mehrdad320

تاپیک جامع روغن ترمز(نوع،زمان و نحوه تعویض و...)

188 ارسال در این موضوع قرار دارد

مایع ترمز یا در اصطلاح عامیانه روغن ترمز توسط بیشتر رانندگان امروزی مورد بی توجهی قرارگرفته وعلیرغم اهمیت حیاتی ان متاسفانه بسیاری از رانندگان وحتی تعمیرکاران لزومی به تعویض ان نمی بینند. مایع ترمز در سطوح کیفی خاصی تولید می شودکه شامل dot3 بر پایه ترکیبات پلی الیفاتیک با نقطه جوش حداقل 369 درجه فارنهایت. dot4 برپایه استربورات با نقطه جوش حداقل 414 درجه فارنهایت.dot5 متشکل از پلی دی متیل سیلوکسان برپایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل 468درجه فارنهایت. ازبین استانداردهای ذکرشده dot3و dot4تقریبا مشابه هم هستند ولی نقطه جوشdot4 بالاتر است که با توجه به فشار و دمایی که سیستم ترمز ایجاد می کند برحسب نیاز از یکی از این دو مایع در خودرو استفاده می شود.dot5 کاملا یا این دو متفاوت است جاذب رطوبت نیست وفقط باید در سیستم هایی استفاده شود که لاستیکها و درزبندیها با آن سازگار باشد و در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی ونشتی خواهد شد. بعد از 3سال کارکرد، میانگین دمای جوش مایع ترمز به دلیل جذب رطوبت تا حد خطرناکی پایین میاید.بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر 1 یا 2 سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد خودرو تاکید دارند منطق آنها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز پایه گلایکلی، رطوبت وارد شده به سیستم را جذب می کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترک های میکروسکپی و نهایتا نشتی و ورود هوا می شود. این مشکل در مناطق با آب و هوای مرطوب بیشتر مشهود است. فقط بعد از 1 سال مایع ترمز خودروها بطور میانگین 2درصد رطوبت جذب می کنند بعد از 18ماه سطح الودگی می تواند بیش از 3درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به 7 تا بالای 8 درصد رطوبت می رسد. افزایس غلظت رطوبت سبب ایجاد حباب های ریز در نقطه جوش مایع ترمز می شود. بررسی ها نشان می دهد سیستم ترمز چرخ های جلوی اتومبیل که خطوط انتقال نیمه فلزی دارند گرمای بیشتری از چرخهای عقب تولید می کنند. این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که ان را تحمل کند اما دمای جوش مایع ترمز خودروهای امروزی بدلیل کهنگی ان کمتر از 50 درصد میزان واقعی است. آلودگی با آب، خطر نقص ترمز را افزایش می دهد زیرا اگر مایع خیلی داغ شود، حباب های گاز می تواند تشکیل شده و جانشین مایع ترمز شود و در این هنگام حتی اگر پدال را تا انتها فشار دهیم ممکن است ترمز عمل نکند مایع ترمزهایdot3 بدون رطوبت دارای نقطه جوش حداقل401 درجه فارنهایت هستند فقط 1درصد رطوبت،دمای جوش را تا 369درجه فارنهایت پایین میاورد و 2 درصد رطوبت،دما را حدودا تا 320درجه فارنهایت پایین اورده و3درصد رطوبت میتواند دما را تا 293درجه فارنهایت پایین بیاورد.مایع dot4 حداقل نقطه جوش بالاتری دارد در حالت خشک 446 درجه فارنهایت و در حالت مرطوب 311 درجه فارنهایت، اما اغشته شدن با درصد پایین تر رطوبت نقطه جوش ان را بیشتر پایین می آورد بطوریکه آلودگی با 3 درصد آب نقطه جوش را تا حدود 50 درصد کاهش می دهد.

برگرفته از: مجله ماشین

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام برای تعویض روغن ترمز چه مارکی پیشنهاد میشه؟

(ماشین تیپ3 )

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

روغن ترمز با سطح کیفیتی doth4 و رنگ ابی حتما حتما حتما ابی بگیر ....

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

روغن ترمز

خواص:

مايعي غير قابل تراكم.به راحتي در آب حل ميشود.رنگ را به سرعت از بين ميبرد .قابليت جذب رطوبت دارد

گاهي از دست دادن اين خواص باعث از بين رفتن كارايي ترمز ميشود

يكي از دلايل مهم كند بودن عكس العمل سيستم ترمز فساد روغن ترمز است

خيلي وقتها ما به اين موضوع توجه نميكنيم و فقط به چك كردن ميزان روغن ترمز و نگه داشتن آن در حد ليميت بسنده ميكنيم چون اگر سطح آن از ليميت پايينتر بره ممكنه هوا وارد سيستم شود و باعث ايجاد حالت اسفنجي در پدال و عمل نكردن به موقع ترمز بشه

تعويض روغن ترمز در عمر و عملكرد سيستم ترمز بسيار مهمه ولي خيليها به اين موضوع توجه نميكنن

مثلا يه بار خودم رفتم پيش مكانيك گفتم برم روغن ترمز رو عوض كن اما اون گفت نيازي به اين كار نيست و كاريه كه كثيف كاري توش زياده و .... خلاصه 1000 دليل آورد كه زير بارش در بره

*دليل فساد روغن ترمز و نياز به تعويض ؟

روغن ترمز ها چون پايه ي گليكول دارن خاصيت جذب آب و رطوبت درشون وجود داره تا بتونن رطوبت موجود تو سيستم رو جذب كنن تا مانع از پوسيدن سيستم ترمز و از بين رفتن مدارها بشه اما هر ماده اي كه چنين قابليتي داره بلاخره به نقطه ي اشباع هم ميرسه و در اين زمان رطوبتي كه وارد سيستم ميشه براي روغن ترمز قابل جذب نيس و اين رطوبت ممكنه تو قسمتهاي مختلف سيستم جمع بشع و باعث بروز اشكال بشه بسياري از قسمتها رو آسيب بزنه و بعد از مدتي باعث فاسد شدن روغن ترمز ميشه كه در اون صورت دماي جوش روغن پايين مياد و در شرايطي كه ترمزهاي پي در پي يا شديد گرفته ميشه وقتي ترمزها گرم ميشن روغن ترمز به جوش مياد و باعث به اصطلاح خالي شدن ترمز ميشه و ترمز ماشين ضعيفتر عمل ميكنه

*هر چند مدت اقدام به تعويض روغن ترمز كنيم ؟

سازندگان پيشنهاد ميكنن هر دو سال يك بار يا با طي هر 40 تا 50 هزار كيلومتر اقدام به تعويض روغن ترمز كنيد و اگر در جاهاي گرم مرطوب زندگي ميكنيد هر سال يكبار و يا هر 20تا 25 هزار كيلومتر اين عمل را انجام دهيد

*چگونه تشخيص دهيم كه روغن ترمز نياز به تعويض دارد ؟

خيلي راحت و با چشم ميتوان تشخيص داد كه روغن ترمز اشباع شده

روغن ترمز تازه بسيار شفاف است اما روغن اشباع شده كدر به نظر ميايد

اما بهترين راه استفاده از دستگاه Bft است كه نقطه ي جوش روغن ترمز را تعيين ميكند

يك روغن ترمز تازه حد اقل نقطه ي جوشي معادل 205 سانتيگراد است اما روغن ترمز فاسد نقطه ي جوشي كمتر از 165.5 درجه دارد

چه روغن ترمزي براي خودرو مناسب است ؟*

روغن ترمزهاي گليكولي دو دسته هستند Dot4, Dot3

روغنهاي Dot4 داراي دماي جوشي بالا تر هستند و با توجه به توصيه هاي سازنده ي اتومبيل و يا سازنده ي روغن ترمز و همينطور با در نظر گرفتن نحوه ي استفاده ميتوان آين دو مدل را با هم تركيب كرد

برخي شركتها نوعي روغن ترمز رو وارد بازار كرده اند كه قابلت جذب رطوبت كمتري دارد و دماي جوش آن نيز بالاتر است در نتيجه عمر آن بيشتر است كه با نام Lam شناخته ميشوند

نوع ديگري روغن ترمز هم در بازار وجود دارد با نام Dot5 اين نوع روغن ترمز اصلا قابليت جذب رطوبت را ندارد و دماي جوش بسيار بالايي را دارد و بر پايه ي سيليكون ساخته شده و همچنين قابليت ادغام با انواع ديگر Dot4, Dot3 را ندارد

اين نوع كه رنگش بنفش است براي اتومبيلهاي معمولي اصلا توصيه نميشود زيرا همانطور كه گفته شد روغن ترمز بايد خاصيت جذب رطوبت داشته باشد تا مانع از از بين رفتن سيستم شود

و همنطور قيمت بسيار بالايي دارد

***براي عملكرد بهتر ترمز اتومبيل :

هيچگاه چند مارك مختلف روغن ترمز را با هم تركيب نكنيد

از ريختن روغن هاي هيدروليك و روغن موتور يا هر ماده ي ديگري در سيستم اجتناب كنيد زيرا به سرعت به سيستم ترمز آسيب ميزند و همچنين به خاطر نداشتن خواص روغن ترمز عملكرد خوبي نخواهد داشت

هميشه سعي كنيد از روغن ترمز تازه و نو براي پر كردن روغن ترمز استفاده كنيد و سعي كنيد به مقدار مورد نياز و در قوطي هايي با حجم كم خريداري كنيد زيرا روغن ترمزي كه براي مدتي در معرض هوا قرار گرقته باشد اشباع شده و خاصيت خود را از دست ميدهد

از روغن ترمزهايي كه مدت طولاني در جايي نگه داري شده است نيز استفاده نكنيد

پس از هر بار تعويض روغن ترمز حتما براي امنيت خود اقدام به هواگيري كنيد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

برای تعویض این مایع چه راه مناسبی وجود داره؟

میشه از مخزن پمپ با سرنگ کشید یا باید 4تا چرخ رو باز کرد و از هر چرخ مستقل روغن رو کشید؟؟

البته تعویض از مخزن ساده ترین راهه ولی به نظرم اصولی نباشه!!!!

چاره کار در کجاست؟؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام من ماشین خودمو چرخها رو باز کردم و از لوله ترمز خالی کردم و دوباره هواگیری کردم اگر از مخزن خالی کنین اون مقداری که توی لوله هاست خالی نمیشه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

منم بازیMrgreen.gif پارسال اخرین بار ماشینو بردم برای روغن موتور مکانیکم گفت وقتشه روغن ترمزم عوض کنی منم گفتم باشه رفت زیر ماشین هی میگفت ترمز فشار بده بعد با شاگردش میگفتم روغن بریز اونم 2-3 تا قوطی روغن ترمز خالی کرد من که هیچی ندیدم ولی نتیجش خوب بود raghs.gifچون از اون روز به بعد ترمزش شد مثل روزای اول سفت و تیز قبلش پدال یکم پایین میرفت الان خیلی خوبه خداروشکر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

بهترين راه باز كردن پيچ هواگيري 4 چرخه البته تك تك و خالي كردن كليه مدارات از روغن قديمي و جايگزين روغن جديده.

خالي كردن مخزن 1/4 كل رو هم تخليه نميكنه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

میشه یه کم بیشتر راجب این پیچ هایی که کنار چرخن توضیح بدید؟؟

وقتی پیچو باز میکنن همه روغن ترمز راحت خالی میشه؟؟ یا درد سر داره خالی کردنش؟؟

هوا گیری مجددش چطور؟؟ اونم راحته؟؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

یه مکانیکی به من گفت که اگه روغن رو کامل خالی کنی (چون ترمزت ABS هست) ممکنه هوا بگیره و اذیتت کنه و کلی خرج رو دستت بذاره. دوستانی که روغن ترمز تیپ 5 رو عوض کردن بفرمایند که مشکلی داشتن یا نه؟ ماشینم 90 تا راه رفته و خودم دوست دارم روغن ترمزشو عوض کنم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری