khordad

آموزش رفع نشتی پمپ هیدرولیک فرمان

148 ارسال در این موضوع قرار دارد

دوستان سلام

یکی از شایعترین موارد روغن ریزی از اجزای موتور نشت روغن از پمپ هیدرولیک فرمان 206 است و چون این پمپ در قسمت فوقانی دینام و کمپرسور کولر نصب شده روغن ریزی پمپ علاوه بر کثیف کردن سینی زیر موتور و کف پارکینگ باعث خراب شدن قطعات زیرین آن می شود

(بدلیل قابلیت اشتعال این روغن حتی در یک مورد که توسط اعضاء همین سایت گزارش شد باعث اتصالی دینام و آتش سوزی شده بود)

همانطور که مستحضرید پمپ هیدرولیک فرمان یک قطعه کاملا مکانیکی بوده و دارای یک پولی می باشد که با نیروی وارده از طرف پولی میل لنگ با استفاده از تسمه دینام به گردش در می آید. نیروی چرخشی فوق در قسمت فلزی پمپ هیدرولیک به یک پیستون کوچک منتقل شده که با حرکت رفت و برگشتی باعث مکش روغن هیدرولیک از مخزن کائوچویی و لوله کم فشار برگشتی از جعبه فرمان شده و این روغن را با فشار زیاد توسط لوله های فشار قوی به جعبه فرمان تزریق می کند

بنابراین مانند هر قطعه مکانیکی دیگری اجزای پمپ هیدرولیک به مرور زمان فرسوده و مستحلک خواهند شد .

معمولا خرابی کاسه نمد ها و اورینگهای بکار رفته و بستها واتصالات شیلنگهای فشار قوی و کم فشار و فشنگی هیدرولیک نصب شده روی لوله فشار قوی زودتراز بقیه اجزا نمایان شده که خرابی هر یک از آنها نشتی روغن هیدرولیک را بدنبال دارند

در میان روغن های در دسترس روغن های جعبه دنده های اتوماتیکATF که روغن هیدرولیک فرمان نیز هستند به علت این که باید شرایط بسیار خاصی را ایجاد کنند از پیچیده ترین روغن ها به حساب می آیند مهم ترین ویژگی های این روغن ها عبارتند از:

انتقال حرارت

جلوگیری از سایش

روغن کاری

مقاوم در برابر کف کردن و کیفیت خوب انتقال قدرت

از میان خرابی های اشاره شده فوق موردی که برایم پیش آمد نشتی روغن هیدرولیک از اورینگ بین مخزن و پمپ هیدرولیک بود که برای تعویض آن پمپ را باز و بست و اورینگ آنرا تعویض کردم وحالا می خواهم تجربه آن را با تصاویر زیر با شما به اشتراک بگذارم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

13-پمپ هیدرولیک با 3 پیچ به پایه دینام وصل است 1 پیچ معمولی 13mm سمت راست و 2تا پیچ T40 سمت چپ که پیچ سمت راست با آچار یه سر رینگی پایه کوتاه باز می شود

[attachment=0]13.jpg[/attachment]

14-پیچ مربوطه

[attachment=1]14.jpg[/attachment]

15-2 تا پیچ T40 از داخل سوراخهای پولی قابل دسترس اند

[attachment=2]15.jpg[/attachment]

16- که با بوکس راحتتر باز می شوند

[attachment=3]16.jpg[/attachment]

17-پیچ بالایی

[attachment=4]17.jpg[/attachment]

18-پیچ پشتی

[attachment=5]18.jpg[/attachment]

19-پیچهای باز شده

[attachment=6]19.jpg[/attachment]

20-الان پمپ هیدرولیک آزاد است ابتدا محافظ حرارتی را اگر موجود است باز می کنیم (ظاهرا در مدلهای جدید موجود نیست)

[attachment=7]20.jpg[/attachment]

21-و یه ظرف مناسب برای ریختن روغن آماده می کنیم

[attachment=8]21.jpg[/attachment]

22-پمپ را بارامی از روی پایه برداشته و در ظرف قرار می دهیم (مراقب شیلنگها باشید)

[attachment=9]22.jpg[/attachment]

23-بست روی لوله برگشت رو باز می کنیم

[attachment=10]23.jpg[/attachment]

24-و لوله برگشت را از مخزن جدا میکنیم

[attachment=11]24.jpg[/attachment]

پسند شده توسط 6 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

درود بر جناب khordad


اول از همه، بابت این تاپیکهای بسیار استثنایی و کامل شما قدردانی میکنم! امیدوارم این انگیزه پاک شما هیچ وقت آسیب نبینه و ادامه این تاپیک ها رو باز هم شاهد باشیم!




بالاخره تاپیکی که مدتها، منتظرش بودم، ایجاد شد!

مشکلم رو در پستهای زیر مطرح کرده بودم!

http://ir206.net/forum-f16/topic-t682-220.html#p69730

http://ir206.net/forum-f16/topic-t682-310.html#p104616


جناب khordad برای تهیه اون مخزن پلاستیکی به نماینده ایساکو مراجه کردم که اون موقع مخزن خالی رو 55 تومن گفتند. من هم زورم اومد و چون توی فولی پمپ هم مقداری لنگی داشتم، یه پمپ کامل گرفتم.


wl2hjgc26v0jw3h9yz8e.jpgwl2hjgc ... h9yz8e.jpg"><a href=http://upload.tehran98.com/img1/wl2hjgc26v0jw3h9yz8e.jpg' alt='URL>'>


داشتم برای تعویض توسط خودم آماده میشدم که دو تا پست پشت سر هم از شما رو دیدم که به کل دست و پام سست شد و منصرف شدم. biggrin.gifbiggrin.gif"><a href=http://ir206.net/images/smilies/biggrin.gif' alt='URL>'>

لینک پست شما رو هم میذارم

http://ir206.net/forum-f16/topic-t682-230.html#p77166


چون وقتی دیدم یه حرفه ای مثل شما، به مشکل برخوردید، حساب کار دستم اومد که خودم با این ابزار های فقیرانه ام به چه حال و روزی ممکنه بیفتم!


برای همین منتظر همچین روزی بودم تا به کمک این تاپیک، با آمادگی بیشتری مبادرت به تعویض بکنم!

الان کاملا روشن شده ام. ولی یه کم نگران اون واشرها و اورینگهای احتمالی هستم که قبلا باید حتما تهیه کنیم تا وسط کار اگه نیاز بود تعویضشون کنیم! توی پست خودتون که لینکش رو گذاشته ام، به اونها اشاره کرده اید و از طرف اونها مقداری نگرانی دارم!

چون وقتی دل و روده ماشین رو در آورده ایم، اگه یهویی یه قطعه پیشبینی نشده نیاز بشه، ماشین هم که قابل حرکت نیست! باید کار رو متوقف کنم، برم دست و روی خودمو از چربی و گریس بشورم و لباس عوض کنم و خیابون و تاکسی و ...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

feredi عزیز و گرامی

پستهای شما رو در همه تاپیکها می خونم مثل همیشه و همانطور که در pm عرض کردم زیبا جامع و کامل می نویسید

نمی دونم از کجا شروع کنم

در مورد اون پست گویا علامتی برای تشخیص دادن نداره اولین پست بنده بود در تاریخ 9 بهمن پارسال که با جو سایت ناآشنا بودم و در مورد مشکلم مشورت خواستم اما یادمه برام پیام اومد که پست شما در صورت تایید توسط مدیریت به نمایش در خواهد آمد و یادمه خودم بعدا جواب خودمو دادم!(فکر نمی کردم کسی تو انجمن این موضوع یادش باشه راستی تا یادم نرفته تو اون پست که شما لینک دادین و الان مجددا خوندمش به جای لوله برگشت اشتباها فشار قوی نوشتم که الان کسانی که با لینک شما به اون مراجعه می کنند بدینوسیله تصحیح می کنم)

حالا که شما یادآوری فرمودین من درهمون تاریخ این رفع نشتی رو انجام دادم ولی بعد از اون این ماشین یکبار برای تعویض ذعال دینام رفته تعمیرگاه و چون خودم بالای سر ماشین نبودم گویا تعمیر کار برای تعویض ذعال دینام هرکاری خواسته با این پمپ بیچاره انجام داده که پس از اون دوباره نشتی پیدا کرد و الان فرصت تعویض پیدا کردم یادمه در اون زمان قیمت مخزن پلاستیکی 35 تومن بود


در مورد پمپ خریداری شده توسط جنابعالی مبارکه خیلی عالی بنظر می رسه هرگونه کمکی در مورد تعویض و یا تعمیر پمپ قبلی خواستین در حد اطلاعاتم در خدمتم

ضمنا کمک موثر و پیگیری شما رو در تعویض مقاومت فن فراموش نمی کنم

ادامه تصاویر...

25-پیچ لوله فشار قوی را که در مراحل قبل با آچار نیم دور شل کردیم با دست باز می کنیم

[attachment=0]25.jpg[/attachment]

26- سر شیلنگها را در ظرف قرار داده و با شل کردن درب مخزن تمام روغن را در ظرف خالی میکنیم

[attachment=1]26.jpg[/attachment]

27-مخزن پلاستیکی با 2 عدد بست مخصوص به بدنه پمپ متصل است که این یکی از آنهاست

[attachment=2]27.jpg[/attachment]

28- و این بست دوم که زیر مخزن بوده وباز کردنش مشکل تر است

[attachment=3]28.jpg[/attachment]

29- البته این بستها با ابزار مخصوص باز می شوند ولی ما چون اون ابزار رو در اختیار نداریم از 2 عدد پیچ گوشتی مناسب یک بزرگ و یک کوچک استفاده می کنیم ابتدا با پیچ گوشتی بزرگتر ضامن فنری بست را که در شکل مشخص کردم اهرم کرده وآنرا بالا می آوریم

[attachment=4]29.jpg[/attachment]

30- و در همان حال پیچ گوشتی کوچکتر را زیر زائده فنری قرار می دهیم و بست را بصورت کشویی خارج می کنیم

[attachment=5]30.jpg[/attachment]

31- بست پایینی راحتتر خارج می شود

[attachment=6]31.jpg[/attachment]

32- باز کردن بست بالایی که زیر مخرن است همانطور که گفتم مشکل تر است و ممکن است مثل مال من لبه مخرن بشکند

[attachment=7]32.jpg[/attachment]

33- حالا می توانیم مخزن را از پمپ جدا کنیم

[attachment=8]33.jpg[/attachment]

34- 2 تا بستهای فلزی خارج شده(که بنظرم برای اتصال مخزن به پمپ بسیار بد و انحصاری طراحی شده اند بهتر بود مخزن به پمپ پیچ می شد) با این طرح خیلی زود از محل اتصالی پمپ به مخزن نشتی بوجود می آید

[attachment=9]34.jpg[/attachment]

35- اورینگ را خارج می کنیم

[attachment=10]35.jpg[/attachment]

36-اینهم اورینگ آببندی بین پمپ و مخزن که متهم اصلی است و با همان 2 تا بست محکم شده است و بایستی تعویض شود

[attachment=11]36.jpg[/attachment]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

ادامه تصاویر...

37-رفتم اورینگ فروشی و خواستم که مشخصاتش رو برام بگه و مشابهش رو تهیه کنم. بعد از اندازه گیری با کولیس گفت قطر داخلیش 13.5 میلیمتر است و ضخامتش 1.5 که نوع مرغوبش در حال حاضر 1500 تومان و معمولی 500 است که در شکل زیر اورینگ زردرنگ بقول فروشنده اصلی بوده و اون سیاه تکی سمت چپ مال خودمه که خراب شده ضمنا چون 5000 تومنی دادم و خورده نداشت و ازاونجا که مغازه اورینگ فروشی بود بقیه شم بهم اورینگ داد!

[attachment=0]37.jpg[/attachment]

38- محل اورینگ روی پمپ

[attachment=1]38.jpg[/attachment]

39- و مخزن پلاستیکی که به تنهایی قابل خرید و تعویض است (در حال حاضر ساخت ترکیه و در بسته بندی متفرقه غیر ایساکویی 35 تومنی در بازارموجود بود)

[attachment=2]39.jpg[/attachment]

40-می توانیم مخزن قبلی رو اگه نشتی نداره کامل بشوییم و تمیز کنیم

[attachment=3]40.jpg[/attachment]

41-اورینگ خراب رو تعویض می کنیم و کمی آنرا با روغن هیدرولیک چرب می کنیم تا موقع جازدن راحت در جای خودش قرار بگیره

[attachment=4]41.jpg[/attachment]

42-با قرار دادن مخزن روی پمپ بستها رو سر جاش قرار می دهیم

[attachment=5]42.jpg[/attachment]

43-جا زدن بستها خیلی راحتتر از بیرون آوردن آنهاست

[attachment=6]43.jpg[/attachment]

44-می توانیم کمی نوار تفلون به محل اتصال پیچ لوله فشار قوی به پمپ بپیچیم

[attachment=7]44.jpg[/attachment]

45-وپمپ آماده شده رو در همان ظرف که روغن آنرا خالی کرده و تمیز کرده ایم قرارداده و اتصالات را می بندیم

[attachment=8]45.jpg[/attachment]

46-این بست روی شیلنگ برگشت از مخزن هیدرولیک است و یه بست خاص می باشد که جاگذاریش خیلی سخت است اما نگران نباشید می توانید بجای آن از بستهای معمولی شیلنگ گازکه پیچ داراست استفاده کنید و یا اینکه مثل من از آن استفاده نکنید

[attachment=9]46.jpg[/attachment]

47-ظرف را به همراه شیلنگهای متصله کنار می گذاریم تا بتوانیم قسمتهای زیر پمپ رو تمیز کنیم

[attachment=10]47.jpg[/attachment]

48- اگر دینام خیلی چرب شده باز کرده و سرویس می کنیم وگرنه قسمتهای قابل دسترس رو تمیز می کنیم

[attachment=11]48.jpg[/attachment]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوستان سلام

اگه قصد تعویض مجموعه پمپ و مخرن مثل اونی که جناب feredi عکس شو تو همین تاپیک قرار دادن داشتین مراحل جدا کردن مخزن از پمپ و تعویض اورینگ رو ندارین اما می تونید ازهمین روش استفاده کنید


آخرین سری تصاویر ...

49-سه عدد پیچهای پمپ رو می بندیم و سه عدد بست های لوله را سر جایش قرار می دهیم

[attachment=0]49.jpg[/attachment]

50-روغن هیدرولیک فرمان مناسب تهیه می کنیم در حال حاضر روغن توتال fluid atx یک لیتری با قوطی طوسی رنگ در بازار به قیمت 15000 تومان موجود است . چون 5 ماه پیش از همین نوع روغن استفاده کرده بودم (قوطی سمت راست که اون زمان 10000تومان بود) مجددا از همان مارک تهیه کردم ضمنا موقعیت خوبی برای تعویض روغن هیدرولیک است که دستور العمل آن در بخش مشکلات فرمان هیدرولیک موجود است

[attachment=1]50.jpg[/attachment]

51- می توان روغن را با قوطی داخل مخرن ریخت اما چون می خواستم عکس بگیرم برای مقداری از آن از قیف استفاده کردم ولی نیازی به این کار نیست

[attachment=2]51.jpg[/attachment]

52- مقداری از روغن قبلی که داخل مخزن بوده را درسمت راست ظرف ریختم تا با روغن جدید سمت چپ که رنگ روشنتری دارد مقایسه کنیم

[attachment=3]52.jpg[/attachment]

53-میزان روغن داخل مخزن رو با درجه روی درب اندازه گیری می کنیم همانطور که می دانید روی گژ درب مخرن مقادیر ADD و C و H داره که در حالت عادی وقتی سطح روغن به ADD رسید باید اضافه شود

C یعنی ماکزیمم سطح روغن در حالت سرد

H یعنی ماکزیمم سطح روغن در حالت گرم

[attachment=4]53.jpg[/attachment]

54-تسمه دینام رو از نظر فرسوده بودن کنترل کرده و در صورت سلامت آنرا جا می زنیم برای اینکار لازم است با رینگی 13 پیچ تسمه سفت کن رو در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانیم تا تسمه جا بخورد

[attachment=5]54.jpg[/attachment]

55-ماشین رو درجا روشن می کنیم و چند بار فرمان رو در جا به چپ و راست می پیچونیم (قبل از چرخاندن فرمان با روشن کردن موتور یه نگاه ظاهری به اجزای هیدرولیک می اندازیم که هم چیز مرتب باشه)

[attachment=6]55.jpg[/attachment]

56-مجددا سطح روغن رو کنترل می کنیم که قطعا سیستم هواگیری شده باید دوباره روغن اضافه کنیم تا درجه H

[attachment=7]56.jpg[/attachment]

57-کل میزان روغن استفاده شده برای اینحالت حدود نیم لیتر است.

[attachment=8]57.jpg[/attachment]

58-عایق حرارت گیر و لوله شیشه شور و سایر بستها رو نصب کرده و یه دور با ماشین می زنیم

[attachment=9]58.jpg[/attachment]

59- مجددا سطح روغن رو کنترل می کنیم

[attachment=10]59.jpg[/attachment]

60- اگه همه چیز مرتب بود کار تمام است

[attachment=11]60.jpg[/attachment]

موفق باشید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوتا سوال داشتم

من به دلیل آتش گرفتن موتور ماشینم و سفت شدن فرمان مجبور شدم پمپ هیدرولیک رو عوض کنم ولی پمپی که نمایندگی برام انداخت نمیدونم کجایی هست و مشکلی که با پمپ جدید دارم اینه که وقتیکه ماشین زیاد کار میکنه و گرم میشه فرمون هم سفت میشه.

حالا سوالهام اینه که اولا میشه پمپ قبلی رو تعمیر کرد و با این پمپ آشغال عوضش کرد یا نه ودوم این که چرا پمپ هیدرولیک جدید وقتی گرم میشه فرمون هم سفت میشه؟ممنون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سوالتون رو تو پی ام جواب دادم همون پاسخ رو واسه دوستانی که تاپیک رو دنبال می کنند نقل قول می کنم

[highlight=#ececec]سلام دوست عزیز[/highlight]

[highlight=#ececec]شاید پمپ قبلی رو بشه تعمیر کنین بستگی داره دلیل تعویض که آتش سوزی بوده چه ایرادی بوجود آورده مثلا تاب برداشته یا مخزنش سوخته یا دلیل دیگه داشته که مجبور شدین عوضش کنین[/highlight]

[highlight=#ececec]در مورد عدم کارکرد صحیح پمپ جدید به 2 تا موضوع شک دارم یکی کیفیت روغن هیدرولیکی که بعد از تعویض پمپ خریدین ممکنه وقتی گرم میشه بعلت بی کیفیتی روغن درست عمل نمیکنه و دومی که خودتون اشاره فرمودین خود پمپ خوب عمل نمی کنه و فشار لازم برای نرمی فرمون رو ایجاد نمی کنه(در هر صورت با تعویض روغن هیدرولیک میشه فهمید که اشکال مربوط به روغنه یا پمپ اگر با روغن هیدرولیک total مرغوب باز هم اشکال باقی بمونه بعد برین سراغ پمپ حالا یا تعمیری خودتون یا تعویضی استوک)[/highlight]

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام منم همین مشکل رو دارم که وقتی ماشین گرم میشه فرمون سفت میشه پمپ ماشینم فابریکه روغن هم کاسپین میریزم جالب اینجاست که روغن جدید میریزم فرمون تا چند وقتی خیلی خوبه اما کمکم مشکل بر میگرده البته اونقد سفت نمیشه اما وقتی نرمتره بهتره.روغنو 1 ماه پیش کامل موقع تعویض اورینگ عوض کردم راستی یه سوال دیگه وقتی در مخزن رو باز میکنم توش هوا داره وقتی باز میکنم یه صای فس شنیده میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

فقط صدای فس میاد یا روی سطح روغن حباب وجود داره؟بعد از تعویض روغن هواگیری انجام دادین؟ اگر نه درب مخزن هیدرولیک باز کنید و یه گوشه مناسب قرار بدید و چند بار فرمون بصورت درجا بطور کامل به چپ و راست بچرخونید و درب مخزن مجددا" ببندید تا هواگیری انجام بشه

نمیدونم میتونه به موضوع سفت شدن فرمان مرتبط باشه یا نه ولی یادم میاد جایی آقای جوادی گفته بودن که حرارت روی روغن هیدرولیک تاثیر منفی میذاره شاید شاید آسیب دیدن عایق حرارتی لوله های رفت و برگشت روغن یا خود مخزن تو مشکل سفت شدن فرمان در هنگام گرم شدن بی تاثیر نباشه. البته اینطور که بنظر میاد سفت تر شدن فرمان چه نسبت به مدلهای اولیه 206 چه در هنگام گرم شدن خودرو برای اکثر دوستان محسوس هست

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری