کنید. روغن های مینرال، بر پایه مواد نفتی و از پالایشگاه تهیه شده و اساس تولیدشون مستقیما نفت استخراج شده از زمین و مناسب برای موتور های تکنولوژی پایین تر هست که بصورت عامیانه این موتورها محل های ریزی ندارند و نیاز نیست جایی در حد چند مولکول روغن کاری بشه و این روغن میتونه همه نواحی برسه و کار روانکاری رو انجام بده (روغن های مینرال دارای اندازه ی مولکولی درشت تری هستند)، اما فول سینتتیک روغنی هست که بر اساس و پایه مواد شیمیایی (مجتمع های پتروشیمی) ساخته میشه و اساس نفتی نداره. مناسب برای موتور های مدرن تر و پیچیده و قابلیت نفوذ در کوچکترین منافذ موجود- قابلیت ایجاد پرده روغن در حد چند میکرون و تحمل فشار و حرارت بیشتر و کارکرد بالاتر!

براي موتور TU3 حداقل باید از روغن نيمه سنتتيك استفاده کرد. به این دلیل كه جنس گسكت ها و اُرينگهای ماشين هاي قديمي جوري بود كه اگر روغن سنتتيك استفاده میشد خشك ميشدند..(فروم تیونینگ تاک). در اصل روغن مينرال باعث ميشد كه اين واشرها نرم بشند و باد كنند و خوب محل خودشون رو نفوذ ناپذیر کنند ولي روغن های سينتتيك باعث ميشدند اون واشرها خشك بشند و ماشين به روغن سوزي و روغن ريزي بيوفته. اما در موتورهاي جديدتر (عموماً موتورهاي دهه 90 به بعد) جنس واشرها و اُرينگ ها طوری ساخته شده كه باعث اين كار نمیشه. موتور ماشين اگر توانايي كار كردن با روغن نيمه سنتتيك را داشته باشد نبايد برای آن از روغن مينرال استفاده کرد چون روغن مينرال باعث رسوب گذاري قطعات، سوختن روغن و در نتيجه كاهش سطح روغن، روغنكاري نامناسب قطعات و در نتيجه كاهش عمر موتور خواهدشد.

پس نتیجه میگیریم برای موتور های TU5 و TU3 بهتره که از روغن سینتیک استفاده بشه چون باعث افزایش طول عمر موتور، قطعات متحرک موتور و به نسبت کم صدایی اون داره. البته نیمه سینتیک هم هیچ ایرادی نداره، اما سینتیک خیلی خیلی بهتره


ویسکوزیته یا گرانروی:
———————–

ویسکوزیته مقاومت سیال در مقابل جاری شدنه که به اشتباه عموم مردم به اون غلظت میگند. این پارامتر یکی از مهمترین مشخصه های روغن موتوره و معمولا در دماهای 40 و 100 درجه سانتیگراد اندازه گیری میشه..(فروم تیونینگ تاک). به طور مثال آب دارای ویسکوزیته پایین و عسل دارای ویسکوزیته بالاست. گرانروی مایعات تابع معکوسی از دمای اونهاست، یعنی با افزایش دما ویسکوزیته کم و با کاهش دما ویسکوزیته زیاد میشه. روغن‌ها با ویسکوزیته‌های متفاوت برای شرایط آب و هوایی گوناگون تولید می‌شند. 
اهمیت گرانروی در روغن موتور به قدری است که انجمن مهندسین خودرو (SAE) اساس طبقه بندی ویژه ای را بنا نهاده و یکی از دو معیار گزینش روغن موتور را گرید SAE می داند. از لحاظ گرانروی، روغن ها به دو بخش تقسیم می شوند، تک درجه ای (Mono grade) و چند درجه ای یا چهار فصل (Multi grade) .

استفاده از روغن با ویسکوزیته بالا در زمستان، باعث به تعویق افتادن روانکاری و روغن کاری موتور، تا زمان گرم شدن میشه و توی این مدت، روغن به تمامی قسمت‌های موتور نمیرسه. همچنین استفاده از روغن با ویسکوزیته پایین توی تابستان باعث سایش قطعات موتور می‌شه. (این موضوع نشون میده که چقدر ویسکوزیته ی روغن مهمه)
پس انتخاب ویسکوزیته مناسب برای روغن موتور یک خودرو، کاملا تابع شرایط آب و هوایی است. البته روغن‌های چهارفصل (Multi Grade) یا همان چند ویسکوز، نیاز به تغییر روغن، به نسبت تغییر فصل یا شرایط آب و هوایی را تا حدودی برطرف کردند.

انجمن مهندسین خودرو (SAE) برای راحتی کار، میزان ویسکوزیته روغن‌ها را با اعدادی طبقه‌بندی کرده است. روغن های تک درجه ای با کدهای 0، 5،10، 15، 20، 25، 30، 40 ، 50 و 60 (به عنوان مثال به صورت SAE 40) معرفی می شوند که در موتورهای جدید منسوخ شده است و به جای اون ها از روغن های مالتی گرید که ترکیبی از چند گرید هستند استفاده میشه که این طبقه‌بندی برای روغن موتور خودرو ها بین ۰ تا ۶۰ است. روغن‌های تابستانی که در دماهای بالا از غلظت کافی برخوردارند، اعداد ویسکوزیته‌ای در حد ۳۰ تا ۶۰ دارند (هرچه هوا گرمتر باشد باید از روغن با عدد ویسکوزیته بالاتر استفاده شود) و روغن موتور‌های زمستانی که در دماهای پایین به راحتی جریان می‌یابند، اعداد ویسکوزیته‌ای مابین ۰ تا ۲۵ دارند. ( هرچه هوا سردتر باشد باید از روغن با عدد ویسکوزیته پایین‌تر استفاده شود.)

برای تشخیص راحت‌تر، بعد از عدد ویسکوزیته روغن‌های زمستانی حرف W درجه می‌شود که مخفف Winter است، همچنین به دلیل آن که این طبقه‌بندی توسط Society of Automotive Engineers ابداع شده است، همیشه قبل از درج عدد ویسکوزیته، مخفف نام این انجمن (SAE) نیز نوشته می‌شود. روغن‌هایی که تنها دارای یک ویسکوزیته‌ اند، تک ویسکوزیته نام دارند اما روغن‌هایی که در سال‌های اخیر با کمک علم شیمی و با افزودن پلیمر به روغن پایه تولید می‌شوند، توانایی داشتن ویسکوزیته‌های مختلف در دماهای مختلف را دارند. این موضوع باعث می‌شود روغن در تمامی شرایط آب و هوایی از غلظت لازم برخوردار باشد که این نکته علاوه بر افزایش عمر موتور، تا حدی باعث کاهش مصرف سوخت نیز خواهد شد. (از این رو روغن‌های تک ویسکوزیته کم کم از رده خارج می‌شوند و تنها کاربرد این نوع روغن‌ها در خودروهای سواری، برای موتور خودروهای Race است که Heater یا گرم کن روغن دارند.)

کد SAE در روغن‌های چهار فصل دو جزئی است: عدد اول همراه حرف W مربوط به پایین‌ترین ویسکوزیته و عدد دوم بالاترین ویسکوزیته روغن است. همان طور که گفته شد، روغن‌های چند ویسکوزیته به واسطه افزودن پلیمر به روغن ساخته می‌شوند. این پلیمرها به روغن اجازه می‌دهند در دماهای مختلف ویسکوزیته‌ های مختلفی داشته باشد. در هوای سرد پلیمرها در خود جمع و باعث جریان یافتن راحت‌تر روغن می‌شوند و در گرما شروع به باز شدن به صورت زنجیره‌های بلند می‌کنند و روغن غلیظ می‌شود اما این افزایش و کاهش ویسکوزیته تنها تا حد مشخص شده برای همان روغن است، مثلا یک روغن ۱۰W-۳۰ روغنی است با ویسکوزیته ۱۰ که در زمان گرم شدن ویسکوزیته آن بیش از ۳۰ نخواهد شد یعنی اگر این روغن در دمای ۱۰۰ درجه به ویسکوزیته ۳۰ برسد، در دماهای بالاتر نیز ویسکوزیته‌ای بیش از ۳۰ نخواهد یافت که این موضوع به دلیل مقدار پلیمر افزوده شده برای دستیابی به عدد حداکثر ۳۰ برای روغن ۱۰W-۳۰ است.

آنچه باید در استفاده از این نوع روغن‌ها به خصوص در مناطق سردسیر مد نظر قرار گیرد، انتخاب روغن با کمترین فاصله ویسکوزیته است به این معنا که در زمستان با توجه به کمترین دمای منطقه سکونت خود و در تابستان با توجه به بالاترین دما، روغن مطلوب را انتخاب کنید و از روغن‌هایی که از دماهای بسیار بالا تا دماهای بسیار پایین را پوشش می‌دهند، استفاده نکنید زیرا پلیمرهای موجود در این نوع روغن‌ها بسیار زیاد است و این پلیمرها پس از مدتی شکسته و با رسوبات موجود در روغن ترکیب می‌شوند و می‌توانند باعث چسبیدن رینگ و یا مشکلاتی از این قبیل شوند..(فروم تیونینگ تاک). ذکر این نکته رو فراموش نکنم که روغن 20-50 هم روغنی است با گستره ۳۰تایی، مشابه 10-40 ، اما از نظر عملکردی پلیمری مشابه نیستند زیرا 20-50 از پایه سنگین‌تر ۲۰ شروع می‌شود و برای ویسکوز شدن و رسیدن به عدد ۵۰ به پلیمر بسیار کمتری نیاز دارد تا روغن 10-40 که دارای پایه ۱۰ است و باید توانایی رسیدن به عدد ۴۰ را داشته باشد. (البته این مشکل فقط مربوط به روغن های منیراله، اما بد نیست توی روغن های سینتیکی که ماها برای TU5 و TU3 استفاده می کنیم هم این مهم رو مد نظر داشته باشیم.)

انتخاب گرید مناسب بر اساس پیشنهاد خودروساز برای شرایط آب و هوایی هر منطقه ارائه می شود یعنی یک خودرو در مناطق آب و هوایی مختلف باید از نوع گرید متفاوتی از لحاظ درجه گرانروی استفاده نماید و از طرف دیگر نیز ممکن است چند خودرو ساز برای یک محل با آب و هوای یکسان گرید متفاوتی از لحاظ درجه گرانروی برای خودروهایشان معرفی نمایند.

عکسی که در زیر مشاهده می کنید، دقیقا مشخص می کنه که کدام شاخص گرانروی برای چه بازه ی آب و هوایی مناسبه، البته من توی یه منبع دیگه دیده بودم که برای دمای 55 هم شاخص 50 رو معرفی کرده بود، منتها توی عکس زیر تا دمای 50 درجه که مربوط به شاخص 40 هست محدود کرده.

Zoom in (real dimensions: 705 x 470)

همانطور که بالاتر هم گفتم، انتخاب پارامتر شاخص گرانروی روغن موتور کاملا تابعی از دمای محیطی هست که زندگی میکنید. هرچه دمای محیط بالاتر باشه باید از شاخص های بالاتری استفاده کرد و برای مناطق سردسیر باید از شاخص های پایین تری بهره برد. البته خوشبختانه کشور عزیزتر از جانمون توی این زمینه چندان تفاوتی نداره. مثلا مثل سیبری روسیه نیست که توی زمنستون ها تا -40 میره و توی فصل تابستان هم تا +25 یا +30 میره!! میشه با یه تقریب خیلی خوبی سه روغن 5-40 ، 10-40 و 20-50 رو به ترتیب برای مناطق سرد سیر،معتدل و گرم سیر استفاده کرد. این یه پیشنهاده اما مثلا اگه از 5-40 هم توی خوزستان استفاده کردید هیچ اتفاقی نمی افته. این اعداد در علم مهندسی خودرو و مهندسی مواد با ضریب اطمینان ارائه میشن، یعنی این سه روغن برای تمام آب و هوای ایران عزیز جواب گو هستند.

اتحادیه تعویض روغن و روغن فروشان تبریز

اتحادیه تعویض روغن و روغن فروشان تبریز


طبقه بندی روغن ها بر حسب سطوح کیفیت و استانداردهای انجمن نفتی امریکا API:
————————————————————————————

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی ساخت موتورها، روغن‌های موتور نیز همگام با آنها دستخوش تغییر در سطح کیفیت و نوع مواد افزودنی شده‌اند. انستیتو مواد نفتی امریکا (API) برای طبقه‌بندی و جداسازی روغن‌ها برحسب کیفیت و فناوری ساخت آنها، به کدبندی خاصی اقدام کرده است.

این کدها دو حرفی‌ هستند که حرف اول نشان دهنده این است که روغن مربوطه برای استفاده در خودروهای دیزلی است یا بنزینی. اگر کد با حرف C شروع شود (مخفف Commercial) نشان میدهد روغن برای استفاده در خودروهای دیزلی و اگر کد روغن با حرف S شروع شود (مخفف Service) نشان میدهد برای استفاده در خودروهای بنزینی مناسب است. اما حرف دوم که نشان دهند کیفیت و فناوری ساخت روغن است، برحسب الفبای انگلیسی از حرف A شروع شده و تاکنون در مورد خودروهای بنزینی تا حرف N (سال 2010) و در مورد خودروهای دیزلی تا حرف I ارتقا یافته است.

به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارآیی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف، سطح کارآیی نیز افزایش خواهد یافت. سطوح کارآیی بالاتر، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن است و در نتیجه در تست های آزمایشگاهی و موتوری، شرایط حادتری را تحمل می کنند .همیشه نوع ارتقا یافته روغن (با کد بالاتر)، خواص انواع قبلی را نیز داراست یعنی می‌توان از آن در خودروهایی که انواع قدیمی‌تر روغن در دفترچه راهنمایشان پیشنهاد شده است نیز استفاده کرد اما استفاده از روغن قدیمی‌تر (با کد پایین‌تر) برای موتوری که روغنی با کد جدیدتر برای آن توصیه شده، بسیار مضر است.

لازم به ذکر است سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزونه های بیشتری در روغن می باشد و مسلما در آزمایشات و تستهای آزمایشگاهی و موتوری، شرایط حادتری را تحمل می نمایند. جدول ارائه شده، سطوح کارایی گوناگون را از ابتدای وضع، تاکنون نشان می دهد. برای انتخاب یک روغن موتور مناسب، رجوع به راهنمای خودرو، سطح کارایی و ویسکوزیته روغن موتور را مشخص می کند و کافیست مصرف کننده با مراجعه به محلهای تعویض روغن و گزینش روغن موتوری با سطح کیفی و گرانروی مشابه که در ظروف و بسته بندی استاندارد بوده و در یک شرکت معتبر تولید شده باشد، حداکثر اطمینان از بابت کارکرد بهینه روغن در موتور را حاصل کند.

برخی روغن‌ها قابلیت تأمین نیازهای هر دو نوع موتور دیزلی و بنزینی را دارند و کد این نوع روغن‌ها نیز به صورت ۲ تایی نوشته می‌شود که همیشه کد اول مربوط به خودروهای دیزلی و کد دوم مربوط به خودروهای بنزینی است. لازم به ذکر است، علاوه بر API انواع دیگری از استانداردهای روغن از جمله ILSAC و CCMC نیز وجود دارند که به دلیل رواج کمترشان، از پرداختن به آنها خودداری می‌کنیم.

حالا برای اینکه متوجه بشید برای هر موتوری چه سطح کیفی مناسبه، ابتدا سطح کیفی رو نام میبرم و بعد از اون سال ساخت موتورهایی که اون سطح کیفی مناسبشونه رو ذکر می کنم. امیدوارم نامفهوم نباشه:

– SA: برای 1930 و قبل از آن
– SB: برای 1951 و قبل از آن
– SC: برای 1967 و قبل از آن
– SD: برای 1971 و قبل از آن
– SE: برای 1979 و قبل از آن
– SG: برای 1993 و قبل از آن
– SH: برای 1996 و قبل از آن
– SJ: برای 2001 و قبل از آن
– SL: برای 2004 و قبل از آن
– SM: برای 2011 و قبل از آن
– SN: این آخرین و بهترین گرید موجوده که برای همه خودروهای روز دنیا مناسبه!

اتحادیه تعویض روغن و روغن فروشان تبریز

اتحادیه تعویض روغن و روغن فروشان تبریز

Zoom in (real dimensions: 766 x 425)

بهترین و اقتصادی ترین انتخاب برای موتور های TU5 و TU3، روغن SL هست. مشخصه که اگه از SM هم استفاده کنید یه سطح کیفی بالاتر رو داخل موتور ریختید و مطمئنا روغنتون عملکرد بهتری داره. برای دوستانی که همیشه دور موتورشون اطراف رد لاین پرسه میزنه بهتره از روغن SM استفاده کنند. اما هیچ وقت از روغنی با اِی پی آی کم تر از SL استفاده نکنید.

دیگر مشخصات روغن موتور
—————————-

شاخص گرانروی:
شاخص گرانروي (VI) ميزان تغيير گرانروي با تغييرات دما را با شاخص گرانروي مي سنجند. هرچه رقم شاخص گرانروي روغني بزرگتر باشد روغن مرغوبتری بوده و در اثر تغيير دما، گرانروي روغن كمتر تغيير ميكند. تغییر کم گرانروی در درجه حرارت های متفاوت یکی از ویژگیهای مهم روانکارها است.

نقطه ریزش(Pour Point):
نقطه ريزش ، پائين ترين دمايي است كه روغن در آن هنوز سيال است و جاري ميشود . اين خاصيت بيانگر عملکرد روغن در دماهای پائين ميباشد. به بيان ديگر هرچه نقطه ريزش روغن پائينتر باشد ( منفی تر باشد ) آن روغن در دماهاي سرد مناسبتر مي باشد. وجود مواد پارافينی باعث افزايش دمای نقطه ريزش مي گردد.

نقطه اشتعال(Flash Point):
پائين ترين دمايي است كه در آن ، روغن به اندازه كافي به بخار تبديل ميشود و با هوا يك مخلوط قابل اشتعال مي سازد ، به طوري كه با نزديك كردن شعله آتش ، در يك لحظه ، مشتعل و سپس خاموش گردد . اين آزمون براي اندازه گيری ميزان آتش گيری و فرّار بودن روغن صورت مي گيرد .
(همچنین این شاخص می تواند نماینگر میزان بخارات روغن باشد هرچه این شاخص بالا تر باشد معمولا بخارات روغن کمتر هست)

نقطه احتراق:
نقطه احتراق ، پائين ترين دمايي است كه در آن روغن به اندازه اي بخار توليد كند كه با نزديك كردن شعله ، مشتعل شود و اين اشتعال مدتي ادامه يابد . نقطه احتراق معمولا ” حدود 15 درجه سانتيگراد بالاتر از نقطه اشتعال است از اين رو اندازه گيري و ذكر نمي گردد. هرچه نقطه احتراق روغن بالاتر باشد بهتر است.

چگالی يا دانسيته (DENSITY):
برابراست با جرم يك سانتيمتر مكعب از روغن 15° C كه بر حسب كيلوگرم بر متر مكعب (Kg/m٣) بيان ميشود. كاربرد اين مشخصه ، تبديل وزن به حجم و بالعكس (در محاسبات حمل و نقل فرآورده هاي نفتي ) است . قبلا ” از چگالي نسبي (SPECIFIC GRAVITY) استفاده ميشد كه عبارتست از نسبت وزن مخصوص روغن به وزن مخصوص آب در دمای معين ٦٠ ° F (درجه فارنهايت )

عدد TBN: 
در گروه روغن موتورها پارامتري به نام ذخيره قليائيت كل(TBN) با واحد ‏mg KOH/g‏ ‏وجود دارد كه يكي از ويژگيهاي بارز هر روغن موتور است. اين عدد در هر روغن ‏نشان دهنده خاصيت قليايي آن روغن و يا بعبارت ديگر توانايي آن روغن براي خنثي كردن ‏اسيدهاي تشكيل شده درون روغن، ناشي از اكسيداسيون روغن يا ديگر عوامل است كه در اثر ‏كاركرد روغن موتور ايجاد مي شوند. براي تعيين زمان دقيق طول عمر يك روغن موتور بايد از ‏TBN‏ روغن نو يا روغن كاركرده مطلع شويم. هنگاميكه از زمان استفاده از روغن موتور مي ‏گذرد، ‏TBN‏ روغن افت مي كند. تجربه نشان مي دهد، هنگامي كه ميزان ‏TBN‏ روغن به نصف ‏TBN‏ روغن نو مي رسد، بهترين زمان تعويض روغن ‏موتور فرا مي رسد. باید توجه داشت که TBN با PH اشتباه نشود.

سرویس های دوره ای - اتحادیه روغن فروشان تبریز

سرویس های دوره ای:
———————–

سرویس های دوره ای پژو 206، طبق گفته ی سازنده هر 20000 کیلومتره که باید مباحث زیر کنترل شوند:

–     مواردی که باید روی کیلومتر های 20، 60، 100، 140 و 200 هزار کیلومتر کنترل شوند:

تعویض ها: روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر بنزین، فیلتر هوا، فیلتر اتاق،

کنترل ها: مقدار مایع مخزن شیشه شوی، میزان آب باطری، سطح روغن ترمز، سطح مایع سیستم خنک کننده، میزان روغن مایع فرمان هیدرولیک

بازدید ها: بوق! ، وضعیت لنت ترمز، بازدید سیستم کلاچ، عملکرد چراغ ها و نشانگرها، چشمی شیشه شوی های جلو و عقب، وضعیت تیغه های برف پاک کن، ترمز دستی، وضعیت شیشه و مجموعه ی چراغ جلو و آینه ها، شرایط و فشار باد لاستیک ها، شرایط و مقدار کشش لازم برای کلیه تسمه های خودرو،.(فروم تیونینگ تاک). وضعیت لاستیک های صندوق عقب و لاستیک دور درب های خودرو، بازدید سیستم سوخت رسانی، بررسی سیستم هیدرولیک فرمان و بررسی عدم نشتی، بازدید جلو بندی توپی چرخها، محور اکسل، اتصالات انعطاف پذیر و گردگیر ها، بازدید وضعیت شمع ها

–     مواردی که باید روی کیلومتر های 40، 80، 120 و 160 هزار کیلومتر کنترل شوند:

تعویض ها: روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر بنزین، فیلتر هوا، فیلتر اتاق،

کنترل ها: تمام موارد کنترل شده در سرویس قبلی به همراه کنترل سطح روغن گیربکس دستی

بازدید ها: تمام موارد بازدید شده در سرویس قبلی به انضمام بازدید از وضعیت کمک فنر ها و عدم نشتی از آنها، بررسی وضعیت کفشک های ترمز های عقب، وضعیت تسمه دینام و سایر تسمه های از لحاظ کشش و صحت انها

همچنین:

1)     مایع خنک کننده موتور هر 5سال یک بار و یا بعد از 120 هزار کیلومتر تعویض گردد. (این میزان در دفترچه اعلام شده، اما دوستان پیشنهاد دادند برای حفظ سلامت موتور، در این پست این میزان به هر 2سال یک بار و یا هر 60 هزار کیلومتر محدود شود)

2)     مایع روغن ترمز هر دو سال یک بار و یا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد.

3)     روغن گیربکس اتوماتیک هر 60 هزار کیلومتر بازدید گردد.

4)     تعویض تسمه تایم هر 80 هزار کیلومتر صورت گیرد.

5)     سیستم کیسه های هوای ایمنی و پیش کشنده ی کمربندها هر 10 سال یک بار تعویض گردند.


مقدار روغن و زمان تعویض:
—————————

یکی از مهمترین مواردی که باید در تعویض روغنی مد نظر قرار داد مقدار روغنی هست که داخل موتور میریزند. متاسفانه خیلی از تعویض روغنی ها این موارد رو اصلا رعایت نمی کنند.

برای موتور TU5: اگه روغن رو با استفاده از پیچ کارتل تخلیه می کنید 3 لیتر و 250 سی سی. (3.25 لیتر) و اگه با استفاده از ساکش روغن رو بیرون میکشید 3 لیتر و 400 سی سی (3.4 لیتر) 
برای موتور TU3: تخلیه روغن با پیچ کارتل 3 لیتر و با استفاده از ساکشن 3.25 لیتر
این اعداد برای زمانی ست که فیلتر روغن رو هم عوض می کنید، اگه فیلتر روغن رو عوض نمیکنید 100 تا 200 سی سی این اعداد کمتر میشند.

اما در مورد زمان تعویض باید گفت که این مورد بسیار به نحوه ی رانندگی، کیفیت بنزین، آلودگی هوا و حتی به احتراق کامل یا عدم احتراق کامل خودرو مربوطه. شرکت های سازنده در این مورد پیشنهادی رو ذکر می کنند که مطمئنا با کار های اماری و اطلاعات فنی و حتما با درنظر گرفتن یه ضریب اطمینان (Safety Factor) به اون عدد میرسند و حتما قابل اطمینانه. 
ایران خودرو (حتما زیر نظر پژو این عدد رو اعلام کرده) . اما مطمئنا خود ما ها هم برای اینکه بیشتر خیالمون راحت باشه و سلامت موتور ماشینمون رو بیشتر تضمین کنیم این عدد رو خیلی میاریم پایین تر و یه ضریب اطمینان دیگه توی میزان کار کرد روغن ضرب میکنیم. (20 هزار کیلومتر را فقط برای اینکه مطالب دفترچه را هم پوشش داشته باشیم ذکر کردیم)

اولاً اگر روغن موتور ماشينتون سياه و تيره ميشه نه تنها نگران نباشيد بلكه باید خوشحال هم باشيد، چون اون كثیفی ها و دوده ای كه روغن به خودش گرفته همش توي موتور ماشين شما بوده. پس با اين حساب روغن خيلي خوب داره كار خودش رو ميكنه. اتفاقاً اگر روغن سياه نشد نگران بشيد، چون معلوم نيست توي موتور چقدر دوده و كثيفي مونده.

دوماً روغن موتور در حالتي كه سرده (تأكيد مي كنم وقتي كه سرده يعني مثلاً موتور يه شب تا صبح خاموش بوده) بايد حالت لغزندگي و بسيار بسيار كم چسبناكي داشته باشه، يعني وقتي بين دو انگشت دستتون بريزيدش نبايد مثل آب انگشت ها با هم در تماس مستقيم باشن و بايد انگشتان روي هم بلغزن..(فروم تیونینگ تاک). خلاصه اش ميشه اين كه وقتي روغن مناسبه كه مثل آب نباشه، بايد يه چيزي بين انگشتاتون حس بكنيد، انگشتانتون رو اينطوري كاليبره كنيد كه وقتي تعويض روغني روغن جديد توي ماشينتون ميريزه يه قطره از اون روغن رو بين انگشت شصت و سبابه بگيريد و انگشتاتون رو روي هم بلغزونيد و آروم سعي كنيد از هم جدا كنيد و ببينيد چه جوريه يكبار هم دستتون رو بشوريد و با آب اين كار رو تكرار كنيد، روغن سالم كه توي موتور كار كرده بايد تقريباً اون حالت روغن جديد رو داشته باشه (نه 100% مثل روغن جديد باشه چون وقتي موتور با اون روغن كار مي كنه روغن كمي متفاوت تر از حالت اوليه و توي بسته بندي اش ميشه) و از طرفي نبايد مثل آب باشه. اين راه فهميدن اين هستش كه روغن خاصيت خودش رو حفظ كرده يا نه.

 

گیچ الکترونیک پشت آمپر:
————————-

اتحادیه تعویض روغن و روغن فروشان تبریز

اتحادیه تعویض روغن و روغن فروشان تبریز

 

یکی از امکاناتی که ماشین های ما داره، نشون دادن میزان سطح روغن به صورت الکترونیکی در پشت آمپر هست. وقتی کلید ماشین رو در مرحله ی آخر قرار میدید، قبل از اینکه کیلومتر اصلی به نمایش در بیاد، شش عدد مربع (یا خط) نشون داده میشه. اول باید عرض کنم که دوستان اهل فن معتقدند این سنسور با خطای زیادی کار می کنه و نمی تونه اصلا ملاک مناسبی برای فهمیدن سطح واقعی روغن موجود در موتور باشه و بهترین کار استفاده از گیج اصلی موتوره. با اینکه این نمایش قابل اتکا نیست اما یه توضیح مختصر میدم.

–     اگر میزان روغن از سطح استاندارد کمتر باشه تمام مربع ها تبدیل به خط میشند و چشمک میزنند. ضمن اینکه نوشته max خاموش و min چشمک میزنه
–     اگر میزان روغن از سطح استاندارد بیشتر باشه مربع ها به همراه نوشته ی max چشمک میزنند.
–     اگر همه چیز به استناد سنسور عادی باشه هر شش شماره ی آمپر تبدیل به شش مربع میشند و نوشته ی max و min همزمان روشن هستند اما چشمکی نداریم.
–     اگر کمی از سطح روغن کم باشه به نسبتی که کم تشخیص داده بشه 1 تا 5 عدد از مربع ها از راست به چپ تبدیل به خط میشند.

یه بار دیگه تاکید می کنم اطلاعات این قسمت قابل استناد نیست و شما باید ملاکتون گیچ اصلی خودرو باشه.


موضوعاتی که توسط کاربران، بیشتر مورد سوال قرار گرفته:
———————————————————–

–     اولین نکته ای که خیلی دوستان در موردش صحبت کردند، پلیسه های آهنی داخل موتور صفر کیلومتر و حساسیت شون در مورد آسیب رسیدن به موتوره! باید در این خصوص عرض کنم که مگه تکنولوژی ساخت موتور 206 تکنولوژی 40 سال پیشه که پلیسه ای بمونه توی کار؟ بعد از قالب گیری و تراشکاری و صیقل زدن، اول که کلی قطعات رو شستشو میدند و قبل از جا زدن پیستون ها توی سیلندر ها وقتی که دارن موتور رو مونتاژ می کنند کلی دیواره ی پیستون ها رو روغن کاری می کنند. دوستان، حتی توی موتور سیکلت هم دیگه پلیسه ای وجود نداره، و این داستان پلیسه های آهنی یه باور اشتباهییه که از سال های قبل و دوران پیکان هنوز توی فکر ماها هست، واسه همینه که موتور های تکنولوژی جدید نیاز به آب بندی ندارند، از همون اول توپ گاز بدید هم هیچیش نمیشه!!

–     ایران خودرو توی خط تولید از دو نوع روغنِ استفاده می کنه. تا پیش از 7000 کیلومتر نیاز نیست روغنی عوض کنید. اولین روغن رو روی 7000 تا تعویض کنید. فراموش نکنید رقم مورد تائید ایران خودرو که تحت لیسانس پژو درنظر گرفته شده 20 هزار کیلومتره! (منظور این نیست که روی 20 هزار تا عوض کنید منظورم اینه که تقریبا با تعویض رو 7هزار تا شما زمان تعویض را یک سوم کردید پس اصلا نیازی نیست زود تر از این عدد اقدام به تعویض اولین روغن کنید.) اگه روی 10000 کیلومتر هم نخستین روغن رو عوض کنید هیچ ایرادی نداره. پس حساسیت زیاد روی این موضوع نداشته باشید.

–     میزان کم کردن روغن بسته به نوع رانندگی داره، اگه دور موتور تون معمولا بالا باشه میزان کم کردن روغن بیشتر از زمانیه که میانگین دور موتور پایینه! پس کم کردم روغن کاملا طبیعیه و هیچ مشکلی نداره! اما هر دو هفته یک بار میزان سطح روغن با استفاده از گیج چک بشه خیلی بهتره. طبق گفته ی دوستان با تجربه، توی 10000 کیلومتر و با رانندگی نرمال مقدار کم کردن روغن بین 200 تا 400 سی سی بیشتر نیست!

–     تجربه نشون داده استفاده از هر گونه محلول شتشوی موتور نتنها نتیجه ی مثبتی در پی نداره بلکه مضراتش خیلی بیشتره، پس هیچ وقت از چنین محلول های شستشویی استفاده نکنید.

–     اگه روغن بیش از موارد ذکر شده استفاده کنید، روغن اضافه ای كه ميريزين توليد فشار اضافه تو موتور ميكنه و ميخواد از هر منفذی كه بتونه فرار كنه نتيجه ميشه اينكه هرجا يه واشر ضعيف پيدا كنه ميزنه بيرون و غير از كثيفی‌، واشر بندی موتور رو هم به هم ميريزه. تازه از قدرت ماشين هم كم ميشه. در ضمن اگه از منافذ سر سيلندر به داخل محفظه انفجار هم راه پيدا كنه که اونجا و شمعها رو هم مورد عنايت قرار میده. نکته ی دیگه اینکه روغن هم که زیاد باشه از طریق شیلنگ بخار بیش از اندازه ی مجاز، روغن وارد منیفولد ورودی و باعث کثیف شدن مپ سنسور و در دراز مدت باعث دوده گرفتن سوپاپ ها و سر پیستون میشه ، همچنین باعث کاهش عمر کاتالیزور هم میشه.

–     بعضی از دوستان بیش از اندازه وسواس به خرج میدند، بهتره اول یه کم از حساسیت نسبت به موتور خودرو رو کم کنیم و بیش از اندازه حساس نباشیم و وسواس نداشته باشیم، پیرو این وسواس های زیاد سال گذشته یکی از دوستانی که ماشینش بیش از 3000 تا هم نرفته بود می خواستند موتور ماشین رو داخلش رو با محلول های مخصوص بشورند اما با این جواب از یکی از قدیمی های سایت مواجه شدند که خوندنش خالی از لطف نیست: ” باد گرفتن تو موتور هيچ حسن خاصی نداره ، هيچ نيرويی زورش به جاذبه نميرسه! وقتی باد ميگيرين تو موتور تنها اتفاق قابل ذكری كه ميافته اينه كه فيلم روغنی كه روی ميل سوپاپ هست كلاً از بين ميره ضمن اينكه اين تخريب يه مقدار پايينتر هم ميره منتها مهم ترينش همون ميل سوپاپ هست و نتيجه اش ميشه اينكه بعد از اتمام داستان تعويض روغن و در زمانی كه ميل سوپاپ مفلوك گرم هم هست لحظاتی هرچند اندك كاملاً خشك كار ميكنه و يه اصطكاك اساسی براش پيش مياد و خواه ناخواه از عمر مفيدش كم ميشه.(فروم تیونینگ تاک). بيشترين لطفی كه ميتونين به ماشنيهاتون بكنين اينه كه تخليه روغن رو از زير و با فرصت زياد انجام بدين كه هرچی هست و نيست از تو موتور بياد بيرون و بعدش هم روغن رو به اندازه لازم بريزين ، بعدها به تجربه خواهيد ديد كه هيچ ساكشنی اعم از فلان و فلان و فلان نميتونست فضای لازم برای روغن جديد رو ايجاد كنه . به گواه دلنوشته های خيلی از دوستان تقريباً به هيچ كدوم از افزودنديهای سوخت و روغن و … نميشه اطمينان كرد ، موتور شورها حاوی مواد خورنده قوی هستن و استفاده از اونها به طور قطع مضراتی هم برای موتور ماشين داره و فقط در موارد خيلی خاص و موتور با عمر خيلی بالا و باز نشده و گاز نخورده شايد بتونن مفيد باشن و الا بجز اون ضررشون بيش از منفعتشون خواهد بود ، اگه خيلی ميخواين به ماشين حال بدين تازه اونم مثلاً بعد از 3 سری تعويض روغن ميتونين روغن كاركرده رو خالی كنين و بدون باز كردن فيلتر روغن ، روغن جديد بريزين تو ماشين و بزارين 15 دقيقه ای كار كنه و دوباره روغن رو تخليه كنين و فيلتر رو هم عوض كنين و روغن جديد بريزين اين ميشه شستشوی سيستم روغنكاری با روغن تازه در حكم روغن فلاشينگ ! بدون هيچ آسيب و داستان خاصی ! حتماً ميدونين كه يكی از افزودنيهای روغنها شوينده ها هستن كه كار مورد نظر شما رو براتون بخوبی انجام ميدن.”

–     حتما سطح روغن روی گیج روغنی که از موتور بیرون میکشید باید روی بیشینه اش باشه.

–     بهترین انتخاب برای موتور 1.6 لیتری، روغن های فول سینتیکه، اما استفاده از نیمه سینتیک هم هیچ ایرادی نداره. برای موتور 1.4 لیتری 206 بهترین انتخاب نیمه سینتیکه و بهتره هیچ وقت از روغن های مینرال استفاده نکنید. به خاطر دلایلی که در ابتدای مبحث آورده شده است.

–     روغن گیربکس مناسب برای 206، واسکازینی با گرانروی 75-80 است. و بهترین زمان برای تعویض این روغن، زمانی است که اقدام به تعویض دیسک و صفحه میکنید. در مورد روغن گیربکس های اتوماتیک هم بهتر است هر 60 هزار کیلومتر یا سه سال، سه لیتر آن تخلیه و سه لیتر روغن نو جایگزین گردد.

–     استفاده از يك نوع روغن در تمام طول عمر موتور توي محافظت بهتر از موتور ماشين تأثيري به مراتب بيشتر از وسواس بيجا در انتخاب مدل ايراني و اماراتي روغن موتور دارد!

گردآوری مطلب: گروه انفورماتیک اتحادیه روغن فروشان و تعویض روغنی تبریز
منبع: تیونینگ تاک

ویرایش شده در توسط saeid206h
پسند شده توسط 3 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوست عزیز، ممنون از زحمتی که کشیدید.

ولی همیشه و همه جا، تئوری با عمل متفاوت بوده.

چیزی که بصورت تئوری گفته میشه، همیشه و در همه شرایط یک جور جواب نمیده.

زیادم به توصیه های هر سایت خارجی توجه نکنید. اونام بعضا طبق منافع خودشون توصیه می کنن، درست مثل سایت های ایرانی که فقط در مورد ماشین نیست. طرف میگه چهار ماهه تضمینی انگلیسی فول بشید.

ما باید طبق شرایط مختلف کشور خودمون روغن مناسب رو پیدا کنیم.

اون عدد سرویس ها روی دوره های ۲۰۰۰۰ کیلومتری هم دیگه جای بحث نداره که بارها و بارها راجع بهشون گفته شده و خیلی چیزای دیگه.

کاش مطلب رو خلاصه می کردید که لااقل خواننده حوصلش بگیره بخونه.

مثلا در تاپیک روغن موتور نیازی به توضیح واسکازین مناسب نیست.

پسند شده توسط 4 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ارسال شده در (ویرایش شده)

نظر دوستان در مورد ایرانول 206 چی؟ کسی تا به حال استفاده  کرده؟

206-228x228.png

در 4 دقیقه قبل، saeid206h گفته است :

نظر دوستان در مورد ایرانول 206 چی؟ کسی تا به حال استفاده  کرده؟

206-228x228.png

Screenshot_2018-01-16-11-35-31.thumb.jpeg.9d5dee5d8bec9f68f868f0a3eeadbcbb.jpeg

 

ویرایش شده در توسط saeid206h

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در هم اکنون، saeid206h گفته است :

نظر دوستان در مورد ایرانول 206 چی؟ کسی تا به حال استفاده  کرده؟

206-228x228.png

Screenshot_2018-01-16-11-35-31.thumb.jpeg.9d5dee5d8bec9f68f868f0a3eeadbcbb.jpeg

 

سلام یه تعدادی از دوستان استفاده کرده بودن گفتن تفاوتی با ریسینگ نداره و همون ریسینگ دوباره استفاده کردن فکر کنم قیمتش هم کمتر باشه

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 10 دقیقه قبل، arshavin گفته است :

سلام یه تعدادی از دوستان استفاده کرده بودن گفتن تفاوتی با ریسینگ نداره و همون ریسینگ دوباره استفاده کردن فکر کنم قیمتش هم کمتر باشه

:-)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری