بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

UMBRELLA

رانندگی هنگام خواب آلودگی!

<t></t>  

  1. 1. <t></t>


لطفا وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام نمایید تا بتوانید رای خود را در نظر سنجی ارسال نمایید.

4 ارسال در این موضوع قرار دارد

مطالعات مختلف علمی نشان داده‌ اند با حالت خواب‌ آلودگی پشت فرمان نشستن خطر بروز تصادفات رانندگی را به طرز قابل ‌توجهی افزایش می ‌دهد. در تازه ‌ترین مطالعات از این دست به بررسی همه جانبه ی این ارتباط ساده در گروه سنی بالغ پرداخته شده است. دکتر فابیو سیریناتو، دانشیار علوم عصبی دانشگاه بولونیای ایتالیا در گفتگو با Science Daily به تشریح جزئیات کامل این مطالعه پرداخته است.


ranan-khab.jpgranan-khab.jpg"><a href=http://www.gerdavari.com/ranan-khab.jpg' alt='URL>'>


درباره ی تحقیقات انجام گرفته و آمار و ارقام به دست آمده توضیح دهید.


تحقیقاتی که ما انجام داده‌ ایم بسیار دامنه ‌دار بوده است.


ما این تحقیقات را از سال 2005 آغاز کرده ‌ایم و در این مدت گروهی از افراد را زیر نظر داشته ‌ایم که احتمال بیشتری برای تصادفات رانندگی دارند و در نهایت متوجه شده ‌ایم درصورتی که راننده ی بالغ در حالت خواب ‌آلودگی و یا پس از کم‌ خوابی پُشت فرمان نشسته و به رانندگی بپردازد احتمال تصادفات سخت در آن ها دو برابر خواهد شد.


گروه‌ های مورد مطالعه ی شما در این تحقیق چه کسانی بوده‌اند و چرا؟


برای این کار به سراغ دانشجویان رفتیم. این دسته از افراد به دلیل زمان زیادی که صرف مطالعه و تحقیق می‌ کنند عمدتا کم‌ خوابی ‌های زیادی را در طول شبانه روز متحمل می‌ شوند.


از این رو آن ها را بهترین گروه برای انجام این مطالعه شناختیم. مطالعه زیاد و نگرانی‌ های همیشگی درخصوص دروس و دانشگاه تأثیر قابل توجهی بر افت عملکرد مغز و خستگی مفرط و در نهایت احساس خواب‌آلودگی دارد.


درباره این گروه از دانشجویان و سابقه تصادفات آن ها چه اطلاعاتی به دست آورده اید؟


ما از 339 دانشجو برای این مطالعه استفاده کردیم که 8 تن از آن ها حداقل یک بار در سال‌ های اخیر تصادف رانندگی داشته ‌اند. همچنین 15 درصد از این دانشجویان خواب‌آلودگی یا کم‌ خوابی را علت اصلی وقوع تصادفات رانندگی عنوان کرده ‌اند.


نکته ی جالب توجه دیگر این است که 56 درصد دانشجویانی که در گذشته حداقل یک بار تصادفات رانندگی داشته ‌اند به این نکته اعتراف کرده‌ اند که در آن حوادث، حالت خواب‌آلودگی داشته ‌اند و با این حال به مسیر خود ادامه داده ‌اند.


توصیه شما به عنوان یک محقق علوم عصبی در این زمینه چیست؟


یک نکته وجود دارد که کاملا روشن است؛ نمی ‌توان در حالت خواب ‌آلودگی به رانندگی ادامه داد. در حقیقت مغز آن قدر خسته می ‌شود که نیاز به استراحتی هرچند کوتاه دارد.


هر گاه راننده احساس خواب‌آلودگی کرد بهترین کار این است که بلافاصله خودرو را به کناری منتقل کرده و خاموش کند و حداقل برای 10 الی 15 دقیقه استراحت نماید. این بهترین و موثرترین کاری است که راننده ی خواب‌آلود می‌ تواند برای حفظ جان خود و سایر سرنشینان انجام دهد.


البته در میان بسیاری از رانندگان کارهایی چون پائین کشیدن شیشه خودرو، گوش دادن به رادیو و حتی نوشیدن به عنوان راه کاری جهت غلبه بر خواب‌آلودگی عنوان شده‌ اند؟


بله. متأسفانه دیده شده است که بسیاری از رانندگان به خصوص آن هایی که در مسافت ‌های دور به رانندگی می ‌پردازند در زمان احساس خواب ‌آلودگی نه تنها خودرو را متوقف نکرده بلکه با اصرار بر ادامه رانندگی، کار بیشتری از مغز خسته خود کشیده و به این ترتیب احتمال وقوع تصادفات شدید را افزایش می ‌دهند.


تحقیقات نشان داده‌ اند گوش دادن به موسیقی، پایین کشیدن شیشه، نوشیدن یا کارهایی از این دست اثرات بسیار ناپایدار و گذرایی بر هوشیار ماندن راننده داشته و از این رو می ‌توان آن ها را بیهوده دانست. پس بهتر است رانندگان با انجام چنین کارهایی خود را فریب ندهند و به جای انجام این کارها برای 10 تا 15 دقیقه استراحت مختصری انجام دهند.


مهم ‌ترین تأثیر خواب ‌آلودگی بر رانندگی از نگاه علمی چیست؟


وقتی مغز خسته است توان کافی برای کنترل همه کارهای فرد را ندارد. زمانی که راننده پشت فرمان می ‌نشیند باید به امور مختلفی نظارت و کنترل داشته باشد که تمامی آن ها بر عهده مغز است.


تحقیقات ما نشان داده‌ اند مهم‌ ترین تأثیر خواب ‌آلودگی بر رانندگی افت عملکرد مغز در تصمیم ‌گیری ‌ها است که این خود به بروز تصادفات مختلفی منجر می ‌شود.


نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هیچ کس نمی‌ تواند متوجه شود حالت خواب‌آلودگی راننده دقیقا از چه زمانی آغاز می ‌شود. از این رو این خود راننده است که باید با درک نخستین علائم به کناری رفته و خودرو را در مکانی امن خاموش کند.


آیا فکر می ‌کنید اغلب دانشجویان از کم‌ خوابی و یا اختلالات خوابی رنج می ‌برند؟


حداقل در گروهی که طی 5 سال گذشته زیر ذره‌بین ما قرار داشته ‌اند مشخص شده است که عمده آن ها به نوعی از کم‌ خوابی یا اختلالات خواب رنج می ‌برند که این مسأله بر کارها و امورات آن ها تأثیرات منفی داشته است و رانندگی یکی از آن ها است.


در حالی که بسیاری از آن ها نیاز روزانه بدن شان به خواب را حدود 9/2 ساعت عنوان کرده ‌اند اما بسیاری از آن ها اعتراف کرده‌ اند که حدود 7 ساعت در شبانه ‌روز می ‌خوابند. از آن گذشته متوجه شدیم که 45 درصد دانشجویان در طول خواب حداقل یک بار از خواب می ‌پرند و برای این ‌که مجددا به خواب روند مشکلاتی دارند.


آیا می ‌توان تفاوتی میان کم‌ خوابی و خواب ضعیف قائل شد؟


در خصوص تأثیر گذاشتن این فاکتورها بر عملکرد مغز و به خصوص در حین رانندگی می‌ توان گفت در نقش مکمل یکدیگر، ایفای نقش می ‌کنند.


آیا در این مطالعه به بررسی تأثیرات استعمال دخانیات بر رانندگی افراد نیز پرداخته ‌اید؟


بله و البته به نتایج جالب‌ توجهی نیز دست یافتیم. در حالی که بسیاری از افراد به اشتباه بر این باورند که با استعمال سیگار می‌ توانند خود را در حین خواب‌آلودگی همچنان بیدار و هوشیار نگاه دارند اما تحقیقات نشان می ‌دهند استعمال سیگار همچون ایجاد اختلالی در تصمیم‌ گیری ‌های مغز در زمان رانندگی است.


با این حال و متأسفانه بسیاری از رانندگان به این کار به عنوان یک عادت نگاه می‌ کنند.




برای رفع مشکلات این چنینی چه کار باید کرد؟


این یک مسأله همه ‌گیر و بنیادین است که تنها با نگاه فرهنگی و آموزشی می ‌توان بر آن غلبه کرد. گسترش آموزش ‌های لازم برای توجیه رانندگان بهترین کار ممکن است. در این فرآیندهای آموزشی باید به راننده فهمانده شود که در صورت احساس هرگونه خواب‌آلودگی باید بلافاصله خودرو را به محلی امن منتقل کرده و به مغز و بدن خود استراحت دهد.


در حال حاضر شمار قربانیان و مجروحان ناشی از رانندگی در حالت خواب‌آلودگی در سراسر جهان بالا است اما می ‌توان با آموزش ‌های لازم این ارقام را کاهش داد.




منبع : مهدی پیرگزی - جام جم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

چقدر این ایتالیایی ها بیکار هستن.!!!

میومدن خودم راهنماییشون میکردم.! :-)


یه فرد وقتی دچار کم خوابی یا بی خوابی بشه ، بشدت تمرکزش پایین میاد(البته به بیولوژیک فرد و شرایط زندگیش هم مربوط میشه)

شخص چشمش بازه ولی چیزی نمیبینه.یه حالت خیره بودن هم براش پیش میاد.

سرعت واکنشش هم میاد پایین.

بی حوصله میشه به طبع زودتر عصبانی میشه و از کوره در میره.

قدرت تصمیم گیری خوبی نداره شاید تصمیمات غلط هم اتخاذ کنه.

اصلا نسبت به محیط اطرافش زیاد آگاهی ودقت نداره.


یه دفعه هم چشمش بسته میشه یه دفعه هوشیار میشه.



اینایی که نوشتم یه بخشش تجربیات خودمه متاسفانه یا خوشبختانه.

البته در این حالت من رانندگی کردم اما بیشتر از 2یا3ساعت نبوده و خدارو شکر حادثه ای رو رقم نزدم.

یه بخشش هم استفاده از مطالبی که مطالعه کردم.

بعد هیچ راهی هم نداره نه چای نه قهوه (به خاطر کافیین و تئین -اگه اشتباه نکنم. - که داخل این نوشیدنی ها هست) شاید بتونه یه کم تاخیر ایجاد کنه اما شاید یه جورایی بدتر هم بشه وضعیت فرد شما یه فنر یا کش رو تا یه حد میکشی بعد میبینی بوسیله دستگاه میتونی بیشتر بکشیش به یه حد که رسید مقاومت خودشو از دست میده فقط بپایید به کسی یا چیزی اصابت نکنه.

مواد مخدر رو من نمیدونم.

یه بحث دیگه جنبه روانی این نوشیدنی ها و مواد هست.شاید دیده باشید افرادی رو که ازدارو استفاده میکنن، میگه فلان قرص رو که میخورم فلان دردم کمتر یا برطرف میشه ولی بعد میری میبینی این قرصه اصلا به اون درد مربوط نمیشده یا قرصه ، قرص تقویتی بوده و برای درمان درد نبوده.

الان شما میدونستید صبح ها خوردن یه سیب از نوشیدن یه فنجون قهوه برای پریدن خواب از سر افراد موثرتره؟ (البته من اینو تایید یا رد نمیکنم. پروفسور مرتضی! :-) )

پس بهتر حتما خواب کافی و مناسب داشته باشید.


از طرفی عذرمیخوام جسارت نشه چرا سگ عمرزیادی نداره؟چون شب خواب نداره.


بهترین موقع خواب و بهترین خواب هم شب هنگام هست ( گر{کچل} اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی )

حالا بماند که ترشح یه سری هورمونهای حیاتی مثله استروژن وپروژسترون بعداز نیمه شب و هنگام استراحت هست (ازمدیریت محترم ودوستان عذر میخوام اما کیفیت اسپرم در هنگام صبح 40% درصد بهتر از عصر هست ببخشید منو ولی این چیزی هست که در بدنه وتحقیقات میگه)

*مدیریت اگر موردی داره لطفا اصلاح بفرمایید.


از اون طرف فعل وانفعالاتی که هنگام خواب واستراحت شبانه رخ میده به این صورت هست که تقریبا از ساعت 11شب شروع میشه یواش یواش سموم رو از دستگاهها اندام واجزای بدن خارج میکنه میبره به سمت دستگاه گوارش و در آخر (باز هم منو ببخشید وتحمل وتامل کنید گلاب به روتون) دفع میشه.


حالا ببینید بازهم میصرفه بی خوابی بکشید.


و دوستان این نکته رو در نظر داشته باشید بدن انسان یه ساعت و چرخه بیولوژیکی داره که اگه خللی در کارش ایجاد شد ویا از تنظیم خارج شد عواقب خوبی نداره و بد دردی هست.

دیگه خود دانید.

برام دعا کنید خوب بشم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام


این خواب الودگی موضوع بسیار مهم و حیاتی هست


ابتدا یک توضییح ابتدایی بدم


بعضی اشخاص هستند کلا شب زنده دار هستند از قبیل بنده و کلا کم خواب هستند


به عنوان مثال ما در زمان دانشجویی تا 48 ساعت هم در شب های امتحان یکسره بیدار بودیم و این کم خوابی از عواقب

ان موقع بود که با نسکافه و کافئیین به زور بیدار میموندیم (اثارش همین الان هم مونده به گونه ایی که تا 5 صبح بیدار هستیم و تا 9 صبح بیشتر نمیخوابیم)


یعنی این گونه افراد هم که امثال شما در این سایت هم زیاد هستند و کم خواب هستند کلا بازم خواب الودگی سراغشون میاد


یک تجربه از خواب الودگی بنده براتون میگم امیدوارم دیگه کسی پشت فرمون خوابش نبره واقعا اتفاق ناگواری هست خواب الودگی خواهش میکنم هر کی تجربه ایی داره بگه که به امید خدا لا اقل بچه های این سایت(اقا محمود هم دچار خواب الودگی شده بود) دچار خواب الودگی نشند


3 ماهه پیش ( تو این مسافرت اخیر خیر) بنده ساعت 12 شب برای یک امر کاری از تهران به ارومیه رفتم (تنها بودم) ساعت 6 صبح رسیدم و کارمو انجام دادم و دوباره ساعت 10 شب همان روز به سمت تهران حرکت کردم


(هیچ وقت تو خواب الودگی غرور نداشته باشید که من نمیخوابم) سمت زنجان بودم نا خود اگاه بدون اینکه خودم در جریان باشم پلکام برای چند ثانیه نا خود اگاه بدون اختیار بنده رفت روی هم (دقت کنید بدون اختیار خودتون) که با صدای بوق یک اتوبوس در لاین مخالف از خواب پریدم


عزیزان هر موقع خوابتون اومد خواهشا خواهشا به عنوان یک برادر کوچیک تر بزنید کنار بخوابید(غرور نداشته باشید که من و خواب؟ )77.gif77.gif"><a href=http://ir206.net/images/smilies/77.gif' alt='URL>'>


حالا برای اینکه کلا کم خوابی پشت فرمون از بین بره چند تا راهکار میگم


1. پنجره ها بالا نباشه و پایین بذارید حتی تو سرعت های بالا که صدای باد و سرما اذییتون کنه


2. زیادی در مواقع خواب الودگی احساس ریلکس بودن نداشته باشید و سعی کنید کمی عصبی باشید که خواب سراغتون نیاد


3. به هیچ عنوان در مسیر های بین شهری که خواب الود هستید از کروز استفاد ه نکنید و با سرعت ثابت حرکت نکنید و هر از گاهی هم دست به شوماخر بشید که خواب از سرتون بپره



4. بهترین کار و مطمئن ترین کار این هست قبل اینکه واقعا کمی خوابتون میاد بزنید کنار بخوابید نه اینکه وقتی خیلی خوابتون اومد بزنید کنار


اینا تجربیات کوچک بنده بود برای اینکه به امید خدا برای هیچ عزیزی لا اقل تو همین سایت خواب الودگی سراغشون نیاد


از عزیزان دیگه هم در خواست میکنم هر چی تجربه دارید بریزید رو دایره که همه استفاده کنیم و دیگه امار خواب الودگی بیاد پایین

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

اگر جایی برای پارک کردن پیدا نکردیم باید چه کاری انجام بدیم ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر