مهدي

تاپیک جامع عدم روشن شدن 206 ( برق ،استارت و مباحث مربوطه)

1,005 ارسال در این موضوع قرار دارد

با سلام

ماشين من (206 تيپ 3 ) بوده و در هواي سرد صبح ها بعد از قطع شدن صداي پمپ بنزين خوب روشن نميشه و بعد از چند بار استارت خوردن روشن ميشه ، براي رفع اين مشكل چه كار بايستي بكنم ؟ با تشكر از راهنمايي شما

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

مهدی جان بنزین سوپر مینزنین؟

اگه سوپره به معمولی تغییر بدین احتمالا راحت تر روشن میشه!

اگر هم نه، این موارد چک بشن

تعویض فیلتر بنزین

بازرسی شمع ها

وضعیت روغن(درجه گرانروی)

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

من تازه اين سايت رو پيدا كردم و مطالب تخصصي و پاسخهاي دقيق و در عين حال مودبانه دوستان رو قابل تحسين مي دونم.

ـــــ

من دو ماه هست كه با يك مشكل موذي مواجه شدم كه ديگه داره اعصاب و روان من رو از بين مي بره.

اگه بتونيد كمك كنيد تا ابد دعاگو خواهم بود.

ـــــ

ماشين من 206 تيپ 2، مدل بهمن 1388 هست. موتور TU3A و ECU موتور Valeo هست. در حال حاضر هم ورژن 38 نرم افزار روي BSI فعال هست كه قبلاً ورژن 45 بوده.

ـــــ

مشكل اينه كه،

1- زماني كه ماشين مدتي خاموش ميمونه و BSI وارد مود استندباي ميشه مشكل خودش رو نشون ميده.

2- با باز كردن سويچ (Ignition On) چراغ چك روشن ميشه و عقربه بنزين بالا مياد اما نشاندهنده دماي آب تو همون حالت باقي مي مونه ... و البته مشكل اصلي اين كه موتور به صورت نرمال استارت مي خوره اما روشن نميشه ...

3- روشن شدن موتور زماني اتفاق مي افته كه ارتباط شبكه برقرار بشه (نشونه قابل رويت اين اتفاق بالا اومدن آمپر آب هست)

4- باز شدن شبكه مدتي بين چند ثانيه تا چند دقيقه طول ميكشه و دو سه بار هم انقدر طول كشيده كه ماشين به حالت Eco Mode بره و در اين حالت مشكل حاد ميشه. دو مرتبه با اين اتفاق مجبور به حمل ماشين با جرثقيل خودرو بر شدم.

5- دفعه اول ماشين رو به نمايندگي بردم و اونجا بعد از 25 روز خوابوندن ماشين اقدام به تعويض ECU كردن، اما فقط دو روز (به دليل ثبت شده نبودن هيچ خطايي در ECU ها و BSI) ماشين خوب استارت خورد و بعد دوباره همون آش و همون كاسه ...

6- بار بعد ديگه ماشين رو دست نمايندگي ندادم و پيش يك آدم خبره پژو كار بردمش، اونجا هم عليرغم تلاش زياد و جايگزين كردن اجزاي شبكه با نمونه هاي ديگه نتيجه اي حاصل نشد و بعد از 2 هفته كماكان به دنبال پيدا كردن مشكل برقي در دسته سيم موتور هستند ...

7- (مهم) باز شدن شبكه با راهنما زدن، بوق، تك چراغ و روشن گذاشتن چراغها سريعتر اتفاق مي افته.

8- تصور من اينه كه با توجه به مورد بالا ممكنه سست بودن يك اتصال يا يك چنين چيزي در مجموعه COM2000 شبكه رو با مشكل مواجه مي كنه ؟!

شما نظرتون چيه؟

الان قصد دارم برم COM2000 رو چك كنم،‌ نتيچه رو اعلام مي كنم.

التماس مي كنم در اين بحث شركت كنيد چون ساده ترين مورد ممكنه دوماه من رو از كار و زندگي انداخته باشه.

با تشكر.

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام,

گفتید BSI اول 45 بود بعد شد 38؟ دلیل چیست؟

و این که ایرادی در ECU ثبت می شود؟ ایراد رو با اینجا بازگو کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام همشهری

با تشکر،

خطاهای ثبت شده عموماً خطای موفت سنسور اکسیژن و مپ سنسور هستند که به دلیل دستکاری پیاپی اتصالات موتور در ECU ثبت شده بودند و ناشی از ایراد در سیستم نیستند.

داونگرید ورژن BSI هم به دلیل این بود که ناهماهنگی نرم افزاری هم به عنوان یک احتمال در این مورد باید چک می شد. تمامی ورژنهای موجود تست شدند، بعضیها در بدو امر به صورت اتفاقی جواب می داد و البته بعداً به مشکل می خوردند. فعلاً ورژن 38 روی ماشین هست و ضمن ساپورت آپشنهای ماشین مشکلی هم نداره. در خقیقت این موارد رو برای اینکه تمام اطلاعات رو داده باشم نوشتم، چه بسا برای من که اطلاعات محدودی دارم بی اهمیت جلوه کنه اما برای یک استاد فن مهم باشه.

همونطور که توی مطلب قبل نوشتم مشکل زمانی دیده میشه که BSI شبکه رو باز نمیکنه و زمانیکه دستگاه به ماشین متصل میشه اساساً مشکلی وجود نداره و خطایی هم دیده نمیشه.

باز هم تشکر.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوست عزیز سلام و خوش آمدین

امیدوارم مشکلتون حل بشه، جوابش چه اینجا پیدا بشه چه توسط تعمیرکار، مهم اینه که مشکل حل بشه

اول یک سری سوال:

وقتی تو ماشین میشینین، بعد از باز کردن در راننده پشت آمپر فعال میشه؟(عدد کیلومتر بالا روشن میشه؟) وقتی سوئیچ باز میشه ، امپر بنزین بالا میاد ولی ولی امپر آب اصلا تکون نمیخوره؟ در این موقعیت اگه استارت بزنین ماشین روشن نمیشه ولی اگه یک تک نوربالا بزنین، امپر آب بالا میاد و بعد هم ماشین روشن میشه؟

در حالتی که امپر آب تکون نمیخوره، سیستم پخش کار میکنه؟ چراغ سقفی؟

این مورد رو میشه از چند نظر بررسی کرد

مورد اول وضعیت ایموبلایزر و شناسایی به موقع و درست کد سوئیچ از طرف ماشین(در واقع همون com2000 و سپس ECU)

با توجه به اینکه ظاهرا BSI با نمونه ها دیگه جایگزین شده یا خام شده،مشکل حل نشده، احتمال وجود مشکل در com2000 هست

وقتی سوئیچ نزدیک به شکافش میشه، یک تبادل کد بین ماشین و سوئیچ انجام میشه

در واقع کد شدن داده ها توسط com2000 انجام میشه و روی شبکه به ECU میرسه و بعد تجزیه و تحلیل توسط ECU دستور پاشش سوخت داده میشه

ولی مشکل اینجاست که شما میفرمائید شبکه در حالت خواب قرار میگیره و رله های BSI در حالت استند بای قرار دارن و اینجا حتی اگه ایموبلایزر هم در کار نباشه، باید امپر آب بالا بیاد

پس مورد دیگه اشکال در سیستم برق که میتونه از ECU ، BSI ، پشت امپر یا سیم کشی و دسته سیم ها باشه

از اونجایی که پشت امپر دخالتی در روشن شدن ماشین نداره و حتی اگه جدا هم بشه، ماشین روشن میشه، از لیست خط میخوره

مورد دیگه ECU هست

میفرمایئد ECU تعویض شده،با تعویض ECU ، به مدت کوتاه هم همه چیز نرمال بود و هیچ مشکلی وجود نداشت؟ مجددا مشکل از کجا شروع شد؟

به نظر میاد پس مشکلی از ECU هم نیست

ولی من شخصا اگه از کام2000 هم خیالتون راحت بشه، به BSI مشکوکم

چون رله ها در BSI قرار داره و وقتی سوئیچ رو باز میکنین باید رله ها عمل کنن،شبکه فعال بشه تا بعد کدینگ و دیکدینگ و... انجام بشه

رو BSI چه کار هایی انجام دادن؟ تعویض شده تاحالا برای تست؟

ماشینتون تصادف داشته یا به هر دلیلی دسته سیم ها دست خورده باشن یا زخمی شده باشن؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام,

همونطور که دوست خوبمون گفتن مشکل میتونه از BSI و رله ها باشه. همچنین به خاطر شل شدن سوکت ها هم میتونه باشه.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
دوست عزیز سلام و خوش آمدین

امیدوارم مشکلتون حل بشه، جوابش چه اینجا پیدا بشه چه توسط تعمیرکار، مهم اینه که مشکل حل بشه

اول یک سری سوال:

وقتی تو ماشین میشینین، بعد از باز کردن در راننده پشت آمپر فعال میشه؟(عدد کیلومتر بالا روشن میشه؟) وقتی سوئیچ باز میشه ، امپر بنزین بالا میاد ولی ولی امپر آب اصلا تکون نمیخوره؟ در این موقعیت اگه استارت بزنین ماشین روشن نمیشه ولی اگه یک تک نوربالا بزنین، امپر آب بالا میاد و بعد هم ماشین روشن میشه؟

در حالتی که امپر آب تکون نمیخوره، سیستم پخش کار میکنه؟ چراغ سقفی؟

این مورد رو میشه از چند نظر بررسی کرد

مورد اول وضعیت ایموبلایزر و شناسایی به موقع و درست کد سوئیچ از طرف ماشین(در واقع همون com2000 و سپس ECU)

با توجه به اینکه ظاهرا BSI با نمونه ها دیگه جایگزین شده یا خام شده،مشکل حل نشده، احتمال وجود مشکل در com2000 هست

وقتی سوئیچ نزدیک به شکافش میشه، یک تبادل کد بین ماشین و سوئیچ انجام میشه

در واقع کد شدن داده ها توسط com2000 انجام میشه و روی شبکه به ECU میرسه و بعد تجزیه و تحلیل توسط ECU دستور پاشش سوخت داده میشه

ولی مشکل اینجاست که شما میفرمائید شبکه در حالت خواب قرار میگیره و رله های BSI در حالت استند بای قرار دارن و اینجا حتی اگه ایموبلایزر هم در کار نباشه، باید امپر آب بالا بیاد

پس مورد دیگه اشکال در سیستم برق که میتونه از ECU ، BSI ، پشت امپر یا سیم کشی و دسته سیم ها باشه

از اونجایی که پشت امپر دخالتی در روشن شدن ماشین نداره و حتی اگه جدا هم بشه، ماشین روشن میشه، از لیست خط میخوره

مورد دیگه ECU هست

میفرمایئد ECU تعویض شده،با تعویض ECU ، به مدت کوتاه هم همه چیز نرمال بود و هیچ مشکلی وجود نداشت؟ مجددا مشکل از کجا شروع شد؟

به نظر میاد پس مشکلی از ECU هم نیست

ولی من شخصا اگه از کام2000 هم خیالتون راحت بشه، به BSI مشکوکم

چون رله ها در BSI قرار داره و وقتی سوئیچ رو باز میکنین باید رله ها عمل کنن،شبکه فعال بشه تا بعد کدینگ و دیکدینگ و... انجام بشه

رو BSI چه کار هایی انجام دادن؟ تعویض شده تاحالا برای تست؟

ماشینتون تصادف داشته یا به هر دلیلی دسته سیم ها دست خورده باشن یا زخمی شده باشن؟

سلام و صبح به خير

ممنون بابت پاسخ شما،

بله، همه چيز كاملاً نرمال هست. پاسخ تمامي سوالات شما "بله" هست. فقط توضيح اينكه فقط با يك تك چراغ اين اتفاق نمي افته و چند بار راهنماي طرفين، تك چراغ، بوق و ... خلاصه برق گرفتن از عملگرهاي تحت فرمان COM2000 غالباً جواب ميده.

مشكل ايموبيلايزر منتفيه، آلارم سوييچ، چراغ سقفي و ... همه كار مي كنن. ضمن اينكه ايموبيلايزر اگر سوييچ رو نشناسه، بعداً‌ حافظه خودش رو به دست نمياره، اما ماشين من بعد از يك بار روشن شدن، دفعات بعدي با نيش استارت روشن ميشه، البته اگر BSI مهلت خوابيدن پيدا نكنه.

در مورد ECU هم فرمايش شما صحيحه.

اما رله هاي BSI هم دقت كردم، كاملاً به موقع عمل مي كنن و صداي رله ها قابل شنيدنه، مگر اينكه رله ها فعال بشن اما به دليل بسته نبودن مدار مثلاً‌ در اثر خرابي كانكتور يا قطع بودن يكي از سيمها اين مشكل رو ايجاد كنه،‌اما در اين مورد هم سوال من اينه كه چطور دفعات بعدي اين اتفاق نمي افته ؟!!! :?:

از تمام اين موارد كه بگذريم، ابهام در اينجا است كه پمپ بنزين و كويل عمل مي كنن (صداي پمپ بنزين شنيده ميشه و نحوه چرخيدن موتور با استارت زدن هم نشان از برقدار بودن سيستم جرقه زني هست) و برقدار ميشن، پس سوييچ، BSI و ECU تقريباً تا مرحله آخر به خوبي عمل مي كنن و برق سيم BM26 (اگر اشتباه نكنم) تامين ميشه.

ماشين تصادف نداره، اما دسته سيمهاي 206 هاي جديد كلاً زخمي هستن، واقعاً‌ بد و بي كيفيت هستن و ... (بگذريم الان عصباني ميشم)

يك سوال جهت همفكري:

با مراجعه به نقشه هاي برقي (ص 28 نقشه هاي برقي 206 ، IGNITION ON - ENGINE STOPED ) و لاجيك سيستم در اين وضعيت، شايد بشه نتايج خوبي بگيريم كه براي اينكه مطلب طولاني نشه در يك پست جداگانه برداشتم رو مطرح مي كنم.

ممنون.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لطفاً اگر در مواردي كه مي نويسم اشتباهي دارم به من بگيد، اينها تنها برداشتهاي يك آماتور از نقشه ها و مدارك فني ماشينه و كوچكترين ادعايي در مورد موضوع ندارم.

ــــــــــ

باز شدن سويچ برق رو به رله دوبل ارسال مي كنه و اين جريان بدون عمل كردن رله و از مسير بوبين مستقيماً به سمت ECU ميره و به اين ترتيب ECU متوجه باز شدن سويچ ميشه. (احتمال اشكال در اين مرحله وجود نداره)

حالا ECU برق منفي (بدنه) رو براي رله سمت ديگه رله دوبل متصل مي كنه و اين رله كه از طريق سيم معروف BM26 برقدار هست عمل مي كنه و جريان مثبت همين سيم رو به ECU وصل مي كنه. (در اين مرحله هم با توجه به روشن شدن چراغ چك، نميتونه مشكلي وجود داشته باشه)

در اين وضعيت ECU برق اصلي خودش رو به دست مياره و آماده روشن شدن موتور و مراحل بعدي ميشه.

ــــــــــ

با استارت زدن و چرخش موتور سيگنال سنسور دور موتور مستقيماً‌ به ECU ارسال ميشه و ECU رو متوجه مي كنه كه قراره ماشين روشن بشه. (؟؟؟)

در اين مرحله ECU برق منفي (بدنه) رو براي رله اولي ارسال مي كنه و رله عمل ميكنه (مثبت رله قبلاً‌ از طريق BM26 تامين شده) و برق براي پمپ بنزين،‌انژكتور و كويل ارسال ميشه.

__________

اگر درست فهميده باشم اين مراحل از اول تا آخر به درستي انجام ميشه.

و باز هم اگر درست فهميده باشم با توجه به كار كردن كويل و پمپ بنزين اگز پاشش انژكتورها هم انجام بشه هيچ دليل منطقي براي روشن نشدن موتور باقي نمي مونه.

در نتيجه كافيه كانكتورهاي انژكتورها و سيمهاي 1210 و 1320 و زيرشاخه هاشون كه تامين كننده انژكتورها هستن تست بشن، درسته؟

منتظر نظر كارشناسانه شما هستم.

با تشكر مجدد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون بابت پاسخ ها، فقط یک سوال دیگه ، ماشینتون مدل با ABS که نیست؟

فکر کنم جزوه های pdf ایرانخودرو رو چک کردین، متاسفانه این جزوه ها بروز نشدن و مال سال های 80-81 هستن که مربوط به 206 های تیپ یک میشن، اگه BH28 و... تو اون نقشه ها بود، شماتیک ها با ماشین شما فرق داره

اما در مورد مشکل... به صورت کلی که به این قضیه نگاه میکنیم همه چیز صحیح و سالم به نظر میاد و وقتی که موتور به هر شکلی روشن شد، خاموشش کنیم و بلافاصله استارت بزنیم و به سادگی روشن بشه، پس نباید مشکلی توی سیستم جرقه، BM34 و پاشش سوخت و... داشته باشیم

هرچی هست، مربوط به BSI یا COM2000 میشه

در مورد مسئله ای که مطرح کردین، باز کردن سوئیچ هم زمان هم از سمت BSI و هم از سمت BM34 وضعیت باز شدن تشخیص داده میشه و به صورت مجزا عمل میکنن

مسئول شناسایی ایموبلایزر BSI هست و بعد اون فقط چند اتصال ساده و یک رله در BM34 استارت رو راه میندازن

به نظر میاد شما تو این قسمت هیچ مشکلی ندارین چون بعد روشن شدن و استارت مجدد همه چیز نرمال عمل میکنه

ما فقط باید دنبال این باشیم که چرا BSI از حالت استندبای خارج نمیشه، چون مشکل همونه درسته؟

الان تنها چیزی که از عملکرد موتور مشخصه، اینه که سوخت پاشش نداره و چیزی هم که جلوی پاشش سوخت رو میگیره ، ایموبلایزره

درست گفتین شما،ایموبلایزر درست عمل میکنه! ولی وقتی که BSI در حالت استند بای هست و شما سوئیچ رو باز میکنین ولی با شبکه ارتباط برقرار نمیکنه، نمیتونه سیگنال تائید ایموبلایزر رو هم برای ECU بفرسته! چون برق کاملا توی BSI جریان نداره

به نظر من بهترین کار فعلا اینه که یکبار COM2000 برای تست با یک نمومنه سالم تعویض بشه و تست کنین که چه وضعی داره

اگه مشکل با com2000 حل نشد، باید در روی BSI فکوس کنین

برای سیم کشی هم تو کمتر از 3-4 ساعت یعنی یک صبح تا ظهر میشه کل سیم کشی رو کشید پایین و تست کرد

تعمیرکار های حرفه ای برق پژو راحت این کار رو میکنن و مشکلی هم پیش نمیاد

در انتها باز هم میگم به نظر من دستور پاشش فقط به دلیل عدم شناسایی ایموبلایزر صادر نمیشه و باید دنبال دلیل فعال نشدن BSI بود

این شماتیک ها رو هم ببینین

موتور استارت:

Starter%20copy.jpg

سوئیچ و ارتباطش:

Switch%20copy.jpg

سیم کشی سوئیچ و ارتباطش

Switch2%20copy.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری