khordad

آموزش تعویض ذغالها و بلبرینگ دینام

62 ارسال در این موضوع قرار دارد

دوستان سلام

همیشه فکر می کردم باید زمستون باشه و یخبندون که ماشین استارت بخوره و روشن نشه و همه بگن باطری مرخصه

اما همونطور که در تاپیک مشکلات باطری عرض کردم دیروز دیدم در اوج گرمای تابستان هم این اتفاق ممکنه بیفته

قصیه از این قرار بود که ماشین تو آفتاب پارک شده بود و ساعت 15 در اوج گرما بودم طبیعتا کولرو رو دور زیاد روشن کرده بودم و دمای آب رو خط 90 بود . ضبط هم روشن بود پس از طی مسافتی حدود 5 کیلومتر و در شرایط فوق در حالی که سرعت 80 یا 90 میرفتم یه صدای بیپ اخطار اومد چراغ چک به همراه چراغ باطری روشن شد صدای پخش صوتی کلا قطع و مثل وقتی که power off کرده باشی پنلش خاموش شد و نور چراغ کیلومتر به وضوح مشخص بود ضعیف شد بعد از چند ثانیه دمای آب به 95 رسید که حکایت از خاموش شدن فن داشت

پس از مشاهده موارد فوق مشخص بود یه اتفاقی افتاده اما نمی دونستم چی شده لذا کولر رو خاموش کردم و شیشه ها رو دادم پایین و بدون استفاده از هیچ مصرف کننده برقی اضافه خودم رو به خونه رسوندم

وقتی که ماشین رو بردم تو پارکینگ بعد از خاموش کردن وپس از چند ثانیه یه استارت زدم و دیدم هیچ خبری نیست نه صدای تق تق و نه هیچ علامت دیگری

حدود 3 یا 4 ماه پیش که ماموریت بودم و ماشین دست خانومم بود گفته بود که رفته بانک و در برگشت وقتی اومده استارت زده همین حالت استارت نخوردن داشته البته نقل قول می کنم که یه صدای دینگ و روشن وخاموش شدن برف پاک کن ها بهمراه روشن شدن چراغ باطری و نمایش eco mode روی display علایم اون زمان بوده

ظاهرا در اون موقعیت یکی از نزدیکان ماشین رو بکسل کرده و برده باطری ساز که با تعویض ذغال دینام و 50 تومن هرینه و شارژ باطری درست شده بود

به هر روی با توضیحات بالا و 2 اتفاق با نتیجه تقریبا مشابه و سابقه تعویض ذغال خیلی به خرابی دینام فکر نمی کردم طبیعتا بعد از ظهر به سایت IR206 مراجعه ورفتم سراغ تاپیک مشکلات باطری و دیدم ارسلان عزیز در پاسخ یکی از کاربران گفته ولتاژ باطری و دینام رو چک کن منم سوال کردم به چه صورت و جناب feredi همون شب پست رو پاسخ کامل دادند

از اینرو صبح به باطری ساز محل مراجعه و شرح حال رو گفتم ایشون فرمودند از هر دو میتونه باشه هم باطری و هم دینام

لذا باطری رو جهت شارژ بردم مغازه ایشون و مقرر شد بعد از ظهر برم بگیرمش

تو این فاصله اومدم سراغ دینام و اینهم نتیجش:

ابتدا باید پمپ هیدرولیک باز بشه که برای اینکار به تاپیک زیر مراجعه کنید

http://ir206.net/forum-f37/topic-t6047.html

1-در اون تاپیک به این تصویر از دینام رسیدیم

[attachment=0]1.jpg[/attachment]

2-کلا دینام دارای 4 پیچ 16mm هرسمت 2 پیچ است برای دسترسی به پیچ های سمت چپ بهتر است هرزگرد و تسمه سفت کن باز شوند

[attachment=1]2.jpg[/attachment]

3-پیچ تسمه سفت کن براست یعنی در جهت عقربه های ساعت و با آچار 13 باز می شود

[attachment=2]3.jpg[/attachment]

4-و هرز گرد پیچ معمولی با رینگی 16

[attachment=3]4.jpg[/attachment]

5-حالا به پیچ های دینام آسانتر دسترسی داریم

[attachment=4]5.jpg[/attachment]

6-برای پیچهای سمت چپ باید حرارت گیر اگزوز باز شود

[attachment=5]6.jpg[/attachment]

7-و همچنین بهتر است در همین مرحله سوکت 2 پین دینام باز شود

[attachment=6]7.jpg[/attachment]

8-و پیچ کابل برق اصلی (خروجی دینام) که یک درپوش لاستیکی دارد

[attachment=7]8.jpg[/attachment]

9- و مهره آن با بوکس 13 باز می شود

[attachment=8]9.jpg[/attachment]

10-حالا دسترسی به پیچ های سمت راست راحتتر است گرچه پایینی اذیت می کند

[attachment=9]10.jpg[/attachment]

11-از 2 پیچ سمت راستی بالایی که با رینگی باز می شود بهتر است رینگی رو بر عکس روی گل پیچ قرار دهیم تا فضای کار داشته باشد مراقب رادیاتور باشید

[attachment=10]11.jpg[/attachment]

12-پیچ پایینی کمی مشکل است و اگر سینی زیر مثل مال من باز است راحت هستین

[attachment=11]12.jpg[/attachment]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

13-پیچهای سمت راست دارای گلویی گرد هستند چون داخل یک بوش فنری سفت می شوند

[attachment=0]13.jpg[/attachment]

14-و پیچهای سمت چپ معمولی و بلندتر هستند

[attachment=1]14.jpg[/attachment]

15-دینام را به کمی تکان دادن از محل خارج می کنیم

[attachment=2]15.jpg[/attachment]

16- سمت درپوش ذغالها 2 عدد مهره شماره 7 هستند و یک پیچ 8 که با بوکس کوچیک باز می شوند

[attachment=3]16.jpg[/attachment]

17- پیچ های باز شده

[attachment=4]17.jpg[/attachment]

18-درپوش علاوه بر پیچ و مهره ها 2 تا خار دارد که باید آزاد شوند

[attachment=5]18.jpg[/attachment]

19- درپوش را بر می داریم

[attachment=6]19.jpg[/attachment]

20-مجموعه ذغالها با این 3 پیچ 8mm باز می شوند

[attachment=7]20.jpg[/attachment]

21--درپوش روی ذغالها و کلکتور کشویی خارج می شود

[attachment=8]21.jpg[/attachment]

22-مجموعه ذغالها را بر می داریم

[attachment=9]22.jpg[/attachment]

23- اگر می خواهیم فقط ذغالها رو عوض کنیم تا همینجا کافی است و یه جفت ذغال نو خریداری کرده و تعویض میکنیم

[attachment=11]24.jpg[/attachment]

24- برای باز کردن بلبرینگ باید پولی سر دینام باز شود

[attachment=10]23.jpg[/attachment]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ادامه تصاویر...

25- برای باز کردن آن نیاز به رینگی 24 و آچار T45 داریم باید آچارT را نگهداریم و رینگی رو به چپ باز کنیم

[attachment=0]25.jpg[/attachment]

26-زیر پولی یک واشر فلزیه که روی کنس بلبرینگ بزرگ قرار می گیرد و همراه آن می چرخد

[attachment=1]26.jpg[/attachment]

27-برای باز کردن کامل دینام باید 4 پیچ بلند 8mm بلند باز شود

[attachment=2]27.jpg[/attachment]

28-پیج های بلند

[attachment=3]28.jpg[/attachment]

29-می توان با قرار دادن پیچ گوشتی به این صورت دینام را پله کرد

[attachment=4]29.jpg[/attachment]

30-و کمی فشار در طرف مقابل

[attachment=5]30.jpg[/attachment]

31-بلبریگ کوچیک از محل خود خارج شده و روتور از استاتور جدا می شود

[attachment=6]31.jpg[/attachment]

32-این بلبرینگ کوچیکه دینام هست(سمت کلکتور) و دلیل باز کردن دینام خورده شدن کلکتور یعنی محل تماس ذغال است.

[attachment=7]32.jpg[/attachment]

33-محل بلبرینگ و استاتور چرب شده بعلت ریختن روغن هیدرولیک که بایستی سرویس شود

[attachment=8]33.jpg[/attachment]

34-حالا باید روتور رو از نیم پوسته دینام و بلبرینگ بزرگ خارج کرد

[attachment=9]34.jpg[/attachment]

35-برای بیرون کشیدن روتور می توان از پولی کش استفاده کرد(اجباری نیست و اگر موجود نداریم می توان با ضربات آرام از طرف مقابل به پوسته روتور رو از آن جدا کرد)

[attachment=10]35.jpg[/attachment]

36-به این صورت

[attachment=11]36.jpg[/attachment]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خرداد جان مثل همیشه تشکر بابت زحمت این همه عکس و توضیحات مفید

چند تا سوال :


این پولی کش رو میشه برای جدا کردن قسمت روی دیسک چرخها استفاده کرد؟

من تاحالا اون قسمت رو باز نکردم ولی توی یک فیلم آموزشی وسیله ای مثل همین رو

که البته به نقاط خاطی پیچ میشد و مثل این چنگه ای نبود رو استفاده میکرد تا با بستن پیچ مرکزی آرام آرام صفحه بیرون کشیده بشه


سوال بعدی هم اینکه بلبرینگها مشکلشون چی بود؟ صدا میدادن؟

چون شما میگفتید دینام کار نمیکرده و باطری شارژ نمیشده که احتمالا مربوط به همون ذغال و این کلکتور خورده شده بوده تا بلبرینگ

اگر کلکتورها کامل خورده شده چکارشون میکنید؟

از محل آفتامات و دیودهای خروجی هم اگر ممکن هست عکس بزارید..

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام و بسیار ممنون از بابت آموزش.

میتونم در رابطه با سرویس بلبرینگ و استاتور بپرسم همونطور که تو عکس معلوم روغن ریخته روش چجوری باید تمیز بشه

آیا این چرب بودن تاثیری تو راندمان دینام داره؟

ممنون.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام . خسته نباشید.

تشکر میکنم از مطلب مفیدتون .

میشه pdf این مطلیب رو قرار بدین ؟

با تشکر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ارسال شده در (ویرایش شده)

خرداد جان مثل همیشه تشکر بابت زحمت این همه عکس و توضیحات مفید

چند تا سوال :


این پولی کش رو میشه برای جدا کردن قسمت روی دیسک چرخها استفاده کرد؟

من تاحالا اون قسمت رو باز نکردم ولی توی یک فیلم آموزشی وسیله ای مثل همین رو

که البته به نقاط خاطی پیچ میشد و مثل این چنگه ای نبود رو استفاده میکرد تا با بستن پیچ مرکزی آرام آرام صفحه بیرون کشیده بشه


سوال بعدی هم اینکه بلبرینگها مشکلشون چی بود؟ صدا میدادن؟

چون شما میگفتید دینام کار نمیکرده و باطری شارژ نمیشده که احتمالا مربوط به همون ذغال و این کلکتور خورده شده بوده تا بلبرینگ

اگر کلکتورها کامل خورده شده چکارشون میکنید؟

از محل آفتامات و دیودهای خروجی هم اگر ممکن هست عکس بزارید..

بهزاد جان

1-در مورد پولی کش بله اتفاقا کاربرد اون مربوط به جاهایی مانند توپی چرخ و کلا جایی که یک شافت بخواد از بلبرینگ خارج بشه (البته محض اطلاع شما اندازه های بسیار متفاوتی داره از کوچیک تا بزرگ و با قیمتهای مختلف که در ابزار فروشیها موجود است)

2-مشکل خورده شدن کلکتور مسی بود و جهت اینکه روتور بره تراشکاری یا تعویض میشد بایستی از پوسته جدا بشه ولی بعد که باز کردم دیدم بلبرینگ بزرگ صدا میده عوض کردم تصاویردر ادامه خواهد آمد)

3-اگر کلکتورها خورده بشه دو راه دارین راه اول خریدن روتور استوک و تعویض که در حال حاضر 50 تومنه و راه دوم تراشکاری که 15 تومنه در ادامه تصاویر رو خواهید دید)

4-بروی چشم تصویر آفتامات در ادامه

سلام و بسیار ممنون از بابت آموزش.

میتونم در رابطه با سرویس بلبرینگ و استاتور بپرسم همونطور که تو عکس معلوم روغن ریخته روش چجوری باید تمیز بشه

آیا این چرب بودن تاثیری تو راندمان دینام داره؟

ممنون.

ارسلان عزیز ممنون از لطف شما

بله کلیه اجزای دینام بجز بلبرینگها رو داخل همون لگن بزرگ بریزید و 2 یا 3 لیتر بنزین و یک فرچه پلاستیکی (تذکر مهم :اگه بخوام آقای ایمنی بشم باید عرض کنم بخارات بنزین فوق العاده خطرناک هستند هم از نظر سمی بودن و هم از نظر اشتعال زایی حتما در فضای باز و استفاده از دستکش مناسب و ماسک این کار رو انجام بدین ) بعد از شستشو قطعات را با پارچه خشک کرده و در معرض هوای آزاد قرار بدید

چرب بودن تاثیری در راندمان نداره ولی ممکنه باعث جرقه و شروع آتش سوزی بشه همانطور که در توضیح بالای تاپیک به اون اشاره شد

سلام . خسته نباشید.

تشکر میکنم از مطلب مفیدتون .

میشه pdf این مطلیب رو قرار بدین ؟

با تشکر

امیر جان سلام

خواهش می کنم قابل دوستان گل انجمن رو نداره

اما در پاسخ برای فابل PDF باید عرض کنم اصلا استعداد این کارها رو ندارم قبلا تاپیک آموزشی طولانی تر از این هم داشتم که به همین دلیل PDF نشده (یادمه یه آقایی به نام محمد رخش می خواستند تاپیک تعویض واشر سرسیلندر رو PDF کنند اما مشمول مرور زمان شدMrgreen.gifMrgreen.gif"><a href=http://ir206.net/images/smilies/Mrgreen.gif' alt='URL>'> در هر حال ضمن تشکر از دوستان با ذوق هر کس زحمت PDF رو کشید همینجا ازشون تشکر می کنم)


واما قبل از اینکه آخرین سری تصاویر رو قرار بدم جهت آموزشی شدن تاپیک این مطلب مفید رو که از اینترنت دانلود کردم قرار می دم بنظرم با موضوع کاملا مرتبطه

دینام های الترناتور


IMG_29358.6.jpg.38fdcef4ba46810e3fc0d9892f95d392.jpg


منبع : برق خودرو(عباس غلامی)

ویرایش شده در توسط

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تشکر خرداد جان

الان این مدلی که شما دارین چنگه ای هست

ولی توپی چرخ انگار دو تا جای پیچ داره به جای این چنگه ها

این مدل شما هم میتونه بجای اینکه با چنگه بکشه بیرون توپی رو بهش پیچ بشه؟

یا اینکه توپی میتونه بجای اون پیچها با این چنگه ها بیاد بیرون؟

میدونین میخوام اگه این مدل شما هر دو استفاده رو داره از این مدل شما بخرم



==============================


یه توضیح که انگار در این مقاله ذکر نشده

اینه که در دینام در واقع آهنربای دائمی که برای ایجاد ولتاژ نیاز هست همون روتور (قطعه چرخشی که شفت از وسطش عبور کرده) هست

و برای اینکه ولتاژ خروجی دینام در اثر گاز دادن و بالارفتن دور موتور و در نتیجه اون سریعتر چرخیدن این آهنربا خیلی بالا نره و باطری خراب نشه

بجای اینکه آهنربای دائمی باشه خودش از یه سیم پیچ ساخته شده که وقتی از طریق کلکتورها بهش ولتاژ میرسه آهنربا میشه

و وقتی قطع بشه یه قطعه بی اثر میشه که فقط میچرخه

اینطوری ولتاژ خروجی دینام در محدوده شارژ صحیح باطری ثابت میمونه

وظیفه قطع و وصل این سیم پیچ که آهربای دائمی رو میسازه با آفتامات هست

آفتامات ولتاژ خروجی دینام رو اندازه میگیره

اگر کم بود دستور وصل ولتاژ و اگر زیادتر از حد باطری بود دستور قطع ولتاژ روی این سیم پیچ رو میده

با وصل ولتاژ اعمالی به سیم پیچ روتور: روتور آهنربا میشه و چون داره میچرخه در خروجی ولتاژ بالا میره و برعکس...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تشکر خرداد جان

الان این مدلی که شما دارین چنگه ای هست

ولی توپی چرخ انگار دو تا جای پیچ داره به جای این چنگه ها

این مدل شما هم میتونه بجای اینکه با چنگه بکشه بیرون توپی رو بهش پیچ بشه؟

یا اینکه توپی میتونه بجای اون پیچها با این چنگه ها بیاد بیرون؟

میدونین میخوام اگه این مدل شما هر دو استفاده رو داره از این مدل شما بخرم



==============================


یه توضیح که انگار در این مقاله ذکر نشده

اینه که در دینام در واقع آهنربای دائمی که برای ایجاد ولتاژ نیاز هست همون روتور (قطعه چرخشی که شفت از وسطش عبور کرده) هست

و برای اینکه ولتاژ خروجی دینام در اثر گاز دادن و بالارفتن دور موتور و در نتیجه اون سریعتر چرخیدن این آهنربا خیلی بالا نره و باطری خراب نشه

بجای اینکه آهنربای دائمی باشه خودش از یه سیم پیچ ساخته شده که وقتی از طریق کلکتورها بهش ولتاژ میرسه آهنربا میشه

و وقتی قطع بشه یه قطعه بی اثر میشه که فقط میچرخه

اینطوری ولتاژ خروجی دینام در محدوده شارژ صحیح باطری ثابت میمونه

وظیفه قطع و وصل این سیم پیچ که آهربای دائمی رو میسازه با آفتامات هست

آفتامات ولتاژ خروجی دینام رو اندازه میگیره

اگر کم بود دستور وصل ولتاژ و اگر زیادتر از حد باطری بود دستور قطع ولتاژ روی این سیم پیچ رو میده

با وصل ولتاژ اعمالی به سیم پیچ روتور: روتور آهنربا میشه و چون داره میچرخه در خروجی ولتاژ بالا میره و برعکس...

با تشکر از بهزاد عزیز بابت توضیح تکمیلی

آخرین سری تصاویر خدمت دوستان عزیز ارائه میشود امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد

37-اجراء باز شده دینام که با مطلب آموزشی بالا مطابقت دارد

[attachment=0]37.jpg[/attachment]

38-خوردگی کلکتور از نمای نزدیکتر

[attachment=1]38.jpg[/attachment]

39-همانطور که در پاسخ دوستان عرض شد رفع مشکل خوردگی کلکتور 2 راه حل دارد(البته راه سوم تعویض کل دینام است که مقرون بصرفه نیست) یا باید کلکتور استوک بزاریم روی دینام و یا باید روتورو ببریم تراشکاری که خوب مشخصه من راه آخری رو انتخاب کردم و این نتیجه تراشکاری کلکتور

[attachment=2]39.jpg[/attachment]

40-جهت باز کردن بلبرینگ بزرگ 3 تا پیچ 8mm نگهدارنده را باز می کنیم

[attachment=3]40.jpg[/attachment]

41-این بلبرینگ بزرگ بدلیل اینکه در سمت پولی قرار گرفته شاید احتمال خیس شدن آن توسط چرخ سمت شاگرد بیشتر باشه نسبت به اونی که سمت کلکتور و منیفولد اگزوز هست و زیرقاب آفتامات قرار دارد به هر دلیل مال من صدا میداد و موقع چرخاندن صدای ساچمه هاش مشخص بود لذا تصمیم به تعویض گرفتم

[attachment=4]41.jpg[/attachment]

42-اگر از طرف مقابل پوسته در شکل یک بوکس شماره 13 روی حلقه داخلی بلبرینگ گذاشته و آرام ضربه بزنید خارج می شود

[attachment=5]42.jpg[/attachment]

43- بلبرینگ روی دینام Valeo که فابریک بود مارک FSK با نوشته Made in England داشت اما من مشابه اونو نتونستم گیر بیارم لذا بلبرینگ ژاپنی زیر رو خریدم

[attachment=6]43.jpg[/attachment]

44-برای قرار دادن بلبرینگ ایندفعه از این سمت با استفاده از یک بوکس 32 به آرامی ضربه زده و بلبرینگ را جا می زنیم

[attachment=7]44.jpg[/attachment]

45- برای جا زدن شافت روتور داخل بلبرینگ پوسته حاوی بلبرینگ را به این صورت روی شافت روتور قرار داده و با همان بوکس آنرا جا بزنید

[attachment=8]45.jpg[/attachment]

46- دینام سرویس شده با کلکتور تراشکاری رفته و ذغال نو همراه با بلبرینگ تعویض شده (اما تصویر زیبایی نگرفتم ازش ) آماده بستن روی ماشین است

[attachment=9]46.jpg[/attachment]

47-عملیات بستن عکس مراحل باز کردن و ولتاژ گیری باطری در حالت خاموش

[attachment=10]47.jpg[/attachment]

48- و ولتاژ گیری دو سر باطری در حالت روشن بودن خودرو

[attachment=11]48.jpg[/attachment]

با تشکر از feredi و arslan عزیز که در تاپیک خرابی باطری جهت تشخیص خرابی و رفع عیب دینام و باطری بنده را راهنمایی فرمودند و بهزاد عزیز جهت مشارکت در موضوع


موفق باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام و خسته نباشید .واقعا کارتون عالی بود و حرف نداشت.یک سوالی داشتم کلکتور که میره تراشکاری بعد از تراش خیلی نازک نمیشه؟ذغال درست روش میشینه؟با سپاس

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری