afshinv8

نوسان و ثابت نبودن دور موتور (استپر،دریچه گاز و...)

736 ارسال در این موضوع قرار دارد

نوسان و یا ثابت نبودن دور موتور به حالتی گفته میشه که دور موتور ماشین ، دچار نوسان و تغییر دور غیر عادی می شود.


این حالت بیشتر در موقعیت درجا کار کردن خودرو رخ می دهد ، حالتی که موتور روشن و پدال گاز آزاد است.


نوسان طبیعی بین 30 الی 60 دور در دقیقه است


یعنی بازی کردن عقربه دور موتور روی خط 800 دور ، در حدود 1 میلی متر بالا و پایین یا حتی مقدار اندکی بیشتر طبیعی است.


نوسانی نشان از وجود ایراد دارد که باعث پایین آمدن دور موتور به حدی که موتور به لرزش بیفتد (حدود 700 دور به پایین ) و یا بالا رفتن بیش از حد به شکلی که خودرو گاز بخورد ، مانند مواقعی که موتور سرد است.


اصطلاح نوسان در این موضوع برای ما به 2 معنی است.

1.افزایش و یا کاهش دائمی دور موتور بیش از حد معمول

2. بازی کردن دور موتور.


وظفه کنترل دور موتور در وحله اول بر عهده میزان هوای ورودی به موتور است.

در 206 های ایرانی ، 2 سیستم برای ورود هوا به موتور در نظر گرفته شده.

نوع اول سیمی بوده که یک سیم مشابه سیم ترمز دوچرخه از پدال گاز تا دریچه گاز کشیده شده.


tu3.jpgtu3.jpg"><a href=http://ir206.persiangig.com/image/Navasan/tu3.jpg' alt='URL>'>

نوع دوم که دریچه گاز برقی بوده و یک موتور روی آن نصب شده است.



xa0zn0vbcwdfu0al6xanc_s.jpgNavas ... xanc_s.jpg"><a href=http://ir206.persiangig.com/image/Navasan/xa0zn0vbcwdfu0al6xanc_s.jpg' alt='URL>'>

نوع اول(دریچه گاز سیمی) تنها بر روی 206 های تیپ 2 و 3 با موتور tu3 و روز اول تولید در ایران تا سال 1385 نصب شده اند.

این نوع از موتور های دریچه گاز سیسمی، دارای سیستم برق و مدیریت موتور ECU با نام ساژم اس 2000 Sagem S2000

هستند.

همانطور که اشاره کردم ، سیمی از پدال گاز تا دریچه کشیده شده است و با فشردن پدال گاز ، دریچه باز می شود و با رها کردن پدال گاز ، دریچه کاملا بسته می شود. در این حالت (دریچه بسته) عمل تنظیم هوای ورودی بر عهده قطعه ای است به نام استپر موتور.

استپر موتور stepper motor یک موتور پله ای است که با عقب و جلو کردن یک میله مخروطی در سر راه جریان عبور هوا، میزان هوای ورودی را تنظیم می کند.


دایره زرد رنگ در عکس زیر:

%DA%AF%D8%B1%D9%85%DA%A9%D9%86-%D9%87%D9Navas ... te.ir_.jpg"><a href=http://ir206.persiangig.com/image/Navasan/%DA%AF%D8%B1%D9%85%DA%A9%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%B2%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-www.globyte.ir-%DA%AF%D9%84%D9%88%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-car.globyte.ir_.jpg' alt='URL>'>


علائم خرابی این قطعه به شرح زیر است: استارت زدن و به سختی روشن شدن ویا روشن نشدن موتور بدون فشار به پدال گاز.در این حالت اگر پدال را فشار دهید و همزمان استارت بزنید و موتور روشن شود ولی با رها کردن پدال گاز موتور خاموش شود، اولین احتمال خرابی استپر موتور است.در این حالت استپر جلو آمده و راه هوای ورودی کاملا بسته شده است. راه هوای ورودی در عکس بالا با فلش مشخیص شده است.


از علائم دیگر و اصلی که مربوط به این تاپیک است ، نوسان دور موتور در حالت درجا است که باعث نوسان نسبتا شدید دور موتور شده و خودرو دچار گاز خوردگی هرز و یا پایین آمدن دور موتور و لرزش می شود.

در این حالت باید ابتدا نسبت به شست و شوی استپر موتور اقدام کنیم و در صورتی که در هنگام شستشو مشاهده کردیم دنده های میله استپر موتور خورده شده و یا در زمان جا زدن و بیرون کشیدن میله ، هرزگردی و خر خر غیر طبیعی وجود دارد ، نسبت به تعویض استپر اقدام کنیم. در کل یکی از بهترین راه های تشخیص سلامت استپر موتور هم حس کردن ضربات و عملکرد استپر در زمان جا زدن و یا در اوردن میله است.

.................

در پژو 206 های تیپ 2و3 مدل 86 و بعد از آن و کلیه 206 های تیپ 5 و6 ، دریچه گاز از نوع برقی شده است. در این نوع همانطور که بالاتر عرض کردم، یک موتور روی دریچه گاز نصب شده و یک سنسور روی پدال گاز قرار دارد. اطلاعات مربوط به فشرده شدن پدال گاز به ECU ارسال شده و سپس ECU با پردازش اطلاعات از پدال و سنسور های دیگر ، نسبت به تغییر موقعیت دریچه گاز اقدام می کند.

در این نوع(دریچه گاز برقی) خبری از استپر موتور نیست و وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی چه در زمان گاز خوردن و چه در زمانی که موتور درجا کار می کند، برعهده دریچه گاز برقی می باشد و دریچه است که تعیین می کند دبی هوای ورودی چقدر باشد.

در هر 2 مدل دریچه گاز برقی و سیمی، در زمان استارت و لحظه پس از روشن شدن، ابتدا دور موتور کمی بالا رفته و سپس به دور نرمال می رسد. در سیستم دریچه گاز سیمی این وظیفه بر عهده استپر است. زمانی که موتور را خاموش می کنید ، استپر موتور به عقب رفته و راه هوای ورودی از کانال idle را تا حد ممکن باز می کند تا موتور با ورود هوای کافی به راحت روشن شود و لحظه ای بسیار کوتاه پس از روشن شدن موتور، بلافاصله استپر موتور عمل کرده و راه هوا را بسته تا موتور به دور نرمال برسد.

در سیستم دریچه گاز برقی ، این مورد نیز بر عهده دریچه است. با بستن سوئیچ دریچه کمی بیشتر از حالت درجا باز می شود وهمینطور باقی می ماند تا در زمان استارت، هوای مور نیاز استارت موتور تامین شود. پس از استارت نیز بلافاصله دریچه کمی بسته می شود و راه را برای ورود هوای نرمال باز می گذارد.


دریچه گاز و استپر موتور ، هر 2 در معرض ورود گرد و خاک اندک و بخارات روغن هستند. بخارات روغن به صورت رسوب روی دریچه گاز و همچنین روی استپر می بندند و باعث اختلال در عملکرد می وشد.


در سیستم استپری! این گرد و خاک و بخارات روی دنده ها رسوب کرده و عملکرد استپر را با مشکل مواجه می کنند. اگر نسبت به شستشوی اصولی این قطعه کوشا باشید، استپر شما تا حدود 100 هزار کیلومتر و یا حتی بیشتر با کیفیت روز اول عمل می کند.

در سیستم دریچه گاز برقی ، وجود رسوب روی لبه های بالایی و پایینی دریچه باعث تغییر حجم هوای ورودی در دور پایین و درجا شده و از علل اصلی لرزش خصوصا در نمونه های اتوماتیک (و باز هم خصوصا در حالت D و R ) می شود که این مورد با تمیز کردن به راحتی قابل حل است.


دریچه گاز های برقی دارای موتور هستند و موتور آن ها نیز دارای قطعاتی است که متاسفانه دچار خاک گرفتی و رسوب می شوند.

این رسوب موجب لرزش، تاخیر و نوسان دور موتور می شود و از ملزومات سرویس های مربوط به لرزش و نوسان دور موتور است.


مورد بعدی مربوط به سیستم فشار منیفولد است. قطعه ای به نام سنسور فشار های منیفولد یا MAP سنسور که مخفف manifold pressure sensor است.

این قطعه وظیفه اندازه گیری فشار منفی موجود در منیفولد را دارد در واقع یکی از سنسور هایی است که به پارامتر های محاسباتی موتور مربوط می شود. در این مورد ، محاسبه حجم هوای ورودی.

در صورتی که این قطعه به درستی پارامتر ندهد و یا کلا معیوب باشد، دور موتور خودرو دچار نوسان، گاز نخوردن و یا حتی عملکرد های عجیبی مانند گاز دادن و رها کردن می شود.

شستشوی این قطعه نیز از ملزومات درمان بیماری نوسان دور موتور است.


در زمینه عیب یابی نوسان ، تشخیص علت نوسان اصلی ترین مورد است. برای تشخیص اصولی حتما به دستگاه دیاگ نیاز داریم.


موتور دارای قطعات و سنسور های متعددی است که وضعیت و عملکرد تک تک آن ها توسط دیاگ قابل مشاهده است(پارامتر ها)


زمانی که مشاهده می کنیم موتور دارای نوسان است، 2 مشکل وجود دارد.

1.پاشش نا منظم حجم سوخت

2.ورود نا منظم هوا


برای تشخیص این موارد باید با مشاهده پارامتر های زنده ، از وضعیت عملکرد موتور مطلع شویم. خیلی از این پارامتر های به صورت زنجیره ای به هم متصل هستند و یک عیب یابی صحیح به معنی تشخیص این زنجیره ها است.

فرضا در زمانی که دور موتور دچار نوسان شدید در حالت درجا شده است، باید به این پارامتر ها توجه کرد:

1.وضعیت استپر

2.زاویه دریچه گاز

3.فشار منیفولد

4.تایم جرقه

5.تایم پاشش


1.اگر استپر موتور در حال عملکرد و عقب جلو کردن میله فلزی(مخروطی ) است، همین مورد باعث این نوسان شده است. در این حالت باید نسبت به سلامت استپر با روش های بالا که عرض شد و یا تعویض با قطعه تستی مطمئن شد.

در صورت خرابی استپر تعویض ودر صورتی که سالم است باید به زنجیره ها توجه کرد(پارامتر پدال گاز)


2.پارامتر دریچه گاز (موقعیت پدال گاز) throttle pedal position sensor



قطعه زیر استپر موتور در عکس بالایی

در صورتی که این قطعه دچار خرابی و یا ایراد شود ، پارامتر های نادرست به ECU ارسال شده و باعث می شود هم پاشش و هم موقعیت استپر از حالت طبیعی خارج شده و موتور دچار نوسان شود.

نحوه تشخیص خرابی نیز تنها از طریق دیاگ و یا تست با نمونه سالم است.


3. مپ سنسور (فشار منیفولد) manifold pressure sensor



azj8861jqiyg02mxrx7b.jpgNavas ... mxrx7b.jpg"><a href=http://ir206.persiangig.com/image/Navasan/azj8861jqiyg02mxrx7b.jpg' alt='URL>'>

در صورتی که map دچار عیب و نقص شود، همانطور که اشاره شد امکان نوسان و یا گاز نخوردن وجود دارد و با استفاده از دیاگ به راحتی می توان از عملکرد این قطعه و سلامت آن مطمئن شد. همچنین تعویض با نمونه سالم نیست از راه های دیگر است.




4. تایم جرقه

در صورت وجود نوسان غیر عادی در جرقه و تخلیه کویل، احتمال بروز نوسان دور موتور وجود دارد. در این حالت ابتدا باید وضعیت شمع ها را بررسی کرد و در صورت نیاز تعویض شوند. سپر لاستیک های سر شمع(وایر) و فنر آن ها از نظر سلامت و ترک نخوردن باید بررسی گردد. مورد آخر کویل بوده و عموما در صورت بروز مشکل خطای آن ثبت می شود ولی باز هم می توان با نمونه سالم برای تست تعویض کرد.


5. تغییرات نا منظم در تایم پاشش خصوصا در حالت درجا از نشانه های خرابی در سنسور اکسیژن و ارسا ل نادرست پارامتر از طرف این سنسور است . دراین مورد باید به پارامتر سنسور اکسیژن توجه کرد و با دقت بازی کردن ولتاژ ان را رسد کرد، در صورتی که شاهد عملکرد غیر عادی بودید، احتمال خرابی سنسور را در نظر بگیرید.


خربای سنسور اکسیژن لزوما باعث روشن شدن چراغ موتور (Engine Check) نمی شود.




در تمامی موارد بالا، اطمینان از سلامت سیم کشی و سوکت های ضروری است.


بعد از تعویض قطعه باید خطای مربوطه پاک شود



استفاده از مطلب با ذکر منبع مجاز است

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دور آرام موتور( درجا روشن) بطور نرمال چند rpm میباشد؟ در اینحالت دور موتور خودروی من زیر 1000rpm میباشد.hi.gif

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

زمانی که موتور گرم باشد بین 800 تا 850

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

زیر 1000RPM معقول میباشد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

من یه تیپ 2 مدل 81 دارم. حدود 3 ماه پیش خواستم دیاگ بزنم اما هر کاری کردم و هر جایی بردن pps وارد ECU نمی شد ولی همه چیز ماشین میزون کار میکرد تا اینکه یه روز صبح که خواستم ماشین رو روشن کنم خیلی بد روشن شد و بعد از روشن شدن هر جوری گاز می دادم دور موتور بالای 2500 نمی رفت یعنی یه حال خفه کردن داشت. تمام قطعات رو عوض کردم و امتحان کردم ، مپ سنسور، استپر، پتانسیومتر ، سنسور اکسیژن و حتی کل دریچه گاز رو امتحان کردم و به توصیه یه دوست کاتالیست رو هم خالی کردم جواب نداد که نداد اما وقتی بنزین رو اسپری می کردم تو دریچه گاز، گاز میخورد، گفتم ecu رو تعمیر کنم ببینم چه کد خطایی میافته، ماشین رو بردم پیش یه برق کار خفن، گفت ECU باید عوض بشه و تعمیر نمیشه، سرتون رو درد نیارم ecu رو عوض کردم ولی بازم گاهی اینطوری میشد، تا اینکه یکی گفت تو روغنت آشغال هست اینجوری میشه ! روغن رو عوض کرم و دیگه اونجوری نشد اما از 2 -3 هفته بعد یه اشکال جدید پیدا کرد!!

اکثر وقتا که ماشین رو روشن می کنم دور موتور بین 1000 و 2000 شدید بازی میکنه ، بعضی وقتا هم بین 1000 و 1200 خیلی تند تند دور موتور بالا و پایین میشه و ضربه می زنه ، و به محض اینکه پام رو رو گاز فشار میدم دور موتور ثابت میشه! رفتم کد خطا شو پاک کنم. یه چند تا حرف انگلیسی و عدد نوشته بود و باز فردا صبح همون شد که بود دو سه بار بردم کد خطا شو پاک کردن هر دفه یه چیزی میزنه!!!!

یکی گفت از دسته سیماته ، یکی گفت استپر یا دریچه هوا از یه جایی هوا میکشه ، خواستم نظر شما رو یدونم ، راستی مصرفم تو جاده حدوده 6.5 تا 7 متغیره اما تو شهر چون دور موتور دائم بازی میکنه مصرف رو 9 می چرخه.

پیشاپیش از کمکهاتون تشکر می کنم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
سلام

من یه تیپ 2 مدل 81 دارم. حدود 3 ماه پیش خواستم دیاگ بزنم اما هر کاری کردم و هر جایی بردن pps وارد ECU نمی شد ولی همه چیز ماشین میزون کار میکرد تا اینکه یه روز صبح که خواستم ماشین رو روشن کنم خیلی بد روشن شد و بعد از روشن شدن هر جوری گاز می دادم دور موتور بالای 2500 نمی رفت یعنی یه حال خفه کردن داشت. تمام قطعات رو عوض کردم و امتحان کردم ، مپ سنسور، استپر، پتانسیومتر ، سنسور اکسیژن و حتی کل دریچه گاز رو امتحان کردم و به توصیه یه دوست کاتالیست رو هم خالی کردم جواب نداد که نداد اما وقتی بنزین رو اسپری می کردم تو دریچه گاز، گاز میخورد، گفتم ecu رو تعمیر کنم ببینم چه کد خطایی میافته، ماشین رو بردم پیش یه برق کار خفن، گفت ECU باید عوض بشه و تعمیر نمیشه، سرتون رو درد نیارم ecu رو عوض کردم ولی بازم گاهی اینطوری میشد، تا اینکه یکی گفت تو روغنت آشغال هست اینجوری میشه ! روغن رو عوض کرم و دیگه اونجوری نشد اما از 2 -3 هفته بعد یه اشکال جدید پیدا کرد!!

اکثر وقتا که ماشین رو روشن می کنم دور موتور بین 1000 و 2000 شدید بازی میکنه ، بعضی وقتا هم بین 1000 و 1200 خیلی تند تند دور موتور بالا و پایین میشه و ضربه می زنه ، و به محض اینکه پام رو رو گاز فشار میدم دور موتور ثابت میشه! رفتم کد خطا شو پاک کنم. یه چند تا حرف انگلیسی و عدد نوشته بود و باز فردا صبح همون شد که بود دو سه بار بردم کد خطا شو پاک کردن هر دفه یه چیزی میزنه!!!!

یکی گفت از دسته سیماته ، یکی گفت استپر یا دریچه هوا از یه جایی هوا میکشه ، خواستم نظر شما رو یدونم ، راستی مصرفم تو جاده حدوده 6.5 تا 7 متغیره اما تو شهر چون دور موتور دائم بازی میکنه مصرف رو 9 می چرخه.

پیشاپیش از کمکهاتون تشکر می کنم.

با سلام

این ایراداتی که گفتید بیشتر بر میگرده به استپر هست

شما ایراداتون به بنزین بد هم هست ( سوپر میزنید یا معمولی؟)

انژکتور رو چک کردین؟

میشه فالت رو دقیقا بگید؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام

الان که این پست رو میدم قبرس هستم الان بابام بهم زنگ زد گفت ماشین رو روشن کرده اصلا گاز نمیخوره روی 3400 دور مونده

حدس خودم از استپر هست ولی بابا گفت میخوام ببرم ایران خودرو بابت دریچه گاز! میترسم دست بزنن بد تر بشه

کسی نظری نداره؟؟ الان ماشین روی 3400 دور کار میکنه!!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام امیر جان,

خدا قوت.

خوب بگید اون لوله ای که میرسه به دریچه گاز رو باز کنند ببینن وضعیت دریچه گاز چه جوریه؟

یک بار هم دریچه رو ریست کنید ببینید چی میشه؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
سلام امیر جان,

خدا قوت.

خوب بگید اون لوله ای که میرسه به دریچه گاز رو باز کنند ببینن وضعیت دریچه گاز چه جوریه؟

یک بار هم دریچه رو ریست کنید ببینید چی میشه؟

با سلام به دلیل نداشتن پی پی اس (الان دست خودمه) گفتا تقریبا 30 تا 40 % اپن هست

دریچه ریست شد ولی درست نشد

من فکر کنم از استپر هست ولی میترسم این ایران خودرو بیاد دریچه گاز رو عوض کنه از اون پلاستیکی ها بندازه چون بابا گفت گفتا دریچه گازه!

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام,

سوکت هارو چک کردن؟ اگر میتونن برد رو بزر کنن و تمیزش کنن.احتمالا همون دریچه ی گازه که اینم فکر نکنم تعمیر بشه خودت وارد تری. شایدم مشکل از پدال گاز باشه. بگید با دست اون پره ی داخل دریچه ی گاز رو تکون بدن شاید گیر کرده باشه؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری