206

معرفی سیستم ترمز پژو 206 ایران

<t></t>  

  1. 1. <t></t>


لطفا وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام نمایید تا بتوانید رای خود را در نظر سنجی ارسال نمایید.

73 ارسال در این موضوع قرار دارد

سلام

در پژو 206 های تولیدی ایران مجموعا" 3 نوع سیستم ترمز نصب گردیده است که در این متن مروری سریع بر قابلیت ها و تفاوت های آن ها خواهیم داشت.

تفاوت عمده این مدل ها بر روی سیستم ضد قفل abs است که مجموعه به 2 دسته با abs و بدون abs تقسیم می شوند. همه این مدل ها دارای بوستر خلائی و فشار روغن برای نیروی ترمز هستند.

برای دسته بندی بهتر ، مدل با abs را به دو مدل با abs نوع اول و با abs نوع دوم تقسیم بندی میکنیم که بعدا شرح داده خواهد شد.

1.نمونه بدون سیستم ضد قفل:

این مجموعه ابتدا بر روی 206 های تیپ1 و سپس تیپ2 نصب شد.

این سیستم مجهز به دیسک های تو پر در جلو و ترمز های کاسه ای در عقب است که مدل پایه حساب میشود. وجه تشابه این مدل با مدل با abs نوع اول ، یکسان بودن دیسک های جلو و کالیبر های ترمز میباشد. اما وجه تمایز آن در عقب و کاسه ترمز می باشد که در سیستم با abs نوع اول ، کاسه چرخ ها به دلیل وجود چرخ دنده سرعت چرخ، بزرگ تر از مدل بدون absاست.

بوستر در این مدل با شماره فنی 00202017 و قطر 225 ، با نام مدل بدون abs شناخته میشود.

این سیستم دارای قدرت مطلوب ، دقت متوسط و کورس پدال زیاد است که در ترمز گیری متناوب و بدون رها کردن پدال گاز، موجب پایان یافتن کورس پدال و در اصطلاح چوب شدن آن می شود.

مدل دیگری از سیستم ترمز بدون ضد قفل وجود دارد که بر روی خودروی 206 صندوق دار مدل V1 نصب شده و از نظر سخت افزاری مشابه مدل با abs نوع 2 است ولی دارای سیستم ضد قفل نمی باشد.

ادامه دارد...

پسند شده توسط 1 کاربر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در ادامه، به معرفی ترمز های نصب شده بر روی 206 ایران با قابلیت ضد قفل و یا ABS می پردازیم.

ترمز abs برو روی پژو 206 تیپ3(اخیرا نیز تیپ2) و 206 تیپ 5 و 206 تیپ6 در حال حاضر نصب می شود. از خانواده صندوق دار ها نیز بر روی مدل های V8 , V10 , V6 , V19 نصب شده است(توجه داشته باشید که به دلیل تغییر قوانین و اجباری شدن ترمز abs ، شرکت ایرانخودرو احتمالا تا پایان سال جاری این سیستم را بر روی تمامی محصولات نصب می کند.)

ABS مخفف anti lock braking system می باشد که به معنی سیستم ترمز ضد قفل است.

این سیستم با جلو گیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز گیری شدید و شرایط نا مناسب جوی ، موجب حفظ تعادل و خط سیر خودرو شده و شرایط فرمان گیری را برای راننده فراهم می آورد.

در صورت قفل شدن چرخ ها، خصوصا چرخ های جلو، خودرو دیگر قابلیت فرمان گیری نداشته و همچنین در مواردی طول مسیر طی شده تا توقف کامل افزایش می یابد.

ضمنا" به واسطه ارتباطات سیستم abs با چرخ ها و قابلیت های آن، توانایی اضافه کردن سیستم های کمکی دیگر بر روی این سیستم وجود دارد که مثال بارز آن، سیستم EBD که مخفف Electronic Brake force Distribution می باشد، به معنی "توزیع الکترونیکی نیروی ترمز" می باشد.

به طور خلاصه، این سیستم که با abs یک پارچه است موجب حفظ تعادل و تناسب در نیروی ترمز خصوصا بر روی چرخ های عقب می شود و در هنگام ترمز گیری بر سر پیچ ها و یا مسیر هایی که احتمال قفل شدن چرخ های عقب و یا چرخی خاص بیشتر است، با تقسیم مناسب نیرو از قفل شدن زود هنگام جلو گیری و با افزایش نیرو بر روی چرخ های تاثیر گذار(مانند چرخ های خارج از پیچ ، در هنگام پیچیدن) موجب پایداری ضمن ترمز گیری می شود.

این سیستم بر روی پژو 206 با قابلیت ABS فعال است.

مجموعه ترمز ضد قفل ، علاوه بر دارا بودن قطعات معمول ترمز در 206 تیپ 2 ، دارای قطعات بیشتری ماننده یونیت و پمپ abs ، مجموعه سنسور سرعت چرخ ها و چراغ هشدار-عیب یابی می باشد.

قلب این سیستم، مجوموعه پمپ و یونیت است که به واسطه داشتن شیر های سولونوئیدی توانایی قطع و کاهش فشار ترمز به هر چرخ به منظور کاهش نیروی ترمز، برای جلو گیری از قفل شدن چرخ ها را دارد.

ABS_Unit.jpg

(محل نصب یونیت ضد قفل در پژو 206)

توجه داشته باشید تفاوت عمده بین abs نوع اول و نوع دوم که در نوشته قبلی اشاره کردم بر روی اندازه دیسک جلو و نوع ترمز عقب می باشد.

نوع اول بر روی موتور های 1400 نصب می شود که دیسک جلو از نوع تو پر بوده و سایز کوچکتری نسبت به نوع دوم دارد، در عقب نیز از سیستم کاسه ای در مقابل سیستم دیسکی در نوع دوم بهره می برد. این سیستم اگرچه توانایی بالایی در توقف 206 های موتور 1400سی سی را دارد، ولی در مقایسه با مدل نصب شده بر روی موتور های 1600 ، یک پله پایین تر قرار می گیرد.

ABS نوع دوم به غیر از موارد ذکر شده در بالا، تفاوت ساختاری در دیسک جلو نیز دارا می باشد به این نحو که دیسک جلو این نوع قابلیت خنک شوندگی دارد و به واسطه روزنه و شکاف های موجود در بخش میانی دیسک و وجود جریان هوا در این قسمت، زودتر خنک می شود و از افزایش ناگهانی دما به دلیل عدم ارتباط مستقیم دو سمت دیسک جلو گیری می نماید.

در سیستم ضد قفل، برای تشخیص حالت قفل شوندگی سنسور هایی نصب شده که در ادامه به نحوه کار این سنسور ها به صورت کلی و همچنین خودروی 206 می پردازیم.

در این سیستم برای هر چرخ یک سنسور سرعت در نظر گرفته شده که در پژو 206 سنسور چرخ جلو بر روی سگ دست درون سوراخی ، مسلط به چرخ دنده ای نصب شده بر روی پلوس سوار شده است. این مجموعه(سنسور و چرخ دنده) سرعت چرخ را به یونیت الکترونیکی ضد قفل با دقت و سرعت بسیار بالایی گزارش کرده و یونیت دائما این پارامتر را زیر نظر دارد.

ABS_SENSOR_OEM_4545_79_PEUGEOT_206.jpg

(سنسور سرعت چرخ)

در یک سیکل چرخش چرخ با سرعت نرمال ، تنها لحظه ای قفل شدن چرخ و تشخیص صفر شدن سرعت چرخ به صورت ناگهانی کافی است تا شیر سولونوئیدی مربوط به آن چرخ عمل کرده و فشار روغن همان چرخ را کاهش دهد،در صورتی که با اولین کاهش فشار همچنان چرخ قفل باشد و به چرخش در نیامده باشد، مرحله دوم شیر عمل کرده و فشار را تا قطع کامل کاهش می دهد.

به منظور حفظ فاکتور کاهش شتاب و ترمز گیری، بلافاصله شیر عمل کرده و به سیکل اول بازگشته و فشار را برقرار می کند. اگر مجددا سرعت چرخ صفر شود، بار دیگر مرحله اول شیر سولونوئیدی عمل کرده و فشار را کاهش می دهد و در صورتی که همچنان قفل ادامه داشته باشد، مرحله دوم و قطع کامل فشار رخ می دهد(تکرار) و بعد از آن مجددا فشار برقرار می شود.

این سیکل در یک ترمز گیری شدید چند ده بار در ثانیه برای هر چرخ که در آستانه قفل شدن قرار می گیرد رخ می دهد و این چرخه هیجان انگیز موجب فرمانپذیری خودرو می شود.

توجه داشته باشید در تمامی خودرو های دارای سیستم ضد قفل ، پروسه بالا موجب تغییر شدید و ناگهانی فشار روغن در کل سیستم شده و پدال ترمز و مجموعه پمپ بالای ترمز نیز جزو این سیستم یک پارچه می باشند. و این تغییرات فشار را راننده بر روی پدال ترمز به صورت ضربات ناگهانی و شدید احساس می کند.به خاطر داشته باشید این عمل طبیعی می باشد و به معنی سلامت سیستم abs است.

در چنین لحظاتی تنها با فشار بیشتر و بیشتر به پدال گاز ، به کاهش سرعت در حداقل زمان کمک کنید.

توجه داشته باشید که این سیستم مانند هر اختراع و ساخته دست بشر دارای نواقصی می باشید که البته در مدل های جدید تر تا حدودی رفع گردیده است.

از جمله عدم توقف مناسب و عملکرد نا مطلوب ترمز بر روی یخ و یا سطوحی که اصطکاک به هر دلیلی نا چیز باشد.

عدم تعادل در شرایطی که چرخ های یک سمت خودرو بر روی مسیر خشک و چرخ های دیگر بر روی مسیری لغزنده هستند.

در مجموع، وجود سیستم ترمز ضد قفل دارای محاسن فراوانی می باشد که این ایرادات را تا حدودی قابل چشم پوشی می نماید.

همواره به خاط داشته باشید که هیچگاه سیستم ترمز ضد قفل به صورت 100% قابل پیش بینی نبوده و فاکتور های بسیاری در عملکرد آن و زمان وارد مدار شدن دخیل هستند از جمله جنس و پوشش جاده و آسفالتی که خودرو در حال ترمز گیری بر روی آن است.

کپی برداری از مطلب با ذکر منبع مجاز است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

من از اعضای جدید هستم و در ابتدا تشکر میکنم از شما بابت اینکه با حوصله و دقت به پست ها پاسخ دادید؛ سپاسگزارم.

از اونجا که قصد خرید 206 دارم، پست های سایت را دارم میخونم. به یک سوال برخوردم.

آیا 206های تیپ دو که درحال حاضر توسط ایران خودرو تولید میشن هم EBD و EBA دارند؟ یا اگر این گزینه را هم بخواهیم باید بریم سراغ تیپ 3 و 5 ؟

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوست عزیز و خوش آمدید

لطف دارین

بله، اگر تیپ 2 با ABS خریداری کنین این 2 سیستم هم فعال خواهد بود ولی مدل های بدون ABS فاقد این 2 سیستم هستند

در واقع سیستم ضد قفل (ABS) بیس و و پایه ملزوم برای سیستم هایی مثل EBD و EBA هستند

EBA مخفف Emergency brake assist به معنی سیستم ترمز کمکی است

و EBD مخفف Electronic Brake Distribution یا Electronic Brake-force Distributor و به معنی توزیع الکترونیکی نیرو ترمز است

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

من 206 تيپ 2 مدل نيمه دوم 89 دارم و بعد از دياگ زدن متوجه شدم كه سنسور abs سيگنال براي ecu ارسال نمي كنه اما چراغ آلارم abs هم روشن نمي شه .عملكرد abs را بعضي وقتها حس مي كنم ولي بيشتر وقتها حس نميشه . به نمايندگي مراجعه كردم گفتند مشكلي نداره abs عمل مي كنه . دستش نزن . خواهش مي كنم راجب سنسورهاي مرتبط بيشتر توضيح دهيد .

باشكر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با سلام. با اجازه ی اوستا(206) .

در 206 تیپ 2 فقط دو چرخ جلو ABS هستش.پس در نتیجه=در تیپ 2 از سیستم EBD و EBA خبری نیست. در تیپهای 3 و5 و6 به علت اینکه هر 4 چرخ ABS هستند این دو سیستم نیز وجود دارد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

pedro جان تیپ 2 های جدید(با ABS) هم هر 4 چرخ ABS دارن وگرنه اگر ترمز شدید میزدن چرخ عقب قفل میکرد

در واقع کل سیستم ترمز تیپ 3 روی تیپ 2 ها جدید پیاده شده

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام داداشی. یعنی ماشین من که همین آخر اسفند تحویل گرفتم(مدل 90) تیپ 2- روش EBD هم داره؟؟؟؟ اشتباه نمیکنی؟؟؟!!!!!!! الان شما برو سایت ایران خودرو ببینی - خواهی دید که تیپ 2 رو فقط نوشته ABS - در حالی که تیپ 3 وبه بالا رو نوشته mk70 به اضافه ی EBD و EBA .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوستان

اگر قرار باشه که ترمز ABS فقط روی 2تا از چرخا باشه (فقط جلو) که اصلا مفهومی نداره! Pedro جان، کافیه که پشت چرخ عقب رو نگاه کنی میبینی که یک سیم هم به اون وصله که همون سیم سنسور سرعت گردش چرخ هستش. کلا سیستم ABS بکار رفته توی 206 های جدید همه نوع 4کاناله (کنترل 4 چرخ به صورت مستقل و مجزا ) هستش. اگه روی پمپ پشت چراغ جلو سمت راننده رو هم نگاه کنید میبینید که پمپ دارای 2 ورودی و 4 خروجی هستش.

موفق باشید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام کیوان جون. از بابت توضیحاتت ممنونم. اره راست میگی رفتم دیدم. دمت گرم. 206 عزیز(که من به شخصه با اینکه افتخار دیدنشو نداشتم اما بهش خیلی ارادت دارم) میگن که تیپ 2 ها هم EBD و EBA دارن. ولی نظر من مخالف رییسه. این دوتا سیستم رو تیپ 2 نیست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !


ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید


ورود به حساب کاربری